åka tåg med katt
Någon som har åkt tåg med katt, berätta gärna om era erfarenheter! Den eventuella tågresan kommer vara på knappt tre timmar.
Någon som har åkt tåg med katt, berätta gärna om era erfarenheter! Den eventuella tågresan kommer vara på knappt tre timmar.
Vi reser ofta med våra katter, i bil ca 5h, tåg/buss/färja ca 8h. Har även rest från norrland till sydliga skåne med en av katterna och det tog 24 timmar. Då hade jag en liten kisslåda (bigpack kartong av plast) med kattsand som jag ställde in emellanåt (katten var liten då) och det funkade bra.
Om katten är ovan vid att resa hade jag inte gett mat på minst 12h innan resan. Lägg gärna en jacka eller en tunn handduk över buren och håll inte på att plocka ut katten, prata med den osv. Låt den ligga mörkt och i fred, så är de i regel lugnast (mina somnar i regel så fort vi lägger över buren men de är ju väldigt vana resenärer). Jamar katten mycket så visa att du finns där och ignorera den sedan. Om du pratar och har dig kommer katten att jama mer.
Glöm inte boka biljett i vagn avsedd för djur.
Lycka till!
jag har åkt med min systers 2 katter från Luleå till Sthlm och dom var lugna och fina
jag satt med en annan tjej som var trevlig, och vi fick reda på att vi var dom enda i kupén den natten så vi släppte ut katterna så fick dom nosa runt och sådant
Har två katter, en åker gärna både bil och tåg. Den andra jamar var tredje sekund när han åker bil, men sover gott under tågresan.
Mina katter har aldrig brytt sig om att dricka när de varit på resande fot, så jag har blött ner en liten handduk och sen droppat vatten i deras pälsar för att få i dem vatten.
Under en period åkte jag ganska regelbundet tåg 10-12 timmar enkel väg med katterna. Den ena katten brukade ligga på sätet brevid mig (om det fanns plats alltså)och sova, den andra trivdes bäst i buren.
Under alla gånger jag rest i djurkupéer har jag nog aldrig sett en katt som verkat må dåligt av att åka tåg. Trots att man ibland sitter inklämd bland stora hundar, kraxande papegojor och spännande råttor verkar de flesta katter reagera som mina, de lägger sig ner i sin bur och sover bort resan .
Aldrig åkt fjärrtåg med katten, men tunnelbana. Det är stökigare men kortare tid. Jämför jag tunnelbanan me o åka bil så är katten lugnare på tåget än i bilen. I bilen försöker han gräva sig ut ur buren (otroligt irriterande ljud), jamar ibland och andas jättesnabbt. I tåget sitter han mest o tittar på folk. Han är jättetrött efteråt och helst vill han inte åka nånstans, men tåget är klart bättre än bilen för honom. Han är också en vild ungkatt, inte still många sekunder. Klart, det är skillnad på längre resor med tåg, det har vi inte provat än. När vi åkte längre stund i bil försökte jag rasta honom med koppel på en rastplats. Han blev ännu mer stressad och gömde sig under en bil. Höll på o aldrig få ut honom därifrån. Så buren var trots allt det tryggaste stället... Lycka till!
tåg verkar ju vara ok för de flesta katter i alla fall, men med bilen får jag ju med mig toalåda och klösträd med mer...
Får se hur detta slutar...
Jag hämtade min Honey hos en uppfödare i Stockholm (bor i Göteborg) och åkte tåg (X2000) med henne och det gick hur bra som helst. Att åka bil är hon däremot inte så förtjust i...
För mig har det gått jätte bra med min äldsta katt. I början vill hon inte riktigt sitta still utan gå och utförska men när hon märker att hon inte får det lägger hon sig ner istället. Sen går det självklart ta med katten i en bur om man inte ska så långt
Se till att boka om din plats i god tid, då det ofta är fullt på de få djurplatser som finns. Ha katten i buren, om du inte är säker på hur den beter sig. Tar du ut den, ha den kopplad. Inge kul att jaga en katt på tåg.
Har åkt tåg med minförra katt många gånger och då långa resor från gbg till östersund (12 h)!
Vi hade med oss lådan på tåget så katten kunde pipa in där och pinka när han behövde!
Annars satt han i buren eller hos mig eller gubben!
Ett tips är att ställa fram buren som katten ska vi i typ 1 cecka innan ni åker.
Så det inte blir så hysteriskt och du får springa å jaga katten..
Låt den vänja sig i tid!
Problemet är att jag inte har tiden, och inte känner katten... Men det är ju bara att göra det bästa av situationen.
jag har haft med min katt överallt sen han var bäbis så han är van akta bara så dom inte bajsar, kan göra det när dom är stressade