-
Vem rekommenderar det? Och vad finns det som visar att det faktiskt HAR någon effekt?LillaMilou skrev 2007-06-10 22:03:09 följande:Ja, så kanske det är eftersom de rekommenderar det tillsammans med hallonblad och anis för att sätta igång förlossningen. -
Men det där handlar ju om eteriska oljor och koncentrerade essenser av anis. Där gäller samma sak som för många andra kryddor, t.ex. salvia, kanel, saffran och basilika.Moonis skrev 2007-06-11 09:34:04 följande:Hittade om Anis o detta stog det:En av de giftigare essenserna. Toxisk vid hög dos eller om man använder den länge. Oljan applicerad på huden absorberas i kroppen på 40-60 minuter.
I koncentrerad form och stora mängder kan det vara väldigt ohälsosamt. Men det går liksom inte att jämföra med användningen av dessa kryddor i "normala" fall, t.ex. i matlagning och liknande.
Jag är helt övertygad om att användande av färsk ingefära som lindring mot illamående är HELT ofarligt. Däremot kan det alldeles säkert vara klokt att inte äta hälsokostpreparat med koncentrerad ingefära. Men det är ju helt olika saker liksom... -
Okej, men då tycker jag att det är dags att definiera vad som är liten dos och stor dos. För när det gäller kryddor är det ju VÄLDIGT subjektivt... jag tycker t.ex om att ha MYCKET ingefära i maten, och det är säkert många som är som jag.
Det känns bara så himla onödigt att kanske skrämma upp människor i onödan, därför skulle jag vilja veta hur många gram ingefära (färsk/torkad eller annan form) som är STOR dos, och hur många gram som är LITEN dos.
Fram till dess anser jag att man inte med sunt förnuft kan göra annat än att betrakta ett vanligt intag av ingefära mot illamående (färsk, kokt, som te, i vatten o.s.v) som helt ofarligt.
-
Jag förstår att ditt syfte är gott, men jag ser också hur din information kan tolkas, d.v.s. som "oj, det kan kanske vara farligt och ingen vet hur mycket som behövs för att det kanske ska vara farligt. Då är det nog säkrast att jag inte alls använder den där ingefäran som jag hade tänkt ha i maten idag".Moonis skrev 2007-06-11 10:37:51 följande:Det är som sagt svårt att avgöra eftersom det handlar en del om hur tålig man själv är som med andra mediciner.Detta är inte till för att skrämma upp utan för att INFORMERA!!
"stor" och "liten" dos säger inte ett skvatt... och "det beror på hur tålig man är" säger inte heller något. Det enda man (tyvärr) riskerar att uppnå är att folk blir skrämda helt i onödan. -
TS: Förstår du min invändning? Ja, du skriver att det är okej i matlagning men inte annars i stora doser.
Om jag då använder...låt säga... en hel ingefärsrot när jag lagar man, är det då okej?
Om jag skivar eller river ingefära och lägger i en kanna vatten för det hjälper mot illamåendet, eller tuggar på en bit ingefära för att DET hjälper, är det då fortfarande att jämställa med "ingefära i matlagning".
Jag vet att DU har det hela klart för dig i dina tankar, men försök se det från andra sidan och tänk dig att du är en nybliven gravid som mår illa som fan och har fått höra att ingefära använt på just dessa sätt är JÄTTEEFFEKTIVT mot illamående. Hur skulle du då tolka dina inlägg? Skulle du lita på din BM som gett tipset, eller kanske personen i hälsokostbutiken som gett tipset? Eller skulle du bli lite nervös över att läsa att ingefära faktiskt kan vara jätefarligt?
Det här blir samma typ av diskussion som dyker upp VARJE jul när folk har fått höra att saffran är farligt för gravida. Det är MÅNGA som inte har en aning om vad "mycket" saffran är och därmed helt i onödan blir oroliga för att äta lussebullar.
Det är exakt samma sak i detta fall.
