• Anonym (storbystad)

Bröstlyft

Det här är en fråga till er som gjort ett bröstlyft. Alltså inte gjort brösten mindre, utan bara mindre hängiga.
    Jag har stora bröst, har alltid haft, men vill inte på något sätt att dom ska bli mindre. Har konstigt nog aldrig haft ont i ryggen av dom, eller tyckt att dom är i vägen eller besvärande på något annat sätt. Däremot tycker jag inte om att dom hänger så mycket, så jag vill lyfta dom. Ha kvar den stora storleken, men lite högre upp, så att säga.

Ni som lyft brösten, hur mycket kostade det, hur kändes det, behövde ni vara sjukskrivna länge, hur mycket påverkade det storleken?

Blir jätteglad om nån har nåt att berätta.

• Svar på tråden Bröstlyft
  • chokladfia

Vid en bröstförminskning (reduktionsplastik) tar man bort både hud och bröstvävnad. Man får då sådana ärr som du beskrev ovan (runt bröstvårtan, lodrätt ner under bröstet samt ett vågrätt i "skarven").

Vid ett bröstlyft (mastopexi) tar man i huvudsak bara bort hud, men syr ihop som vid en bröstförminskning. Resultatet blir ju då att huden stramas upp och lyfter bröstet.

Dessa är de vanligaste sätten, men det finns säkerligen fler varianter inom den estetiska kirurgin (privatklinikerna). Jag har "bara" jobbat inom landstinget.

• Anonym (storbystad)

Chokladfia: Tack så mycket! Då vet jag en aning mer om bröstlyft/förminskning, och jag är nästan 100% säker på att det kommer att bli ett lyft för mig i framtiden.

• Anonym

Det är som chokladfia skriver, och så funkar det på de privataklinikerna också. Det är nästan alltid ankarärr. Oftast kommer ju ärren alltid att synas, och de är väldigt långa. En sak att tänka på också är att du skriver att du har "jättetuttar" och att du vill ha dem så men gå utan behå. Tänk då på att huden inte kommer att orka hålla uppe den tyngden på sikt, de kommer att hänga till sig fortare ju större de är!

• Anonym (storbystad)
    Anonym skrev 2007-06-22 23:26:16 följande:
    Det är som chokladfia skriver, och så funkar det på de privataklinikerna också. Det är nästan alltid ankarärr. Oftast kommer ju ärren alltid att synas, och de är väldigt långa. En sak att tänka på också är att du skriver att du har "jättetuttar" och att du vill ha dem så men gå utan behå. Tänk då på att huden inte kommer att orka hålla uppe den tyngden på sikt, de kommer att hänga till sig fortare ju större de är!
    Jag kommer inte att gå utan behå, jag tycker inte om att göra det. Men jag vill *kunna* gå utan behå utan att behöva tänka på att brösten hänger nästan nere vid naveln. Som det är nu går jag inte utan behå ens när jag är nyduschad, har massor av komplex för att mina bröst är så hängiga.

Och dessutom sitter ärren på undersidan av brösten, och får jag den form på dom som jag vill ha, så kommer dom bara att synas om man lyfter upp bröstet och tittar på undersidan. Jag vill ha ett naturligt häng på dom, dom ska inte vara jättefasta, det ser bara konstgjort ut. Och då kommer inte undersidan att synas särskilt mycket, så ärren stör mig inte.

Ärren runt bröstvårtan kommer ju så småningom att smälta in i huden, så att dom inte märks.
  • Anonym

Jag har sett ganska många personer med ankarärr och de är vanligen inte osynliga. Ärren under är ofta mer osynliga än de som går vertikalt där huden är tunnare. Och yngre personer får fulare ärr än äldre. Därmed absolut inte sagt att man inte ska operera sig, jag förstår dig väl!

• Anonym

jag har också funderat på det.. Har haft hängbröst sen jag fick bröst i princip

• Anonym (storbystad)
    Anonym skrev 2007-06-26 03:24:26 följande:
    Jag har sett ganska många personer med ankarärr och de är vanligen inte osynliga. Ärren under är ofta mer osynliga än de som går vertikalt där huden är tunnare. Och yngre personer får fulare ärr än äldre. Därmed absolut inte sagt att man inte ska operera sig, jag förstår dig väl!
    Nej, klart dom inte är osynliga. Men dom sitter ju ändå på undersidan av brösten, och eftersom jag vill ha ett naturligt litet häng på brösten så kommer det inte att vara alltför iögonfallande. Dessutom vet jag inte om jag ska räkna mig till yngre, har tänkt att operera mig om sisådär fem år, och då har jag hunnit fylla 35, så lite halvgammal kanske...
  • Anonym

Det är ungt i de sammanhangen tror jag Jag har de ärren själv efter förminskning, och de sitter ju alltså mitt på framsidan också. Inte bara runt bröstvårtan, fast det har du väl koll på Men det är såå värt det, att jag inte alls bryr mig. Förresten gör det inte ont efteråt heller.

• Anonym

Jag fattar inte hur man kan bry sig om ärren om man har komplex för hängande bröst. Jag skulle aldrig någonsin visa mina fula hängbröst men skulle mer än gärna gå runt med ett brett ankarärr i stället.

