• Naty

Ni som använder/använt EVRA depåplåster...

... jag känner att mitt plåster börja lossna, den lossnade idag men jag satte tillbaka den men nu efter duschen så var det som et "glapp" emellan som jag får sitta å trycka åt. Grejen är den att jag ska byta plåster på fredag för då är det plåster-bytardag. men jag undrar om den lossnar helt imorgon, och jag sätter fast en ny, blir torsdag min nya bytar dag då eller måste jag ändå ta bort den på fredag å sätta en ny igen?

• Svar på tråden Ni som använder/använt EVRA depåplåster...
  • Mystic

jag använde dem för över ett år sen så minns inte riktigt men har du inte bipacksedeln kvar, har för mig att de står på den..
    Jag skulle gissa på att du byter till ett nytt plåster o då blir den dagen din nya plåsterbytardag... men var så länge sen så jag minns inte hur de var..

• Mystic

Om plåstret lossnar, lyfts upp i kanterna eller faller av:

efter mindre än ett dygn (upp till 24 timmar), ska du genast försöka sätta fast det igen eller sätta på ett nytt plåster. Inget extra preventivmedel behövs. Din ?Plåsterbytardag? ska vara densamma. Försök inte sätta fast ett plåster igen om det inte längre är klibbigt, om det har fastnat i sig själv eller mot någon annan yta, om annat material har fastnat på det eller om det har lossnat eller fallit av förut. Använd inte tejp eller annan fästanordning för att hålla plåstret på plats. Om du inte kan sätta tillbaka plåstret ska du sätta på ett nytt plåster omedelbart.

efter mer än ett dygn (24 timmar eller mer) eller om du inte vet hur länge, KAN DU BLI GRAVID ? Påbörja omedelbart en ny fyraveckorscykel genom att sätta på ett nytt plåster. Du har nu en ny Dag 1 och en ny ?Plåsterbytardag?. Du måste använda ett icke-hormonellt preventivmedel som tillägg under den första veckan i din nya cykel.

• Naty

hmm men alltså om jag sätter dit en ny imorgon så blir den min nya dag? så då byter jag nästa plåster poå torsdag nästa vecka..?

• Naty

eller så som jag förstår fårn texten så sätter jag ett nytt men yter nästa fredag? så bytardagen ändras inte??
    Svårt å förstå ju...
    fan att den skulle börja krångla så här nu 2 dar innan jag ska byta!!

• Mystic

nej byt nu så blir den här dagen din nya bytardag..

• Naty

okej då vet jag.
    var du nöjd med dina plåster annars? biverkningar osv?? jasg känner mig lite illamående av det, men det e första veckan jag använt det så.. det kansdke blir bättre..

• Mystic

Plåstret har ju lossnat efter mer än 24 timmar efter du satte på det så då gäller alternativ 2 dvs
    "efter mer än ett dygn (24 timmar eller mer) eller om du inte vet hur länge, KAN DU BLI GRAVID ? Påbörja omedelbart en ny fyraveckorscykel genom att sätta på ett nytt plåster. Du har nu en ny Dag 1 och en ny ?Plåsterbytardag?. Du måste använda ett icke-hormonellt preventivmedel som tillägg under den första veckan i din nya cykel."

• Mystic

jag var inte supernöjd men mådde bättre av dem än av p-pillerna.. fast mår allra bäst utan hormoner helt.. får såna humörsvängningar o blir lätt irriterad på struntsaker när jag käkade pillerna, de blev mycket bättre med plåstrena..

• Naty

mmm jag känner redan nu att jag är skitirrterad över allt, blir så lätt arg.. haha jag kanske slutar efter sommaren, skönt å ha nu för då blöder jag mindre samt att jag kan skjuta upp mensen å sånt om det blir ´nån utlandsresa.. ska förbruka mina 3 mån, sne lsutar jag nog. mår också bäst utan.
    läste att du e gravid, Grattis :) tog det lång tid efter att du slutade med plåstrena?

• Mystic

nja de tog nog inte lång tid egentligen men jag slutade med dem 1 april och så använde vi kondom eller körde avbrutet till september då vi inte "orkade" skydda oss längre och 20 oktober plussa jag.. var ju inte planerat gravid men vi visste att risken fanns men trodde inte de skulle gå så fort hehe men de är mer än välkommet:)

Svar på tråden Ni som använder/använt EVRA depåplåster...