Kaninfrågor!
Mina kaniner har alltid förstått från början hur man gör med en flaska. När jag själv fött upp ungar så har jag börjat med skål, men sedan så har ju mamman druckit ur flaskan och på så sätt har ungarna lärt sig. Eller så har jag visat med fingret, dom lär sig snabbt.
Ja, det är normalt att dom gör sådär. En kaninunge vet inte så mycket och undrar såklart vart denne har hamnat någonstans. Bara att klappa och prata lugnande. Man ska absolut inte lämna dom ifred, som många gör, då blir kaninen skygg.
Du kan ge gurka och sallad, men väldigt lite så magen vänjer sig. T.ex det är väldigt vanligt att kaniner som inte fått äta gräs på hela vintern blir lösa i magen när dom helt plötsligt får äta gräs ute igen. Det är helt normalt, magen måste bara vänja sig.
Bäst att ge som basfoder är faktiskt hö. En kanin kan leva på enbart hö och vatten. Känner många uppfödare som gör så, men nu mera så har vi lärt våra kaniner att vara mer "bortskämda" och därför ger många både pellets och gnagarblandningar. Gnagarblandningar ska man akta sig för, kaninen _kan_ bli fet och sen finns det så mycket "godis" i dom blandningarna. Pellets är bra, jag ger ca 2dl totalt per dag till mina kaniner. (morgon och kväll)