Varning för ingefära!
listoplisto skrev 2007-06-11 11:18:54 följande:
TS: Förstår du min invändning? Ja, du skriver att det är okej i matlagning men inte annars i stora doser. Om jag då använder...låt säga... en hel ingefärsrot när jag lagar man, är det då okej?Om jag skivar eller river ingefära och lägger i en kanna vatten för det hjälper mot illamåendet, eller tuggar på en bit ingefära för att DET hjälper, är det då fortfarande att jämställa med "ingefära i matlagning".Jag vet att DU har det hela klart för dig i dina tankar, men försök se det från andra sidan och tänk dig att du är en nybliven gravid som mår illa som fan och har fått höra att ingefära använt på just dessa sätt är JÄTTEEFFEKTIVT mot illamående. Hur skulle du då tolka dina inlägg? Skulle du lita på din BM som gett tipset, eller kanske personen i hälsokostbutiken som gett tipset? Eller skulle du bli lite nervös över att läsa att ingefära faktiskt kan vara jätefarligt?Det här blir samma typ av diskussion som dyker upp VARJE jul när folk har fått höra att saffran är farligt för gravida. Det är MÅNGA som inte har en aning om vad "mycket" saffran är och därmed helt i onödan blir oroliga för att äta lussebullar.Det är exakt samma sak i detta fall. Var går gränsen mellan att använda ingefära som krydda eller för medicinskt bruk? Om jag använder 3 cm ingefära som krydda i maten, eller tuggar på 1 cm ingefära mot illamåendet, ska jag då fortfarande vara orolig för att den tuggade biten är i "medicinskt" syfte medan den STÖRRE biten ingefära i maten bara är "krydda"? Förstår du hur jag menar och hur det kan tolkas, det du skrivit?Sen är jag nybliven gravid som mår svindåligt av illamåendet. Jag mår illa hela tiden men väljer att inte käka koncentrerad ingefära tabletter tex. just för att man ska vara försiktig med det.
Sen har inte jag använt ordet jättefarligt ens utan skrivit gång på gång att man ska vara försiktig, speciellt om man haft mf innan. Har oxå skrivit gång på gång att det inte är någon fara i matlagning utan i större doser. O var gränsen går är som sagt svårt att säga eftersom alla är olika känsliga.
Man ska helt enkelt ta det lugnt med koncentrerade former i större doser. Du behöver inte ta till dig detta om du inte vill o göra precis som du vill men hör jag om något som man ska vara försiktig med så tänker jag upplysa om det oxå för alla har rätt att i alla fall få informationen.
Jag undertryker upplysa o informera.