• poppel

Varning för ingefära!

Kanske finns detta tidigare i tråden, men vad är det för bok som refereras?

Själv är jag gravid och äter glatt både ingefära, basilika och kanel i ganska stora mängder.

• poppel

Lustigt att boken är recenserad som "strömlinjeformad eurotrash" "utan författare endast redaktör" på shenet.

Allt är ju faktiskt farligt i tillräckligt stor mängd.
    Med jämna mellanrum kommer larm upp om diväteoxid som ganska många kan tänka sig att förbjuda om de blir tillfrågade. Det handlar mycket om hur man väljer att lägga fram saker...

• poppel

Cilota- Absolut! Vad göra åt detta problem?

• poppel
    Cilota skrev 2007-06-11 13:18:22 följande:
    Förbjuda användningen är väl den effektivaste åtgärden
    Kanske borde gå med i Föreningen För Förbud Mot Diväteoxid och stödja deras verksamhet!
  • poppel

Jag tycker inte att man borde redovisa ett riktvärde för när ingefära är farligt. Jag kan tänka mig många fler ämnen som då skulle behöva redovisas som bergis är farligt i för stor mängd: vitlök, senap och peppar tex lär ju vara giftigt i för stor mängd precis som precis allting! Det skulle ju bli fasligt många listor att läsa...

• poppel
    AnneSophie skrev 2007-06-11 13:39:31 följande:
    Exakt, därför är det ju viktigt att tänka själv.Men att varna för ingefära i "stor mängd" när BM (bland annat) faktiskt rekommenderar just ingefära blir så knasigt att det nästan krävs någon form av riktmärke om informationen ska kunna avfärdas.
    Jag tänker att risken just blir att folk slutar tänka själva, står det på en lista så avstår en del helt (som en del gör med fisk tex) för att de blir skraja för att äta något på "listan".

Man får helt enkelt lita på sin BM, bara för att det står i en bok behöver ju inte allt vara sant!
  • poppel
    Cilota skrev 2007-06-11 13:41:01 följande:
    Tänkte mest att riktvärdet behövs i tråden för att kunna hålla en diskussion kring ingefäran Just nu hålls den ju mest kring lite/mycket snarare än varför det anses farligt.
    Okej, jag håller med, det är lite annorlunda.
Svar på tråden Varning för ingefära!