Haha, hittade din tråd direkt efter jag svarat dig i din GB, Kul. Svarar på dina frågor
"Jag har en sån där vattenflaska som hänger i nätet, förstår kaninen hur man dricker ur den? Jag har aldrig sett henne göra det och när jag byter vattnet syns de knappt att hon druckit så jag blir orolig att hon inte får i sig vätska."
Det förstår de, men om du är orolig att hon inte får i sig tillärkligt med vättska kan man använda vattenskål istället. Jag föredrar de som man sätter fast i gllaret, står de på golvet blir vattnet bara skitigt och skvimpar ur.
"Det börjar nu gå bra att ta upp henne ur buren, hon springer inte iväg längre men när jag har henne i famnen kryper hon upp och gömmer sig i mitt hår och andas ganska snabbt, hon verkar jätterädd. Hon är inte alls nyfiken utan ligger bara helt blixtstilla...är det normalt?"
Ja det är helt normalt. Precis som andra djur så föds inte kaniner tama, utan det får uppfödare och ägare sköta själva. Pysslar du jättemycket med henne nu den första tiden så kommer hon bli tam väldigt snabbt. Men då gäller det att du är försiktig med henne och väldigt lugn och mjuk. Mata henne med gosaker direkt ur handen så får hon förtroende för dig och ser dig som hennes "mamma" eftersom du ger henne mat. Hon blir bara tam om du pysslar med henne, så gör det så mycket som du känner att hon vill och tillåter. Går hon iväg/vill iväg från dig så låt henne vara ifred ett tag. Viktigast är att hon får vänja sig vid dig, det gör hon bara hon är i din närhet.
"Sista frågan, kan man ge gurka i tidig ålder? Jag har gett en liten bit varje dag och idag såg jag att hon hade lite lös avföring i buren..är det vanligt att dom har det eller är det ett tecken på att något är fel? Hon har samma mat som hon hade i djuraffären så det är ingen direkt kostförändring förutom gurkan.."
Håll dig helt till torrfoder och hö nu några veckor frammåt. Egentligen är hon för liten för att vara ifrån sin mamma så jag antar att du köpt henne i djuraffär. Detta gör att hon antagligen har något känsligare mage. När hon är 10-11 veckor tycker jag att du kan börja introducera henne för tex rå broccoli och morötter. Sallad kan du vänta med ett bra tag till, likaså gurka. Vattniga grönsaker som tex gurka och sallad är inte bra för bebiskaninmagar. Knäckebröd gillar de också, men ge endast i små mängder - det är lite som godis för kaniner.
Lycka till!