• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • Nim

Min BM tipsade mig att ata farsk ingefara, bade mot illamaende och med citron och honung da jag hade en hemsk forkylning jag inte kunde skaka av mig... At det varje dag i flera veckor.

• Ananaspaj

Nä det är inte farligt med ingefära. Ät på men som med ALTT annat, ät med måtta, över drift är inget bra av.

Kokt vatten med färsk ingefära, citron och honung! Mums, kan drickas varm eller iskall med isbitar!

• Moonis
    Nim skrev 2007-06-09 21:51:46 följande:
    Min BM tipsade mig att ata farsk ingefara, bade mot illamaende och med citron och honung da jag hade en hemsk forkylning jag inte kunde skaka av mig... At det varje dag i flera veckor.
    Alla vet kanske inte om att det kan vara skadligt i större mängder.
  • Kristin24

fins yoghurt med päron och ingefära..det lindrade mitt illamånde lite..pluss bullar med ingefära i.

Go och glad Kexchoklad
  • Remsan

Ett tips mot illamående är färsk pressad citron i ett glas med vatten!

• Moonis
    Ananaspaj skrev 2007-06-09 22:42:03 följande:
    Nä det är inte farligt med ingefära. Ät på men som med ALTT annat, ät med måtta, över drift är inget bra av.Kokt vatten med färsk ingefära, citron och honung! Mums, kan drickas varm eller iskall med isbitar!
    Man ska ju inte skriva "ät på" när det kan innebära risker. Hade det varit så ofarligt så hade han på hälsokostbutiken sålt ingefäran till mig. 
  • Moonis

En sak är att man kan ha det i mat men inte ta det i koncentrerade mängder.

• Vraket

De i hälsokosten får i princip inte rekommendera något till gravida... Det är inte testat för det och då får de inte säga att det är bra för det heller... Det enda som en auktoriserad hälsokost oftast säljer till gravida är järn och omega 3 tillskott...

• Ananaspaj

...men det är inte farligt! Min bm har rekommenderat färsk ingefära både mot illamående och i varmt vatten med citron, honung mot hosta...ingen begränsning i mängd! Var finns den forskningsrapporten då?

• Ananaspaj

Märk väl färsk, inte torkat pulver eller tabletter från hälsokosten..

Svar på tråden Varning för ingefära!