• Kantarellen

åka tåg med katt

Någon som har åkt tåg med katt, berätta gärna om era erfarenheter! Den eventuella tågresan kommer vara på knappt tre timmar.

• Svar på tråden åka tåg med katt
  • mammutten81

jag tog en kattunge från Göteborg till Örebro.
    Gick jättebra!
    Han skrek en enda gång och det var för att han var bajenödig, men han höll sig, till vi kom av , då sket han så det stank som sjutton.

Men han var så snäll.
    Han var i bur hela vägen, hade en liten skål med vatten i.
    Sen satt ejag buren på bordet så tittade han ut hela vägen.

• Minne

Jag hämtade min kattunge i Oslo....absolut inga problem att åka tåg till Uppsala med honom...han låg i transportburen, i min famn eller ovanpå buren..I och för sig så är det en perser, en vääääldigt lugn sådan, nyfiken på kattungars vis, men inte ett ljud sa han...

Resan tog ca 7 timmar, och han sov som sagt större delen av resan..
    Lycka till!

• Zabka

Jag åker ofta tåg i 3.5 timmar med mina katter, de sover mest

• Kantarellen

Snällt av honom att vänta
    Bur är självklart, kanske även sele på katten om man skulle behöva öppna dörren om det händer någon olycka. Vaten skall med. Tänkte jag skulle köpa en minifläkt som går på baterier, för det blir ju säkert varmt. Extra tidning att ligga på (tänkte att det är behagligare än en filt en varm dag på ett varmt tåg).

Åksjuketabletter, vet att man skall testa att ge det innan man åker men den möjligheten finns inte. skall man sjansa eller ge i alla fall???

• Honey1982

det är ju så INDIVIDUELLT från katt till katt.

min ena hona (som flyttat hem till mina föräldrar) och vår lille hane funkar jättebra då man åker. de sover mest.
    vår andra hona däremot har jämt panik så fort kattburen ens kommer fram och hon kan skrika, flämta och må dåligt hela resan så henne vill vi absolut inte åka med utom i nödfall. senaste gångerna vi har åkt har hon även bajsat ner sig i buren för att hon far så illa.
    en gång åkte vi från växjö till västerås, det tog 8 timmar för det blev en massa förseningar. hon tappade rösten i flera dagar sen.

• Kantarellen

Hmm, detta är en vild ungkatt... Borde ju vara stökigare än en kattunge kan jag tänka mig.

• Kantarellen

jo, katter är ju individer... Och har man satt sig på tåget så sitter man ju där.

• Lillemma

Se till att boka en plats där du får ha djur!

• Kantarellen

Lillemma

Det värsta är att jag bokade biljetten långt innan jag visste om kattens existens... Men det får jag ju fixa.

Någon som kan jämföra tåg / bil? Har bara åkt bil med katter, och det har alla alltid hatat...

• Zemiramis

Har åkt tåg med katt/-er under c:a 13 år nu (Stockholm-Göteborg c:a 3 timmars resa). Det går hur bra som helst. Oftast ligger de bara i sin bur och sover. Min första katt ville inte vara i buren utan ligga brevid mig på ett säte eller i mitt knä och det gick också jättebra. Hon låg lugnt och fint utan att springa omkring. Mina katter har aldrig jamat eller så på tåget utan varit väldigt lugna, men det är ju olika.

Det kommer nog gå jättebra!

Svar på tråden åka tåg med katt