• Cilota

Varning för ingefära!

Varför finns inte ingefära med i livsmedelsverkets kostråd för gravida om det är farligt i sådan konsumtion som man kan lyckas komma upp i varje dag?

♦ Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise ♦
  • Cilota
    Moonis - avhållsamhet från hälokostpreparat gäller ju alltid. Ingefäratabletter hör ju dit

Men tack för upplysningen ändå
  • Cilota
    poppel - fast diväteoxid är ju farligt, rent av dödligt, i för stora mängder det med
  • Cilota
    poppel skrev 2007-06-11 13:17:00 följande:
    Cilota- Absolut! Vad göra åt detta problem?
    Förbjuda användningen är väl den effektivaste åtgärden
  • Cilota
    poppel skrev 2007-06-11 13:20:59 följande:
    Kanske borde gå med i Föreningen För Förbud Mot Diväteoxid och stödja deras verksamhet!
    *rusar in föreningen och meddelar min ståndpunkt*

Seriöst nu, håller med om att ett riktvärde för när ingefära blir farligt bör redovisas. Som det är nu så rycker man på axlarna och tänker på alla asiater som alltid har ätit mycket ingefära i olika former. Om man ser till befolkningsstatistik så verkar den världsdelen inte ligga i underläge i alla fall.

Sedan förstår jag inte varför extra försiktighet råder om man haft ett MF? Anses inte MF:en vara oberoende av varandra tills man kommit upp till ett sådant antal (minst 3 va?) att man möjligen kan påvisa ett samband?
  • Cilota
    poppel skrev 2007-06-11 13:36:45 följande:
    Jag tycker inte att man borde redovisa ett riktvärde för när ingefära är farligt. Jag kan tänka mig många fler ämnen som då skulle behöva redovisas som bergis är farligt i för stor mängd: vitlök, senap och peppar tex lär ju vara giftigt i för stor mängd precis som precis allting! Det skulle ju bli fasligt många listor att läsa...
    Tänkte mest att riktvärdet behövs i tråden för att kunna hålla en diskussion kring ingefäran Just nu hålls den ju mest kring lite/mycket snarare än varför det anses farligt.
  • Cilota
    Moonis skrev 2007-06-11 15:56:22 följande:
    Verkar vara en hel del delade meningar här o bäst är nog att vara försiktig överhuvudtaget med olika naturprodukter. Menar då till medicinskt bruk naturligtvis, inte när man har i matlagning
    Precis vad som rekommenderas av SLV
Svar på tråden Varning för ingefära!