• Emeraldy

Hållbarhetstider??

Är det bara jag som stör mig på att det inte står hur länge en livsmedelsvara håller när den är öppnad? Alla hållbarhetstider gäller ju oöppnade förpackningar och det är ofta rätt ointressant.

Jag funderar t ex på hur länge mjukosten på tub är ätbar, eller ketchupen, eller sylten eller nåt annat som inte väldigt tydligt visar att det är oätbart, som t ex mögligt bröd eller illaluktande skinka.

Kan vi inte hjälpas åt att göra en hållbarhetslista för öppnade produkter?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Hållbarhetstider??
  • Emeraldy

Jag börjar:

* leverpastej - ca en vecka
    * tacosås/salsa - tre dagar

• annca

Det jag går efter är om det smakar och luktar OK.

Jag menar: hur länge har man ketchup eller mjukost i kylen innan den tar slut? Ett par månader max? Då är det INGEN fara för att den ska vara oätbar. Mjukost på burk slängr jag nog om den stått mer än ca 5 veckor...
    Ketchup är det ju så mycket konserveringsmedel i så den håller ju år...:-/

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca

Och sylt möglar om den är dålig.

• Emeraldy

Ja, men t ex mjukost på tub äter vi SÄLLAN, men vi har det oftast hemma När jag då väl ska äta det igen blir det ofta att jag slänger tuben och köper ny för att jag blir osäker. Och jag är INTE rädd för bakterier och sån't, det är mest att jag är rädd att det ska smaka äckligt

Vår sylt har ALDRIG möglat och vi har burkar som stått i evigheter Men då ska det vara okej då?

• annca

Ja, sylt har vi åratals i kylen. Äter så sällan sylt, och har den inte möglat är den ok. Den kan iofs fälla ut socker, och då tycker inte jag att den är god, men den är inte dålig för det.

Mjukost smakar dåligt om den är gammal, så det enda sättet att kolla är att smaka. Hittills har jag inte varit med om att tub-mjukost varit dålig, och då har jag ätit från mammas kyl, där saker kan bli liggande lääääänge. (Läs åratals)

• Emeraldy

Då har jag nog slängt många mjukost-tubar i onödan

Hmm... får se om jag kommer på nåt mer att fråga om

• Venusmannen

Det är ju svårt att göra någon lista med en sådan generell hållbarhetstid. En ofta väsentlig sak är ju hur produkten förvaras. Hur kallt det är i kylskåpet t.ex.

Regeln att det är okej om det inte luktar eller smakar illa fungerar bra (med några särskilda undantag).

Tacosås/salsa håller lugnt en vecka i kylskåpet. Tror t.o.m. det står så på Santa Marias burkar.

Kylprodukter som förvaras i en obruten kylkedja vid +5 är i de allra flesta fall OK flera dagar efter utgånget Bäst-före datum.

Man skall också skilja på "Bäst före" och "Sista förbrukningsdag". Sista förbrukningsdag skall man inte äta efter utgånget datum.

• Emeraldy

Venusmannen:
    Just tacosås/salsa kunde jag skriva i min "lista" eftersom det på de burkarna står just tre dagar i kylskåp. (Har inte kollat Santa Marias burkar dock) Vi har ätit det efter dessa tre dagar ändå och det funkar ju.

Jag skulle ändå vara nyfiken på att få ihop nån slags lista så man har ett litet hum. Självklart spelar det roll hur saker och ting förvaras men jag förutsätter att man har kylvaror i kylskåp med rätt temperatur osv.

• Emeraldy

Vissa varor blir ju faktiskt dåligt innan bäst före-datumet har passerats. Bredbar leverpastej tex. Där står det på förpackningen (bra!) att den håller ca en vecka efter den öppnats, medan hållbarheten på den oöppnad är ju betydligt längre.

• Venusmannen

Det skiljer sig rejält på hållbarheten på många produkter förvarad vid +8 repsektive +4, i ett kylskåp. Många har för varmt i sina kylskåp för känsliga produkter som köttfärs, lax etc.

Nu på sommaren så påverkar ju också tiden från butik till kylskåpet hemma. Får det stå en timme i en varm bil, så kortas ju hållbarheten där också. Det finns faktiskt tillverkare som sänker hållbarhetens längd sommartid av just denna orsak.

Du skriver "Vissa varor blir ju faktiskt dåligt innan bäst före-datumet har passerats. Bredbar leverpastej tex. Där står det på förpackningen (bra!) att den håller ca en vecka efter den öppnats, medan hållbarheten på den oöppnad är ju betydligt längre"

Vad menar du?

• Emeraldy

På en leverpastejförpackning kan det ju stå "Bäst före..." och så är det ett datum om flera veckor. Så länge håller den sig om man inte öppnar den. Men har du väl öppnat den så är den bara hållbar i en vecka! Förstår du?

Jo, jag vet att folk har olika temperaturer i sina kylskåp osv, men jag ville ändå få ett slags begrepp om vissa varor. Annca kunde ju hjälpa mig här med t ex sylt och mjukost

• Venusmannen

Ja, angivet bäst-före datum gäller ju alltid OÖPPNAD förpackning.

Idag när allt fler tillverkare förpackar sina varor i "modifierad atmosfär" kan man inte alltid helt stirra sig blind på angivna bäst-före datum heller. Det räcker med ett mikroskopiskt litet hål i förpackningen så kan syre sippra in i förpackningen, och göra att varan är förstörd långt före angivet datum.

Jag har arbetat mycket med färskvaror, så därför kan jag en del om de här detaljerna..

Vad var det mer för produkter du funderade på?

• Emeraldy

Jag kommer inte på nån just nu, men jag återkommer säkert

• Emeraldy

Venusmannen: Finns du kvar?

Mango Chutney??
    Sambal Oelek?

• Venusmannen

Mango Chutney använder jag mycket sällan själv. Men den innehåller ju socker i stor mängd, ofta lite ättika och också troligen lite konserveringsmedel. Så den blir nog inte dålig i första taget.

Sambal Oelek håller väldigt länge.

Har du kylskåpsrensning..?

• Emeraldy

Haha, nä, men jag skulle behöva Skulle laga mat igår med både chutney och sambal, och blev då lite osäker. Men vi har då inte blivit sjuka än i alla fall

• Venusmannen

Som jag skrivit innan, så är näsan och tungan bra instrument för att bedöma ett livsmedel. Luktar det bra, och smakar okej så är det normalt inga problem (med några få undantag som ex. lax, kokt kallt ris, kallt potatismos).

Svar på tråden Hållbarhetstider??