Vad är rimligt att "kräva" av en 11-åring i hemmet?
Nu har jag ingen 11-åring, men när jag var 11 (början av 90-talet) hade jag följande regler och jag planerar att ha något liknande för mina barn:
* Städa sitt eget rum varje helg (ingen lek eller andra aktiviteter förrän detta var gjort)
* Diska varannan dag (lilla syster tog de andra dagarna). Vi hade ingen diskmaskin
* Definierat städområden i huset när föräldrarna städade. Var ca 1 rum i den åldern.
* Hjälpa till med tvätt och strykning då och då.
* Rensa ogräs i trädgårdslandet under sommaren
* Plocka undan det man tagit fram själv
* Hjälpa till att duka om jag var i köket när maten började bli klar
* Bära in ved och slänga sopor när det behövdes (blev ombedd då och då, var inte ansvarig för det).
Till detta så fick jag inte sätta på TV:n utan att fråga och aldrig på dagtid.
På sommarlovet ingick det alltid välja en skönlitterär bok på engelska och lära mig alla ord i den. Slå upp ord jag inte kunde och öva in glosorna alltså.
Jag upplevde aldrig detta som strängt. Båda mina föräldrar arbetade alltid med något, fixade i trädgården, byggde på huset, bakade bröd osv. när de inte var på jobbet så klart, så det blev helt naturligt att man inte satt och latade sig utan hade något för händerna mest hela tiden. Det var roligt att få vara med när de gjorde saker, även om det inte alltid var roligt att städa rummet också vidare. Däremot så visade de mig tydligt att jag var en del av familjen och därför behövdes vi hjälpas åt. Så jag protesterade sällan, för jag förstod principen.
Sedan hade jag så klart massor med roliga saker för mig på mitt sommarlov. Låter tråkigt för din dotter att inte kunna hitta på något att göra.