• Anonym (vill!!!)

Kan man som förstföderska i visa fall få föda hemma?

Bara en tanke jag funderat jättelänge på: Om man är gravid med första barnet- kan man få föda hemma om man väldigt gärna vill och det inte är en riskgraviditet?

Bor knappt 5 min med bil fr BB

Eller är detta att anse som helt galet och inget som det ens tas ställning till?

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Kan man som förstföderska i visa fall få föda hemma?
  • jummie

Jamen det är äl bara att be om att få det ordnat..det kommer väl hem en BM till dig isf som närvarar under din förlossning.

• Pilgrimka

min mor, som är BM, rekommenderade mig att ändå föda på BB.
    OM, bara OM någonting går snett, så kan även fem minuter vara livsavgörande.

Åk in i slutskedet, föd barnet och åk hem igen om du helst vill vara hemma.

• Anonym

föd på bb min moderkaka fastnade och blodet bara kom ut, och dom sa sedan att det är när sånt här händer som det är farligt att föda hemma därför rek bb

• Anonym

Men det finns en stor studie på att hemmaförlossningar har mindre komplikationer en de som fött på sjukhus. Nu hade anonym ovan haft väldig otur, men i det hela stora så är det inte farligt att föda hemma. Vill man föda hemma så har man en barnmorska där som hjälper till, sjukhuset får veta i förväg om man ska föda hemma. Vill du föda hemma, så gör det.

• Anonym (vill!!!)

Ja, jag vill ju verkligen!!! Men det är klart att det vore ju verkligen fruktansvärt om det hände barnet något. Speciellt om det då kanske skulle vara mitt fel dessutom

• Anonym

har hört att det är bäst på bb omdet skulle blikomplikationer så måste barnet va på bb

• mimi66

Kvinnor har sedan urminnes tider fött barn i hemmet,alla har någon gång varit först föderska.. Vill du föda hemma är det ditt val. Lycka till.

• Minna07

Mimi66: Ja, det stämmer visserligen. Dock så har man gjort statistik på detta och kommit fram till att hälften av kvinnorna dock vid förlossning för i tiden.

• Pilgrimka

Vi har en låg mödradödlighet just för att det finns så bra BB i Sverige.

Har oxå en vänninna som inte slutade blöda när moderkakan kom ut. Hon förlorade flera liter blod, men klarade sig eftersom hon var på BB och kunde komma direkt till operation.

Det kan säkert gå alldeles utmärkt att föda hemma.

Själv tyckte jag att det var underbart att väl komma in till BB, för det gör så förbannat ont att föda barn och väl där kunde jag äntligen koppla av och bara tänka på att föda, eftersom jag visste att går någonting snett så finns det kompetent personal som tar över.

Svar på tråden Kan man som förstföderska i visa fall få föda hemma?