Var går gränsen mellan att använda ingefära som krydda eller för medicinskt bruk? Om jag använder 3 cm ingefära som krydda i maten, eller tuggar på 1 cm ingefära mot illamåendet, ska jag då fortfarande vara orolig för att den tuggade biten är i "medicinskt" syfte medan den STÖRRE biten ingefära i maten bara är "krydda"?
Förstår du hur jag menar och hur det kan tolkas, det du skrivit?
-
Jag är inte gravid, och kommer sannolikt inte att bli det fler gånger heller. Jag är väldigt intresserad av information kring hälsa och kost, särskilt för gravida, men jag har hängt här länge nog för att veta hur saker tolkas.
Det är enbart därför jag ifrågasätter din information, för att jag anser att det behövs en balans. -
Ja, fast min poäng är att "vanlig användning" är så luddigt och otydligt att det riskerar skapa mer oro än det gör nytta.Moonis skrev 2007-06-11 12:46:19 följande:Man ska inte ta grejer själv för att sätta igång förlossningen. Så jag skulle inte rekomendera något alls för det ändamålet om inte din bm sagt att det är okej efter undersökning. Mycket kan nämligen gå fel om man gör gör sånt själv.
Jag förstår som sagt syftet med din tråd, jag försöker bara förklara hur lätt det är att dra slutsatser som inte ALLS stämmer, utifrån "vanlig användning", "stor dos" och "det är olika hur tålig man är"-resonemanget.
För som sagt, om jag har för vana att ha 300 gram ingefära i min köttgryta, är det då okej? Är det en stor eller liten dos? Kan det vara ohälsosamt? Är det bättre eller sämre än att tugga på en bit t.ex. (50 gram) ingefära för att slippa må illa?
Förstår du hur jag menar? Det finns ingen tydlig gräns mellan "krydda" och medicinsk användning, och vad är det då som säger att det JAG anser vara "liten" dos inte i själva verket är en grymt ohälsosam dos?
Jag förstår dig som sagt, men jag tycker att detta behöver diskuteras. -
O nej, det vore katastrofalt. Information är BRA, däremot måste den vara tydlig om den ska vara värd något.Moonis skrev 2007-06-11 13:50:07 följande:Då måste jag fråga er, ska man helt sluta att informera då bara för att det kan leda till hysteri?
Exempel:
1. Livsmedelsverket rekommenderar att gravida inte bör äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag eftersom lakrits innehåller glycyrrhizin som kan höja blodtrycket kraftigt hos en del personer.
Rätt så tydlig information om VAD, HUR och VARFÖR.
2. I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation. Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.
Inte lika tydlig information. Den väcker frågor som VARFÖR man ska vara försiktig, vadå sätta igång menstruation? Hur mycket är "större doser", varför har tidigare missfall betydelse, och kanske framförallt: Varför rekommenderas ingefära mot illamående av allt från BM till läkare till böcker och tidningar?
Otydlig information tolkas så väldigt olika.
Anna kanske läser det som: "Okej, jag använder ingefära i maten ibland men kryddor är ju helt ofarligt, då är det nog inget jag behöver bry mig om"
Medan Lisa kan tolka det så här istället: "Va? Kan ingefära framkalla missfall??? Å nej, jag som åt kyckling med ingefära på den där thairestaurangen förra veckan och sedan igår när vi wokade hemma. Fan fan fan, har jag förstört allt nu?"
Och det är ju så onödigt liksom... -
Ja, frugus information var bra, jag ska läsa hela uppsatsen vid tillfälle.
Nästa intressanta fråga blir då: Hur mycket färsk ingefära motsvaras av 1 gram pulver?
Sedan vore det såklart kul att veta varför de bestämde sig för just 1 gram som "för säkerhets skull"-gräns.
Men nu börjar vi närma oss tydlighet i alla fall. Bra!
