• Alle

Varning för ingefära!

Det är stor skillnad på att äta färsk ingefära mot förkylning eller gravillamående, eller att ta koncenterade ingefärstabletter från hälsokosten.

Det är en helt annan koncentration av ingefära i dessa tabletter, kanel har varnats för av samma anledning.

"I stora mängder" är nog i det här fallet som med kanel - kopiösa mängder, som du bara kan få i dig om du äte just till exempel koncentrerade ingefära i pulver eller tablettform (alltså inte då den torkade eller färska ingefär som du använder i matlagning)

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle
    Moonis skrev 2007-06-10 20:39:16 följande:
    Tack, precis. I mat o mindre doser (någon kopp te ibland tex.) är det ingen fara.Kanel hade jag inte hört om faktiskt så där fick man lära sig mer nytt
    Och det innebär att den användning som beskrivits i din tråd här, är helt ofarlig
  • Alle

Den användning som andra inlägg i tråden har beskrivit, exempelvis mot förkylning etc.
    Det är inte onormal användning eller "stora mängder"

• Alle
    poppel skrev 2007-06-11 11:24:10 följande:
    Kanske finns detta tidigare i tråden, men vad är det för bok som refereras?Själv är jag gravid och äter glatt både ingefära, basilika och kanel i ganska stora mängder.
    Men knappast i så stora mängder som det handlar om här.
    Visserligen har det nu efterfrågats en definition av stor och liten mängd, vilket även jag efterfrågar, men för att dessa preparat skall vara skadlig så fodras det kvantiteter som ingen normal människa sätter i sig
  • Alle
    poppel skrev 2007-06-11 13:46:45 följande:
    Jag tänker att risken just blir att folk slutar tänka själva, står det på en lista så avstår en del helt (som en del gör med fisk tex) för att de blir skraja för att äta något på "listan".Man får helt enkelt lita på sin BM, bara för att det står i en bok behöver ju inte allt vara sant!
    Fast det är fasligt många BM som lämnar ut rent felaktig kostinformation, tyvärr.
    Man tycker att det borde vara deras jobb att hålla sig uppdaterade genom exv. SLV.s hemsida men icke tydligen.
    Så man ska inte lita blint på sin BM utan jag tycker att det ligger lite i ens eget intresse att ta reda på fakta.
  • Alle

Moonis - det är inte förvånande att apotekspersonalen inte kan så mycket om ingefära. De är farmaceuter och inte hälsokostkonsulenter.

Hälskokost i all ära, jag vet att det finns flera produkter som är bra och fungerar, men eftersom deras medicinska effekter inte har testats i samma utsträckning i bland annat kliniska tester som "vanliga" läkemedel, så vet man egentligen ingenting säkert om dessa produkters påverkan på gravida och foster.
    Sen så finns det ju tyvärr många kvacksalvare inom branschen, vilket gör det än svårare.

Vem ska man tro på? BM - Stora örtboken - min lokala häxa - Läkaren på akuten eller min mamma? Alla kommer med olika bud och fakta.

Så därför får man luta sig på de som faktiskt forskar och tar fram provresultat och rekomendationer, till exempel SLV.

Och SLV avråder gravida från att använda hälsokostpreparat, precis som man avråder barn under 8 år från att använda hälsokostpreparat.

Och Moonis - jag förstår din tråd och syftet med att du startade den, men just när det kommer till kost och hälsa för gravida så har jag lärt mig att här på FL är det bättre att vara övertydlig.

• Alle
    Moonis skrev 2007-06-11 18:15:06 följande:
    Men denna tråden handlar inte om att skrämma upp utan upplysa. Man ska helt enkelt ta det försiktigt med intaget av ingefära o inte bara med ingefära utan all hälsokost medicin.När man då ser att tex. ingefära rekomenderas vitt o brett här utan att uppmana om försiktighet så känns det viktigt att upplysa.Bättre att upplysa för mycket än för lite o det är i all välmening
    Syftet med din tråd är glasklar, i alla fall för oss som har följt den och som redan är lite pålästa gällande kosthållning för gravida.

Men jag upplever att du inte riktigt förstår vad vi menar när vi säger att tråden är negativ i informationssyfte, eftersom den är lite spekulativ eftersom ingen ordentlig forskning finns.
    OCH det har redan varit ett par inlägg som bekräftar det vi försöker varna för -några vanliga gravida tjejer som råkar ha druckit ingefärste, eller ätit ingefära i mat och nu tror att allt är kört.

Det är viktigt att förstå det, när man startar en sådan här tråd - vikten av att dels ha på fötterna och dels vara övertydliga och kunna ge konkreta svar och exempel.
  • Alle

Jag tycker inte att du ska lämna din tråd, för den har ju ett syfte, vilket man definitivt inte kan säga om många trådar här på FL

Tänk på att det är de nojjiga som sprider desinformationen!

Svar på tråden Varning för ingefära!