• Anonym

"Man kan inte leva på 14 500 kr i månaden"

Jag hänvisar till rubriken; KAN man inte leva på 14 500 kr i månaden? Självfallet spelar civilstatuts in, hur man bor etc. Jag vet en tjej som tjänar 14 500 kr, hon är singel och utan barn. Hon bor fint men billigt, ingen bil etc.

Jag tjänar flera tusen mindre än hon gör och jag har barn och även lån. HUR klarar jag mig? Hur klarar jag att unna mig saker och även spara en del? Är det så att vissa helt enkelt inte har ett dugg "ekonomiskt sinne"?

Hur mycket tjänar du och klarar dig dig på din lön?

• Svar på tråden "Man kan inte leva på 14 500 kr i månaden"
  • Jontes mamma

Men herregud, klart man klarar sig på det.

Som student levde jag på 7000:- i månaden. Och det skulle gå till precis allt. Hyra, mat, kläder, böcker, etc.

Numera har jag en lön på 21000:- före skatt och jag klarar mig mer än gott på det. Har man studerat i många år som jag gjort så lär man sig att klara sig på mindre.

• jenny99

Vi har cirka 35.000 efter skatt,allt som allt alltså.
    Ungefär.Och då snålar jag med fp.

Jo,man kan klara sig på 14.000 kronor i månaden.
    Om man är ekonomisk.Allt beror oxå på vad man är van vid med.
    För vissa är dom pengarna kanske ingenting,medan för andra är dom pengarna ganska mycket.

• Anonym (fattig)

Får bara 8000/mån, är sjukskriven pga av värk. Innan bodde jag ensam då räckte pengarna knappt till alls. Tömde mitt lilla sparkapital jag hade och sista veckan i månaden hade jag knappt nåt o äta.  En gång när jag var på middag hos ett par vänner fick jag gå o spy, tror det var för min kropp fick protein för första gången på flera månader. Nu är allt bättre ialf :) Har flyttat ihop med en kille och pengarna räcker lite längre. Nu slipper jag gå hungrig. Men spara nåt kan jag inte, men är glad ändå.

• Miras mamma

jovisst kan man leva på det, ensamstående med tre barn och vi har cirka 15 000 efter skatt...

• Annajohanna

Jag = 8-9000 varannan vecka.
    Sambon= ca 14.000 nu (börjar snart nytt jobb = 17 000)

Bil= 2500 (Lån+ att jag lägger undan 1000kr till försäkring o sånt)

Bensin= 3000
    Mat= 3000
    Telefon: 1200
    Hobby= ca 5000 i mån.
    Räkning= ca 5000-6000 i mån.
    Sparande ca 2000 i mån.

Kvar ca 9.000

Vi klarar oss bra... men med hobbyn vi har går det ofta mer än 5000 i månaden.

• Anonym (linda)

Klart man kan klara sig på 14.500 kronor om det handlar om att bara leva och inte unna sig något speciellt.

Jag hade haft otroligt svårt att klara mig på den summan. Men allt handlar ju om vad jag anser skälig levnadsnivå och den är individuell.

I vår familj (en heltidsanställd + deltidsanställd+ 1barn)har vi netto (efter skatt) ca 50.000 kronor. Kostnader för ca 18.000 (inkl två CSN, räntekostnader, andra fasta kostnader). Vi i vår familj låter ungefär 24.000 kronor ligga kvar på nöjeskontot+ matkontot och resterande sparas.

Vi klarar oss bra.

• Anonym

Jag och min man har tillsammans ut ca 55.000/ månad, och vi har alltid slut på pengar =/.
    Bor iofs både stort och dyrt, och har två bilar med stora lån och höga bensinkostnader. Fyra barn har vi också, men visst borde vi ha pengar över varje månad. DEt har vi dock inte. De bara försvinner

• gertie

Såhär har vi det, två vuxna, 2 tonåringar:

Gemensam inkomst (löner)    +40000 kr
    Barnbidrag x 2                      +2200 kr
    Summa                                +42200 kr

Boende                                 -7600 kr
    Csn x 2                                 -2100 kr
    Bil (bensin+bilskatt, inget lån) -1500 kr
    Övriga räkningar                    -3000 kr
    Summa                                   14200       

Kvar att leva på:                   ca 28000 kr.

Vi har inga lån eller avbetalningar alls förutom csn som är klart detta år. Självklart kan man leva på 14500 kr i månaden om man måste, man mättar mun efter matsäck. När barnen var mindre (10 år sedan) så levde vi två vuxna och två barn på ungefär 16000 kr i månaden och så jädra mycket biligare var det inte att leva då, och då hade vi ju barnomsorgsavgift att betala också vilket man inte har om man är singel utan barn.

• gertie
    Anonym (?) skrev 2007-06-11 12:23:55 följande:
    Kan väl tillägga att många som arbetar inom t.ex vården har en heltidslön som ligger runt 14500:- + OB 1500:-/mån före skatt! Tänk då på att det är mååååånga som inte ens får heltid, många jobbar inte mer än 75%, trots att de vill jobba mer..Jag får efter skatt ca.9-10.000:- Nu går jag på FP och har 333:-/dag. Ungefär samma utgifter som innan. Kan ju inte gärna sälja huset för att jag ska vara hemma med barn... Det går bara man vill! Eller ja, alltså det finns ju gränser så klart. Men många verkar ju vara helt chockade över att det överhuvudtaget finns de som tjänar under 18.000:- Vi är mååååånga som gör det! Tyvärr!
    Ja, och det är ABSURT! att de inte betalas mer i lön! De har ju ett jätteviktigt arbete. Seriöst så fattar jag inte hur man i Sverige kan tjäna så dåligt när man jobbar heltid - och vem betalar den risigaste lönen? Kommun och landsting oftast. Skrota kommunal, de är ju värre än restaurang!
  • Anonym

Vill ni veta hur fattig ja är

Jag: 2 små barn, ung

Bostadbidrag: 2300

Barnbidrag: 2200

barnp. 1300

Totalt: 5800 kr

Får av soc: Ca 5000 kr = 10800 kr

Skulder hos Kf ca 100 000 kr

hyra: 4600

räkningar, Ca 3,5-4000 kr/ månad (exkl. mat)

10 800-4600= 6200

6200-3500= 2700

måste köpa mat 2700-1500= 1200

Totalt: 1200 kr kvar att leva på med två barn som oxå ska försörjas : (

Svar på tråden "Man kan inte leva på 14 500 kr i månaden"