-
Neee, men det kan vara rätt stor skillnad mellan vad erfarenhet säger och vad forskning säger... det märker man ju inte minst på de hemkokta råd som tyvärr väldigt många BM ger till sina klienter.Moonis skrev 2007-06-11 15:18:20 följande:Nu står det ju vad dom har för utbildning osv. i boken o dom har många år erfarenhet o ubildning inom detta. Så dom är inte precis helt gröna som bara gissar sig fram.
Det finns många BM som går rakt emot SLV's kostråd och säger saker som t.ex. att gravad lax är HELT ofarligt, för de har minsann aldrig (under sina 20-30 år som BM) träffat en gravid som ätit gravad lax och som råkat ut för listeriainfektion. Eller att det inte alls är någon fara att byta i kattlådan, för de vet ingen som fått toxoplasmos.
Och ja, det kan ju låta klokt, men även om en BM har lång erfarenhet och en bred kunskapsbas så är inte hennes klienter nödvändigtvis en statistiskt användbar grupp... och därmed bör den typen av erfarenheter också förbli erfarenheter och inte omvandlas till "sanningar".
Så som sagt, man behöver inte vara helt grön för att ha fel. Och forskning är som sagt ett kapitel för sig. -
Jo, men poängen är att ALLA kan ha fel, och en utbildning och erfarenhet behöver inte per automatik betyda att man har mer rätt, särskilt inte om det man säger inte stöds av forskning. Och nej, forskning är ju sällan någon absolut sanning, men i regel finns det ju lite mer substans bakom påståenden om de bygger på tester och resultat från t.ex. 5000 personer, jämfört med om de kommer från några läkare som bygger påståenden på sina personliga erfarenheter.
För min del gör det ingen skillnad i bedömningen om det handlar om alternativ eller traditionell medicin.
Jag tycker man ska vara källkritisk oavsett varifrån informationen kommer. -
Fast å andra sidan verkade det ju inte finnas någon särskild anledning till att man valt just 1 gram som gräns heller... mer än att doser på upp till 1 gram brukar ge effekt mot illamåendet och man därför antar att det inte behövs mer.
Det säger ju egentligen fortfarande inget om att mer än 1 gram kan vara skadligt. Det KAN ju lika gärna vara så att gränsen i realiteten går vid 20 gram, det vet vi fortfarande inte.
-
Nja alltså jag påstår att det inte ens är en fingervisning.
Jag använder ofta ingefära i matlagning, vilket gör att jag vet vilka mängder det brukar handla om i recept och så... och det kan variera väldigt. Likaså varierar ju smaken, så jag kan utan problem riva ner 5-6 cm ingefärarot i maten, det är säkert 50 gram eller nåt liknande.
Och det är där det blir lite absurt, för om "rekommendationen" ska vara att det är okej att ha 50 gram ingefära i maten, men INTE okej med mer än kanske t.ex. 5 gram om ingefäran tas för illamåendet, då är det ju _fullkomligt_ snurrigt.
Man får väl rimligtvis anta att ingefäran funkar på samma sätt i kroppen och att eventuella risker är desamma oavsett _varför_ jag använder ingefäran. Vi kan konstatera att man bör undvika hälsokostpreparat som inte är testade med avseende på gravida, helt enligt Livsmedelsverkets kostråd.
Jag hittade info som tyder på att 1 gram extrakt i kapeslform motsvaras av ca 6 gram färsk ingefära. Ser du det absurda i jämförelsen?
Ingefära är helt okej i mängder som används i matlagning (alltså kanske uppemot 50 gram), men mer än 5-6 gram är inte "säkert" om man använder det mot illamående?
Det är helt enkelt för vagt...
-
Men då kan vi kanske enas om att man helt enligt Livsmedelsverkets kostråd bör undvika hälsokostpreparat, t.ex. kapslar eller tabletter med ingefära, om det inte tydligt står att de är testade och helt okej för gravida.
Men att det däremot får anses vara helt okej med t.ex. ingefärate, ingefäravatten, ingefärskakor, ingefära i mat eller annan sådan användning som av barnmorskor och läkare brukar rekommenderas som hjälp mot illamående och som kan liknas vid "användning i matlagning".
Är vi överens?