Inlägg från: Venusmannen |Visa alla inlägg
  • Venusmannen

Hållbarhetstider??

Det är ju svårt att göra någon lista med en sådan generell hållbarhetstid. En ofta väsentlig sak är ju hur produkten förvaras. Hur kallt det är i kylskåpet t.ex.

Regeln att det är okej om det inte luktar eller smakar illa fungerar bra (med några särskilda undantag).

Tacosås/salsa håller lugnt en vecka i kylskåpet. Tror t.o.m. det står så på Santa Marias burkar.

Kylprodukter som förvaras i en obruten kylkedja vid +5 är i de allra flesta fall OK flera dagar efter utgånget Bäst-före datum.

Man skall också skilja på "Bäst före" och "Sista förbrukningsdag". Sista förbrukningsdag skall man inte äta efter utgånget datum.

• Venusmannen

Det skiljer sig rejält på hållbarheten på många produkter förvarad vid +8 repsektive +4, i ett kylskåp. Många har för varmt i sina kylskåp för känsliga produkter som köttfärs, lax etc.

Nu på sommaren så påverkar ju också tiden från butik till kylskåpet hemma. Får det stå en timme i en varm bil, så kortas ju hållbarheten där också. Det finns faktiskt tillverkare som sänker hållbarhetens längd sommartid av just denna orsak.

Du skriver "Vissa varor blir ju faktiskt dåligt innan bäst före-datumet har passerats. Bredbar leverpastej tex. Där står det på förpackningen (bra!) att den håller ca en vecka efter den öppnats, medan hållbarheten på den oöppnad är ju betydligt längre"

Vad menar du?

• Venusmannen

Ja, angivet bäst-före datum gäller ju alltid OÖPPNAD förpackning.

Idag när allt fler tillverkare förpackar sina varor i "modifierad atmosfär" kan man inte alltid helt stirra sig blind på angivna bäst-före datum heller. Det räcker med ett mikroskopiskt litet hål i förpackningen så kan syre sippra in i förpackningen, och göra att varan är förstörd långt före angivet datum.

Jag har arbetat mycket med färskvaror, så därför kan jag en del om de här detaljerna..

Vad var det mer för produkter du funderade på?

• Venusmannen

Mango Chutney använder jag mycket sällan själv. Men den innehåller ju socker i stor mängd, ofta lite ättika och också troligen lite konserveringsmedel. Så den blir nog inte dålig i första taget.

Sambal Oelek håller väldigt länge.

Har du kylskåpsrensning..?

• Venusmannen

Som jag skrivit innan, så är näsan och tungan bra instrument för att bedöma ett livsmedel. Luktar det bra, och smakar okej så är det normalt inga problem (med några få undantag som ex. lax, kokt kallt ris, kallt potatismos).

Svar på tråden Hållbarhetstider??