Inlägg från: Kul |Visa alla inlägg
  • Kul

Kaninfrågor!

Jag köpte en 7 veckors kaninunge i Söndags, alltså 2 dagar sen. Men jag har lite frågor:

Jag har en sån där vattenflaska som hänger i nätet, förstår kaninen hur man dricker ur den? Jag har aldrig sett henne göra det och när jag byter vattnet syns de knappt att hon druckit så jag blir orolig att hon inte får i sig vätska.

Det börjar nu gå bra att ta upp henne ur buren, hon springer inte iväg längre men när jag har henne i famnen kryper hon upp och gömmer sig i mitt hår och andas ganska snabbt, hon verkar jätterädd. Hon är inte alls nyfiken utan ligger bara helt blixtstilla...är det normalt?

Sista frågan, kan man ge gurka i tidig ålder? Jag har gett en liten bit varje dag och idag såg jag att hon hade lite lös avföring i buren..är det vanligt att dom har det eller är det ett tecken på att något är fel? Hon har samma mat som hon hade i djuraffären så det är ingen direkt kostförändring förutom gurkan..

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kaninfrågor!
  • Kul

Jaha okej, då ska ja var försiktig me de!
    Hö haar hon i buren.
    Hon har en skål med pellets i buren, men den har alltid mat, ska man inte alltid ha pelletsen framme? Ska man bara ta fram matskålen ibland?

Tack för svar!

• Kul

Aha okey. När jag hade kanin när jag var mindre så hade vi i alla år matskålen framme med mat i! Den var inte fet vad jag minns

• Kul
    m00nfl0wer skrev 2007-06-12 16:42:52 följande:
    Mina kaniner har alltid förstått från början hur man gör med en flaska. När jag själv fött upp ungar så har jag börjat med skål, men sedan så har ju mamman druckit ur flaskan och på så sätt har ungarna lärt sig. Eller så har jag visat med fingret, dom lär sig snabbt.Ja, det är normalt att dom gör sådär. En kaninunge vet inte så mycket och undrar såklart vart denne har hamnat någonstans. Bara att klappa och prata lugnande. Man ska absolut inte lämna dom ifred, som många gör, då blir kaninen skygg.Du kan ge gurka och sallad, men väldigt lite så magen vänjer sig. T.ex det är väldigt vanligt att kaniner som inte fått äta gräs på hela vintern blir lösa i magen när dom helt plötsligt får äta gräs ute igen. Det är helt normalt, magen måste bara vänja sig.Bäst att ge som basfoder är faktiskt hö. En kanin kan leva på enbart hö och vatten. Känner många uppfödare som gör så, men nu mera så har vi lärt våra kaniner att vara mer "bortskämda" och därför ger många både pellets och gnagarblandningar. Gnagarblandningar ska man akta sig för, kaninen _kan_ bli fet och sen finns det så mycket "godis" i dom blandningarna. Pellets är bra, jag ger ca 2dl totalt per dag till mina kaniner. (morgon och kväll)
    Okej men hur mycket är lagom att hålla på med dom? Hitills har jag tagit upp henne 10 minuter innan jag går till jobber, 10 minuter när jag kommer hem från jobbet och 10 minuter innan jag lägger mig. Sen tänker jag utöka tiden varefter hon blir tam och så. Låter det brA?
  • Kul

Tack!

Jag ställde ut en vattenskål nu för säkerhets skull!

Svar på tråden Kaninfrågor!