• majsalotta

IVF frågor, pris osv

Tessidess - om ni inte har gemensamma barn sedan tidigare och har försökt i över ett år kan ni göra en landstingsfinansierad fertilitetsutrednig. Beroende på resultatet av den utredning kan ni få remiss till IVF - som då ingår i landstingets högkostnadsskydd (dvs. max 900:- för läkarbesök plus max 1800:- för läkemedel). Olika landsting har olika regler för tex. ålder och BMI för att få göra utredningen och även ganska olika praxis vad gäller IVF remiss eller annan behandling. I många landsting får man tre "gratis" IVF försök, men i många landsting bara ett. Antalet finansierade frysåterföringar varierar också mycket.

Om du skriver vilket landsting du bor i så kanske det finns någon som kan svara bättre på vad som troligen gäller för just er.

Om ni inte har rätt till landstingfinansierad IVF så kan ni finansiera försök själva - det kostar ca 20-25.000 per försök eller ca 45.000:- för ett "trepack" men priserna varierar ganska mycket mellan olika kliniker. På www.ffob.se under fliken "länkar" kan ni hitta länkar till tex alla IVF kliniker i Sverige. Jag tror dock att dom tagit bort informationen om regler i olika landsting eftersom det informationen var flera år gammal och inte stämde alls gällande många av landstingen.

• majsalotta

Jag tror att du bara kan få utredning och eventuell remiss till IVF inom det landsting som du är skriven i. Mycket tveksamt om du kan vara skriven i Falun men få göra landstingsfinansierad IVF i Stockholm. Men du kan ju alltid höra efter. Bor du i Falun lär du få remiss till den privata IVF kliniken där eftersom det inte finns något rent landstingsalternativ där. Det finns trådar för dom som gör IVF i Falun - du kan ju höra med dom hur det funkar och om deras erfarenheter etc. Jag tror att de olika klinikerna har i princip samma behandlingsresultat, men bemötandet kan förstås vara olika. Har hört bra saker om kliniken i Falun, så jag tror inte du behöver vara orolig för att gå där. Mitt råd är att göra eventuella framtida behandlingar där ni bor. Det är nog struligt med extra läkarbesök, ultraljudsundersökningar och provtagningar på hemorten, tror inte det är något större hit att måsta resa långt för äggplock och transfer.

Om ni har försökt i över ett år så börja med att göra en utredning där ni är skrivna. Om ni sedan flyttar till Falun och vill göra eventuella behandlingar där är det säkert inget problem att ni gjort utredningen i ett annat landsting! Lycka till!

• majsalotta

Kom på en sak. Innan ni väljer vart ni skall skriva er så kolla upp om man är berättigad till olika antal landstingsfinansierade IVF försök i dom olika landstingen. I Norrlandslänen får man tex. bara en IVF behandling, medan jag tror man får två eller tre i Stockholm. Vet inte hur det är i Falun dock. Det kan också vara olika lång väntetid i olika landsting och ni kanske hellre vill starta behandlingar snart men bara få en, än att vänta något år på tre "gratis" behandlingar. Det kan allts vara smart att skriva er i det landsting som troligen ger er mest och bäst hjälp.

Svar på tråden IVF frågor, pris osv