• Anonym (vill!!!)

Kan man som förstföderska i visa fall få föda hemma?

Bara en tanke jag funderat jättelänge på: Om man är gravid med första barnet- kan man få föda hemma om man väldigt gärna vill och det inte är en riskgraviditet?

Bor knappt 5 min med bil fr BB

Eller är detta att anse som helt galet och inget som det ens tas ställning till?

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Kan man som förstföderska i visa fall få föda hemma?
  • Leniz1

Det bestämmer du helt och hållet själv ingen kan tvinga dig till nått men de kan rekommendera att du ska göra på en visst sätt. Ingen säger att du måste gå på MVC/BMM heller.

• Anonym

Det är inte alla Bm som går med på att förlösa hemma när det är första barnet. Man vet inte riktigt vad man ger sig in på och riskerna är mycket större än om man redan har en "normal" förlossning tidigare. Då vet man att kroppen funkar lixom...
    Jag är själv positiv till hemförlossningar men tycker att det är säkrare med barn nr. 2...

• Anonym (fritt val)

Ingen kan bestämma över dig. Du behöver inte gå till någon mödravård alls om du inte vill.

• Anonym (hemfödare)

Ring en hembarnmorska och prata, få lite ordning på vad du egentligen känner tycker och tänker.
    Känner du att du vill föda hemma så finns det inga "måsten" som hindrar även om du är förstföderska. Enda kruxet är att du inte får bidrag om du bor i stockholm utan måste betala barnmorskan, som kommer hem till dig och assisterar, själv.

Inget konstigt, så gör alla i övriga landet. Bara i Stockholms län man är bortskämd med bidrag om man är omföderska och därför tror många at tman inte får föda sitt första barn hemma.

Läs mer på www.fodahemma.org
    eller
    fodahemma.blogsome.com/category/00-index

Lycka till!!!

• DiskoDagny

Varför vill man föda hemma?

• Anonym (hemfödare)

DiskoDagny
    Finns många olika anledningar.
    Sjukhusskräck.
    Vilja att slippa transporteras med värkar.
    Lugnare och tryggare enligt vissa.
    Vilja att slippa sjukhusets säkerhetsrutiner.
    Visste du om att en vetrinär inte får förflytta en kviga elelr ett sto som har värkar men en kvinna som ahr värkar kastar man gladligen in i en bil, kör flera mil för att komma till ett sjukhus.
    Jag föder hemma för att det är bekvämare att barnmorskorna kommer till mig än att jag ska behöva åka till dem. Händer något så finns ambulans och två kunniga barnmorskors vaknade öga.

• fruis

Föda hemma kan vem som helst få men du kommer inte att få bidrag till att betala barnmorskorna om det är första barnet (bidrag får man för övrigt bara i Sthlm och ett landsting till överhuvudtaget) Men om du vill/kan betala bm själv eller känner dig komfortabel att föda själv så gör det. Jag känner en som födde sitt första (ja och andra med för den delen) hemma utan någon hjälp för att det kändes bra för henne och det funkade utmärkt.

• enny signatur

Jag födde min dotter (mitt första och hittils enda barn) hemma.
    Det enda som är blir att tex sthmls landsting inte betalr för barnmorskor.
    För mig som bor i Uppsala var de tändå inget tänkbart så det vart ingen skillnad.
    å egnetligen säger ajg väl ungefär samma som fruis, troligen precis samma :)

• Anonym (?)

Jag tackar gud för att vi födde på förlossningen. Vår sons puls försvann, omedelbart sectio och tack vare det så lever han idag.

• enny signatur

hur det hade gått om jag hade fött på sjukhus, det lär ingen få veta.
    samam sak omvänt

Svar på tråden Kan man som förstföderska i visa fall få föda hemma?