• Kul

Kaninfrågor!

Jag köpte en 7 veckors kaninunge i Söndags, alltså 2 dagar sen. Men jag har lite frågor:

Jag har en sån där vattenflaska som hänger i nätet, förstår kaninen hur man dricker ur den? Jag har aldrig sett henne göra det och när jag byter vattnet syns de knappt att hon druckit så jag blir orolig att hon inte får i sig vätska.

Det börjar nu gå bra att ta upp henne ur buren, hon springer inte iväg längre men när jag har henne i famnen kryper hon upp och gömmer sig i mitt hår och andas ganska snabbt, hon verkar jätterädd. Hon är inte alls nyfiken utan ligger bara helt blixtstilla...är det normalt?

Sista frågan, kan man ge gurka i tidig ålder? Jag har gett en liten bit varje dag och idag såg jag att hon hade lite lös avföring i buren..är det vanligt att dom har det eller är det ett tecken på att något är fel? Hon har samma mat som hon hade i djuraffären så det är ingen direkt kostförändring förutom gurkan..

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kaninfrågor!
  • Lilla näktergal

Gurka och sallad kan ge dom diarre så var mkt försiktig med det. Vänta tills hon är lite större. Ge i så fall något maskrosblad eller blad från ett fruktträd.

Kaniner andas snabbt, speciellt när dom blir rädda, hon är så liten så det är inte så konstigt.

Hon kommer lära sig att dricka från flaskan, du kan öva med henne. sätt den till hennes nos och tryck ut lite vatten så hon slickar.

Hö är viktigt att hon får, de är liksom deras basföda. Sen kan man ge morötter och äpplen och lite kaninmat, sånna där pellets, men de kan göra kaninen fet.

Jag är jätte avis på dig, vill också ha en nina!

• Kul

Jaha okej, då ska ja var försiktig me de!
    Hö haar hon i buren.
    Hon har en skål med pellets i buren, men den har alltid mat, ska man inte alltid ha pelletsen framme? Ska man bara ta fram matskålen ibland?

Tack för svar!

• Tingelina

I en del kaninböcker och så står det att man ska ge kaninen obegränsad tillgång till pellets tills de är 5 mån gamla. Jag tycker däremot att man kan ge det morgon och kväll för att uppmuntra kaninen att äta mer hö. Annars blir det svårt när de blir äldre att vänja av dem pelletsen och ge dem mer hö.

Jättebra att hon inte längre springer iväg när du ska fånga henne! Att hon blir rädd när hon sitter i famnen är kanske mer för att hon inte litar på dig helt och är rädd för att bli tappad, eller så är hon höjdrädd. Ju mer du bär henne, desto vanare kommer hon bli.

• Kul

Aha okey. När jag hade kanin när jag var mindre så hade vi i alla år matskålen framme med mat i! Den var inte fet vad jag minns

• m00nfl0wer

Mina kaniner har alltid förstått från början hur man gör med en flaska. När jag själv fött upp ungar så har jag börjat med skål, men sedan så har ju mamman druckit ur flaskan och på så sätt har ungarna lärt sig. Eller så har jag visat med fingret, dom lär sig snabbt.

Ja, det är normalt att dom gör sådär. En kaninunge vet inte så mycket och undrar såklart vart denne har hamnat någonstans. Bara att klappa och prata lugnande. Man ska absolut inte lämna dom ifred, som många gör, då blir kaninen skygg.

Du kan ge gurka och sallad, men väldigt lite så magen vänjer sig. T.ex det är väldigt vanligt att kaniner som inte fått äta gräs på hela vintern blir lösa i magen när dom helt plötsligt får äta gräs ute igen. Det är helt normalt, magen måste bara vänja sig.

Bäst att ge som basfoder är faktiskt hö. En kanin kan leva på enbart hö och vatten. Känner många uppfödare som gör så, men nu mera så har vi lärt våra kaniner att vara mer "bortskämda" och därför ger många både pellets och gnagarblandningar. Gnagarblandningar ska man akta sig för, kaninen _kan_ bli fet och sen finns det så mycket "godis" i dom blandningarna. Pellets är bra, jag ger ca 2dl totalt per dag till mina kaniner. (morgon och kväll)

• m00nfl0wer

Ska även tillägga att kaniner alltid ska ha tillgång till hö och vatten.

