• Anonym

HJÄLP!

Nu håller världen på att rasa samman!
    Vi ska ha barn i November och har ingenstans att bo. Vi hade tänkt att köpa en lägenhet men eftersom jag inte har någon inkomst just nu och min sambo inte har så hög lön, så kan vi inte ta dom lån som krävs för att köpa en bostadsrätt. Vi bor i stockholm och får ingen hyresrätt genom bostadsförmedlingen eftersom vi inte har stått tillräckligt många år.

Finns chansen att vi kan få hjälp av socialen att hitta en lägenhet? Vi behöver bara en lägenhet, vi kan stå för hyran själva. Känns helt värdelöst att behöva be om hjälp, men just nu känns det tyvärr som enda utvägen...

Hur har ni andra gjort i liknande situation?

(inga moraltanter tack - jag mår tillräckligt kasst över det här, men tiden tickar på och vi behöver verkligen en lägenhet).

• Svar på tråden HJÄLP!
  • Anonym

Vi kan inte pendla till stockholm varenda dag. Jag tror inte att alla föräldrar i sthlm som kontaktat soc för att dom haft det lite knivigt behövt flytta från stan.

Om det är någon som suttit i vår situation och fått hjälp får den gärna skriva.

• Anonym

Om vi vänder på det då? Hur höga lån har ni råd med alt./och får ni lov att ta? Vilka banker har ni kollat med?

• Anonym (K)

Hej TS

Kan ni inte hyra en andrahandslägenhet så länge? Det finns massor av sådana i Stockholm. Gå in på Blocket under lgh och uthyres ... finns säkert någon att hyra för en längre period tills det kanske ordnat upp sig för er lite mer ekonomiskt.

Lycka till

• Anonym
    Anonym skrev 2007-06-14 20:54:42 följande:
    Vi kan inte pendla till stockholm varenda dag. Jag tror inte att alla föräldrar i sthlm som kontaktat soc för att dom haft det lite knivigt behövt flytta från stan.Om det är någon som suttit i vår situation och fått hjälp får den gärna skriva.
    Hmm... Varför kan ni inte flytta från stan om ni sitter i en knivig sits? Det är inte som om ni har något val? Det är sant det finns inte mkt lägenheter i Stockholm så ni kommer säkert få hjälp men ni hamnar ändå i en förort. Varför inte själv börja redan välja en förort.

Du har ingen inkomst! Dvs. du har inget val lilla vän. Inte för att vara taskig eller något sånt. Men om man behöver hjälp brukar man väl inte kunna ha nåt val heller? Man tar den hjälpen man får. Och att pendla till och från Stockholm ska inte vara något problem för din sambo. Jag antar att du inte har jobb, och går hemma, vad ska du göra i stan då varje dag? Shoppa? Fika? Umgås med vänner? Ibland får man prioritera speciellt när man sitter i din sits. Säger inte att du ska sluta umgås med dina vänner. Men som sagt du är ganska ung du lär dig med tiden.
    Men tro inte att soc sätter dig i en lägenhet bara för att du vill bo mitt i stan.

Good luck!
  • Birgitta2

Akelius har en del hyresrätter i Stockholm. Gå in på akelius.se och klicka till vänster på "hyr bostad" och navigera på sidan. Akelius har inga som helst kökrav. Jag föreslår att du kikar på de hyresrätter som finns i Stockholm, sen lägger du in en intresseanmälan på just den lägenheten. När du gjort det så skickar du ett mail till den person som är uthyrare hos Akelius i Stockholm och berättar din situation. Akelius hyresgäster har förtur på lägenheterna, men det är den enda kriterien för förtur. I övrigt finns ingen kö.

Lycka till!

• Birgitta2

Gick själv in på akelius.se. De har inte bostäder i Stockholm, däremot Huddinge och Södertälje. Sen finns det ju massor avandra lägenheter i andra delar av landet som Akelius har men det är kanske inte så intressant.

• Rebekah84
    Birgitta2 skrev 2007-06-15 13:59:24 följande:
    Gick själv in på akelius.se. De har inte bostäder i Stockholm, däremot Huddinge och Södertälje. Sen finns det ju massor avandra lägenheter i andra delar av landet som Akelius har men det är kanske inte så intressant.
    Nej för hon kunde ju inte tänka sig att pendla som alla andra...

TS: Soc kommer inte att kunna ge er en lägenhet centralt. Socialen gör inte sånt, de har inga förtursregler i bostadsköer. SÅ det är kört, tack och lov. Annars skulle väl alla gå till soc för att få en central hyrestrea Fundersam

varför skulle inte han kunna pendla 25 minuter som så många andra gör? är han allergisk mot pendeltåg?
    I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.
  • Miss Lau

Det finns visst lägenheter att få. Visserligen inte mitt i stan men i andra kommuner eller tex Hammarby Sjöstad (fast de är ju dyra). Vi bor 30 min norr om stan och här finns hyresrätter att få utan kötid, lika söder om stan.

• Rebekah84
    Miss Lau skrev 2007-06-15 14:08:24 följande:
    Det finns visst lägenheter att få. Visserligen inte mitt i stan men i andra kommuner eller tex Hammarby Sjöstad (fast de är ju dyra). Vi bor 30 min norr om stan och här finns hyresrätter att få utan kötid, lika söder om stan.
    Ja det var ju det jag sa, men inte mitt i stan. men hon ville inte pendla.
    I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.
  • Miss Lau
    Rebekah84 skrev 2007-06-15 14:09:53 följande:
    Ja det var ju det jag sa, men inte mitt i stan. men hon ville inte pendla.

Hoppla, jag missade visst det. Om man har det kravet ja då vet jag inte vad jag ska säga.....

Svar på tråden HJÄLP!