• Anonym

Tror inte nån här gör det heller, och jag håller med dig

• Anonym (storbystad)
    Anonym skrev 2007-06-26 09:10:57 följande:
    Det är ungt i de sammanhangen tror jag Jag har de ärren själv efter förminskning, och de sitter ju alltså mitt på framsidan också. Inte bara runt bröstvårtan, fast det har du väl koll på Men det är såå värt det, att jag inte alls bryr mig. Förresten gör det inte ont efteråt heller.
    Hur då mitt på framsidan? Ett ankarärr går väl runt bröstvårtan och sen ner under bröstet, så ärret hamnar på undersidan?
    Det är vad jag både läst och hört i alla fall.
    Och det har ingen betydelse i vilket fall som helst, jag är så less på att inte tycka om mina bröst, så när jag får råd kommer jag att operera dom. Vad skönt att du är nöjd med din förminskning, trots ärren.
  • Anonym (x)

Vill också så gärna göra ett lyft! Vill inte lägga in något för att de ska bli större, utan bara helt enkelt ta bort hänget.

Du anonym som har gjort det, hur pass väl syns ärren? Syns de på långt håll, eller typ bara om man vet om det och tittar noga...? Blev brösten jämna efteråt? Det är min stora fasa, att de inte ska se likadana ut längre.

• Anonym

TS: Ärret går som ett ankare. Du får alltså även ett ärr från bröstvårtan och rätt ner till det ärr som går under bröstet. Försöker visa: (-o Det är en väldig lättnad när man äntligen gjort det och har ett bekymmer mindre!

x: Sanningen är att brösten ibland blir asymmetriska, och att man då måste göra en mindre operation för att rätta til det.
    De seriösa plastikkirurgerna gör det kostnadsfritt. Varierar hur mkt ärren syns, men det sägs att de bleknar med åren. När det gått över ett år får man sola, och vissa tycker det blir bättre då.

• Anonym (storbystad)
    Anonym skrev 2007-06-27 05:42:36 följande:
    TS: Ärret går som ett ankare. Du får alltså även ett ärr från bröstvårtan och rätt ner till det ärr som går under bröstet. Försöker visa: (-o Det är en väldig lättnad när man äntligen gjort det och har ett bekymmer mindre!x: Sanningen är att brösten ibland blir asymmetriska, och att man då måste göra en mindre operation för att rätta til det.De seriösa plastikkirurgerna gör det kostnadsfritt. Varierar hur mkt ärren syns, men det sägs att de bleknar med åren. När det gått över ett år får man sola, och vissa tycker det blir bättre då.
    Ja, men då har jag fattat det rätt med hur ärren går, vad bra.
  • Anonym

Ok! Det vertikala ärret blir ju då alltså "mitt på" som jag skrev

• Anonym (storbystad)
    Anonym skrev 2007-06-27 08:28:08 följande:
    Ok! Det vertikala ärret blir ju då alltså "mitt på" som jag skrev
    Ja, visst, men när du skrev mitt på, så tänkte jag att det blir liksom mitt fram, men det hamnar ju på undersidan, och hur synligt det blir beror på hur pass mycket gung och häng det blir i det "nya" bröstet.
  • Anonym (85i)

är som ts, vill gärna göra bröstlyft. som det är nu har jag aldrig vågat visat mig utan bh inför någon annan än sambon, aldrig. inte ens när man byter om på badhus osv. gym byter jag alltid om till hemma. duschar ALDRIG offentligt.

vill så gärna göra detta, men vill veta mer så tråden får gärna leva lite mer o om någon har någon bra sida man kan läsa på, se bilder före o efter osv så tipsa gärna!

• Anonym (Överskottshud)

Är väldigt ung, under 25 år, men ända sedan jag fick bröst har jag haft väldigt mycket överskottshud på just brösten. Storlek 75C Vill inte påstå att dom hänger onaturligt mycket egentligen men det är verkligen sjukt hur mkt överskottshud det är! Alla som jag demonstrerat detta för har reagerat, inte att mina bröst skulle vara fula för det tycker jag inte, men att det är så mkt hud. Inga utav mina tjejkompisar känner igen detta fenomen, dom kommer inte i närhet i hur mkt hud jag får tag i och kan dra ut från kroppen. Även alla förhållanden jag varit i har killen kliat sig i huvudet och verkligen blivit smått chockad.

Men!

Vid mens svullnar mina bröst en aning, och då "försvinner" min överskottshud och alla problem detta medför. Jag lider lite smått av detta, då huden är så lös skumpar brösten runt så fasligt så till den graden att det gör ont många gånger. Även om BH:n sitter perfekt är dom så mjuka och lösa att dom med enkelhet trillar ur BH:n när man böjer sig ner eller skulle behöva springa... Kan ju inte gå runt med en sportBH konstant :-| dels för att det inte går med den typen av kläder jag har, eller för att man känner sig värst sexig.

Ni i den här tråden som jobbat med plastik har ni hört talas om något sådant här förut? Eller någon annan som kanske känner igen sig? Jag har inte fött barn eller varit överviktig, inte heller gått varken upp eller ner i vikt (har alltid vägt mellan 50-54kg ända sedan tonåren) som annars hade kunnat vara en förklaring.

Jag funderar på att ev göra en liten bröst förstoring i framtiden, bara för att fylla ut överskottshuden något. Formen på mina bröst är jag nöjd med överlag, inte så att jag hade velat göra ett lyft men som sagt gärna slippa denna frustrerande överskottshud! Tror ni detta kan vara en smart lösning? Eller kommer mina brösts form förändras drastiskt även med den minsta storleken tillgänglig för bröstförstoring? 75C känns ju redan stort om man säger så.

Svar på tråden Bröstlyft