• Kul
    m00nfl0wer skrev 2007-06-12 16:42:52 följande:
    Mina kaniner har alltid förstått från början hur man gör med en flaska. När jag själv fött upp ungar så har jag börjat med skål, men sedan så har ju mamman druckit ur flaskan och på så sätt har ungarna lärt sig. Eller så har jag visat med fingret, dom lär sig snabbt.Ja, det är normalt att dom gör sådär. En kaninunge vet inte så mycket och undrar såklart vart denne har hamnat någonstans. Bara att klappa och prata lugnande. Man ska absolut inte lämna dom ifred, som många gör, då blir kaninen skygg.Du kan ge gurka och sallad, men väldigt lite så magen vänjer sig. T.ex det är väldigt vanligt att kaniner som inte fått äta gräs på hela vintern blir lösa i magen när dom helt plötsligt får äta gräs ute igen. Det är helt normalt, magen måste bara vänja sig.Bäst att ge som basfoder är faktiskt hö. En kanin kan leva på enbart hö och vatten. Känner många uppfödare som gör så, men nu mera så har vi lärt våra kaniner att vara mer "bortskämda" och därför ger många både pellets och gnagarblandningar. Gnagarblandningar ska man akta sig för, kaninen _kan_ bli fet och sen finns det så mycket "godis" i dom blandningarna. Pellets är bra, jag ger ca 2dl totalt per dag till mina kaniner. (morgon och kväll)
    Okej men hur mycket är lagom att hålla på med dom? Hitills har jag tagit upp henne 10 minuter innan jag går till jobber, 10 minuter när jag kommer hem från jobbet och 10 minuter innan jag lägger mig. Sen tänker jag utöka tiden varefter hon blir tam och så. Låter det brA?
  • m00nfl0wer
    Kul skrev 2007-06-12 16:47:47 följande:
    Okej men hur mycket är lagom att hålla på med dom? Hitills har jag tagit upp henne 10 minuter innan jag går till jobber, 10 minuter när jag kommer hem från jobbet och 10 minuter innan jag lägger mig. Sen tänker jag utöka tiden varefter hon blir tam och så. Låter det brA?
    Ja, det låter jättebra tycker jag! Man ska ju inte hålla på med ett nytt djur för mycket, då blir det uppstressat bara. DU kan ju gå till buren lite då och då (Mellan gångerna som du tar upp den) och bara prata så han/hon lär känna din röst.

Detta påminde mig om att jag måste ut på baksidan och fortsätta med uteburen till min belgiska hare.
  • Minna07

Haha, hittade din tråd direkt efter jag svarat dig i din GB, Kul. Svarar på dina frågor

"Jag har en sån där vattenflaska som hänger i nätet, förstår kaninen hur man dricker ur den? Jag har aldrig sett henne göra det och när jag byter vattnet syns de knappt att hon druckit så jag blir orolig att hon inte får i sig vätska."

Det förstår de, men om du är orolig att hon inte får i sig tillärkligt med vättska kan man använda vattenskål istället. Jag föredrar de som man sätter fast i gllaret, står de på golvet blir vattnet bara skitigt och skvimpar ur.

"Det börjar nu gå bra att ta upp henne ur buren, hon springer inte iväg längre men när jag har henne i famnen kryper hon upp och gömmer sig i mitt hår och andas ganska snabbt, hon verkar jätterädd. Hon är inte alls nyfiken utan ligger bara helt blixtstilla...är det normalt?"

Ja det är helt normalt. Precis som andra djur så föds inte kaniner tama, utan det får uppfödare och ägare sköta själva. Pysslar du jättemycket med henne nu den första tiden så kommer hon bli tam väldigt snabbt. Men då gäller det att du är försiktig med henne och väldigt lugn och mjuk. Mata henne med gosaker direkt ur handen så får hon förtroende för dig och ser dig som hennes "mamma" eftersom du ger henne mat. Hon blir bara tam om du pysslar med henne, så gör det så mycket som du känner att hon vill och tillåter. Går hon iväg/vill iväg från dig så låt henne vara ifred ett tag. Viktigast är att hon får vänja sig vid dig, det gör hon bara hon är i din närhet.

"Sista frågan, kan man ge gurka i tidig ålder? Jag har gett en liten bit varje dag och idag såg jag att hon hade lite lös avföring i buren..är det vanligt att dom har det eller är det ett tecken på att något är fel? Hon har samma mat som hon hade i djuraffären så det är ingen direkt kostförändring förutom gurkan.."

Håll dig helt till torrfoder och hö nu några veckor frammåt. Egentligen är hon för liten för att vara ifrån sin mamma så jag antar att du köpt henne i djuraffär. Detta gör att hon antagligen har något känsligare mage. När hon är 10-11 veckor tycker jag att du kan börja introducera henne för tex rå broccoli och morötter. Sallad kan du vänta med ett bra tag till, likaså gurka. Vattniga grönsaker som tex gurka och sallad är inte bra för bebiskaninmagar. Knäckebröd gillar de också, men ge endast i små mängder - det är lite som godis för kaniner.

Lycka till!

• Kul

Tack!

Jag ställde ut en vattenskål nu för säkerhets skull!

Svar på tråden Kaninfrågor!