• Anonym

"Man kan inte leva på 14 500 kr i månaden"

Jag hänvisar till rubriken; KAN man inte leva på 14 500 kr i månaden? Självfallet spelar civilstatuts in, hur man bor etc. Jag vet en tjej som tjänar 14 500 kr, hon är singel och utan barn. Hon bor fint men billigt, ingen bil etc.

Jag tjänar flera tusen mindre än hon gör och jag har barn och även lån. HUR klarar jag mig? Hur klarar jag att unna mig saker och även spara en del? Är det så att vissa helt enkelt inte har ett dugg "ekonomiskt sinne"?

Hur mycket tjänar du och klarar dig dig på din lön?

• Svar på tråden "Man kan inte leva på 14 500 kr i månaden"
  • uniMog

Ja det är väl klart att man kan. Kan studenter klara sig på 7000 kan man självklart klara sig på det dubbla.

Jag tjänar bra mycket mer och har inte enormt mycket pengar över men vi lever helt ok.

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Lola Jämtland

Efter skatt antar jag?

Jag har inte så mycket ens o klarar mig.
    Visserligen är jag gift men innan jag blev sambo så pluggade jag o det gick finfint det oxå.

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • rullgardinsflikkan

Jag har inkomster på ungefär 14000 i månaden och jag klarar mig galant om du frågar mig...men skulle du fråga min mamma skulle hon nog säga att jag är fattig haha

• Kenneth

va nästan roligt, jag och sdambon levde på ca 10 000 i månaden i nästan 3 år utan problem och inga större problem att hitta på någonting eller köpa något. nu på senare år så har vi väl mer 40 000 men möjligheten att leva på 14 500 kr månaden är väldigt stor om man lever normalt och inte bor i centrum i stockholm vill säga :) 

Visst får man instruktionsbok till barnet på BB?
  • SeTa

Visst kan man.
    Men jag tror att vissa människor klarar det, och vissa inte. Jag levde på 2000 under existensminimum för en vuxen o två barn i flera år. Och då var vi en vuxen för mycket. Som tur var hade ingen berättat att vi hade så dåligt ställt.

• Anonym

Jag jobbar inte heltid och därför tjänar jag därefter. Jag tycker att det är mycket bättre och roligare att vara med mina barn än att jobba från morgon till kväll. Jag tycker bara att det är så konstigt att folk inte klarar sig på runt 14-15 000 när andra klarar sig bra på 10 000! Jag tjänar 10 500 före skatt och jag lever ett gott liv tycker jag. FÖRSTÅR bara inte vart folk gör av med sina pengar? Har vissa inget ekonomiskt sinne alls? Eller kanske är det bara jag som inte "unnar mig" så mycket som jag i sjävla verket tror?

• sandy sandy

ja har räkningar för typ 5-6000, försöker sedan spara 1000 vilket inte alltid går men då har jag 4000 att leva på ungefär 1 månad, vilket jag tycker är jättelite...

• uniMog
    Anonym skrev 2007-06-10 21:20:23 följande:
    Jag jobbar inte heltid och därför tjänar jag därefter. Jag tycker att det är mycket bättre och roligare att vara med mina barn än att jobba från morgon till kväll. Jag tycker bara att det är så konstigt att folk inte klarar sig på runt 14-15 000 när andra klarar sig bra på 10 000! Jag tjänar 10 500 före skatt och jag lever ett gott liv tycker jag. FÖRSTÅR bara inte vart folk gör av med sina pengar? Har vissa inget ekonomiskt sinne alls? Eller kanske är det bara jag som inte "unnar mig" så mycket som jag i sjävla verket tror?
    du kanske inte har dyrt boende och flera bilar Vi bor så att vi måste ha 2 bilar och bara där går en STOR del av inkomsten. Boende och bilar slukar nog hälften av våra inkomster och då bor vi inte extremt dyrt.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • Lola Jämtland
    Anonym skrev 2007-06-10 21:20:23 följande:
    Jag tjänar 15700, heltid, före skatt.

O jag hajar inte heller vad folk gör med sina pengar.....
    Inte ens när jag levde på aktivitetsstöd (ca 5000 i mån) kände jag att jag levde dåligt...
    //Jag har allt...o ändå saknas något......
Svar på tråden "Man kan inte leva på 14 500 kr i månaden"