• Lickety Split

Datormus i plural?

Jag och min syster sitter och diskuterar om hur man säger datormus i plural. Någon som vet eller som har en bra teori?

• Svar på tråden Datormus i plural?
  • mammacatta

Jag skulle säga datormusar eftersom det de facto INTE handlar om djuret.
    Precis som man säger en kofot flera kofotar om bräckjärn.

Det är ju ett egennamn, inte en artbenämning.

• mammacatta

Jag säger nog flera musar om könet åxå, samma där. Inte artbenämning utan egennamn.

• PetterL
    kaksmulan skrev 2007-06-13 15:36:54 följande:
    Jo, jag inser problemet men kan man inte säga handstyrt pekdon för att särskilja det från styrkula?
    Du styr ju styrkulan med fingrarna, som är en del av handen, så det gör knappast det hela särskilt tydligt.
  • presens konjunktiv

Jag säger datormöss och kofötter jag.

Do something scary; the payoff is awesome!
  • Lickety Split

Kaksmulan: Tack hade inte kommit på att kika på NE. Då måste ju datormusar var det korrekta.

charlie dont surf: Hur vet du att "det är fel"? Tydligtvis är det ju korrekt

• Lickety Split

*Harkel* datamusar heter det visst inte datormusar

• mammacatta

presens konjunktiv skrev 2007-06-13 16:29:56 följande:

Jag säger datormöss och kofötter jag.
    Men det heter kofotar om bräckjärnet. (har fernissat sånna som sommarjobb)
    Kofötter är sånt som sitter på kossorna.
  • Valnöt

Kossor har klövar...

Som Isolde säger: SAOL anger formen möss. Och det SAOL säger är rätt eftersom den är normen.

• Valnöt

"Datamus"? Varför det? Den hör ju till datorn, inte till datan.

• mammacatta

SAOL säger det som vi säger, inte tvärtom.
    Om det normala blir att säga datormusarna så ändrar SAOL sin ordlista!

• kaksmulan
    mammacatta skrev 2007-06-13 20:51:27 följande:
    presens konjunktiv skrev 2007-06-13 16:29:56 följande: Men det heter kofotar om bräckjärnet. (har fernissat sånna som sommarjobb)Kofötter är sånt som sitter på kossorna.
    Nja, samma källa som jag kollade upp datormusar i www.ne.se säger att BÅDE kofötter och kofotar är rätt!
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • mammacatta

Kanske det. Men kofötter säger ingen som faktisk håller på med den har jag noterat.
    Här i närheten av Tove Kofot-fabriken (den som Robert Gustavsson håller i handen i att fånga en tjuv) så säger vi kofotar.

Förr eller senare brukar envist tjatande ge med sig.

Kommer ni ihåg inför millenieskiftet? Då envisades alla med att vi skulle säga tjugohundra-nånting. Men ÄNDÅ säger vi tvåtusenett osv.

Varför?
    Därför att språk är dynamiskt och går från slang till vedertaget till ordlistan, inte åt andra hållet.

• kaksmulan
    mammacatta skrev 2007-06-14 10:41:44 följande:
    Kanske det. Men kofötter säger ingen som faktisk håller på med den har jag noterat.Här i närheten av Tove Kofot-fabriken (den som Robert Gustavsson håller i handen i att fånga en tjuv) så säger vi kofotar.Förr eller senare brukar envist tjatande ge med sig.Kommer ni ihåg inför millenieskiftet? Då envisades alla med att vi skulle säga tjugohundra-nånting. Men ÄNDÅ säger vi tvåtusenett osv.Varför?Därför att språk är dynamiskt och går från slang till vedertaget till ordlistan, inte åt andra hållet.
    Just för att det ÄR dynamiskt gör det ju så roligt att diskutera
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
Svar på tråden Datormus i plural?