• hellow

Hjälp fort..

Hejsan. jag har så många frågor som jag inte vet vem jag ska fråga, för det känns som ingen kan svara på dom.
    Jag är en ung tjej som länge har haft problem hemma,
    blivit utslängd flera gånger, haft bråk hemma problem i skola m.m jag tror jag är gravid. kommer antagligen bli ensamstående. men detta är något jag ser framimot. jag ser att ett barn hade gjort mig lyckligt. Men får man hjälp och vad för någon ?
    får man lägenhet av soc ? eller hur ligger det till.
    jag ber någon som vet att svara mig fort... Några andra unga som ej fått bo kvar hemma eller så ? SNÄLLA SKRIV!!!!

• Svar på tråden Hjälp fort..
  • Hygea

Hejsan,
    När man blir gravid under 18 års ålder brukar man få hjälp av soc för att hitta en lght, osv. Jag fick barn när jag var 20 o fick socialbidrag o hyrde i andrahand tills jag fick hyra en lght av kommunen. Det kan vara jätte tufft att gå igenom detta med Soc, ingen dans på rosor, man måste kämpa mkt själv. Men visst kan man få hjälp! De har en skyldighet, de får inte sätta en mamma o ett barn på gatan!
    Men jag fick socialbidrag för att jag var hemma med barn o sen sjukskriven. Så man måste göra nåt för att "förtjäna" bidraget. Gå i skola, sjukskriven, mammaledig, arbetssökande osv.

Lycka till!

Jag lever för min familj! ~ *Vecka 33, Bf 2007-08-05*
  • faster fia

nej man får ingen lägenhet. fast de bror nog med på kommunen. de dem kan hjälpa till med är att erbjuda ett fosterhem. så har jag fått reda på.

• hellow

Okej men vadå fosterhem. med sitt barn ? :)

• susye

är man under 18 får man hjälp av soc. lite olika vilken hjälp man får men kontakta dem o hör

• hellow

men soc här i malmö är cp i huvudet och hatar mig. så dom går det inte att prata med "/

• Hygea

Av min kommun hörde jag att fosterhem brukar vara det första eller vandrarhem men att de gärna inte vill sätta en mamma med ett barn på sådana ställen. Så jag fick kämpa för att hitta en lght att hyra i andra hand. Det är inte lätt när de hör att man har socialbidrag, de säger nej innan de träffat en. =/
    Men jag fann en lght för 6mån, sen fick jag bo på hotell i 4½ månad (kommunens) tills de hittade en lght åt mig. Eftersom jag inte hade hittat nån ny lght innan kontraktet gick ut.
    Fick en etta där jag bodde i nästan två år. Och landa på fötter o fixade jobb o betalade min egen hyra, det var guld det!

Jag lever för min familj! ~ *Vecka 33, Bf 2007-08-05*
  • faster fia

okej. men rig dem och fråga som ne anonym. vet dina föräldrar om det eller inte? varför slänger dina föräldrar ut dig om man får fråga.

• hellow

Okej. tack så mycket för alla info :) jag ska ut nu men hör av mig sen. Tack .. KRam

• hellow

Okej. tack så mycket för alla info :) jag ska ut nu men hör av mig sen. Tack .. KRam

• hellow

Svar på tråden Hjälp fort..