• Tessidess

IVF frågor, pris osv

Undrar om vi kan reda ut begreppen kring IVF tillsammans. Jag har ingen erfarenhet av det och undrar hur det fungerar ekonomiskt.
    Har sett att det finns privata och icke privata. Är det så att endel kliniker inte tar ut mer än landstingstaxor?

• Svar på tråden IVF frågor, pris osv
  • Tessidess

Tack
    Jag ska kika runt lite.

• Tessidess

mitt inlägg verkar ha försvunnit Hm

är det så att det har betydelse vart man bor... att om man har turen att bo i stockholm, göteborg eller malmö ex, där det finns offentlig IVF klinik så betalar man inte för behandlingar. Men om man bor där det enbart finns privata kliniker så måste man betala rätt stora summor!?

En väninna sa att hon gjort IVF i falun och att dem tre första försöken då är gratis, betalar man om man blir gravid då?

• Tessidess

ok, jag börjar förstå. Vi verkar ha rätt till landstingsfinansierad IVF om det skulle komma till det.

Är det ngn som vet om valfrihets regeln gäller även för detta?
    Vi är idag skrivna i sörmland, vi har även boende i stockholm och iom att man får välja vård vart man vill i landet så tar vi all vård i Stockholm. Vi flyttar till Falun i slutet på året och funderar på om vi ska skriva oss där eller i Stockholm. Vi kommer att vara på båda orterna lika mycket så för den sakens skull har det igen betydelse.
    Kan jag bo och vara skriven i Falun och få remiss till Huddinge om jag vill det?
    Kan man få remiss till privatkliniker för landstingsfinansierad IVF? Ex Faluns IVF klinik?

Uj va mkt som snurrar

• Tessidess

Tack gulliga ni! för all info och svar...

• Tessidess

Har hört att Falun är "världsledande" och att många väljer den kliniken för att dem har bra villkor (man betalar endast om man blir gravid) och är väldigt duktiga.
  • Tessidess

Oj, det verkar vara en hel vetenskap det där. Så mkt att sätta sig in i.
    Jag släpper nog det för ett tag, jag tror inte att det ska behöva gå så långt så varför gå händelserna i förväg, det är lite Tessidess i ett nötskal
    Tack snälla ni för information!!!

Svar på tråden IVF frågor, pris osv