Kan jag ta ut tillfällig föräldrapenning fast pappan har semester på annan ort?
Någon som vet?
Någon som vet?
Ja om du normalt sett skulle ha arbetat.
Finns ju vissa regler i kommunerna som säger att man tex inte får ha barnet på förskolan när den ena föräldern har semester, då bör man ju själv tex ha semester eller fp - och då blir det lite knivigare.
Semester kanske man kan byta ut mot tfp (arbetsgivarfråga?) och FP får man bara byta ut om barnet ligger på sjukhus.
Nej, det tror jag inte att du får.
ok då ska jag bara fylla i att han är på annan ort när jag vabbar då. Han är ju inte utomlands utan i Sverige. Trodde att man aldrig kunde vabba då den andra föräldern hade semester. Det låter bra.Tack!
nähä!? Det här var lite motstridigt. Någon mer som tror något annat? Hmmm...
Ingen aning. Det brukar stå på lappen du fyller i en fråga om den andre föräldern har arbetat eller inte. Så du får kryssa i nej där då och skriva att han har semester.
Däremot får barnet/barnen inte vara på förskolan när föräldrarna har semester.
Alltså ska barnet följa med pappan.
Man får inte VAB:a och inte lämna barnet på förskola när en av vårdnadshavarna är på semester. Att han är på semester på annan ort skiter ju de i...
Nu blev jag förvirrad här.. Var står den lagen? Nu är det ju så att barnen är här och pappan bortrest,hmm. Så du menar att den ena föräldern aldrig kan åka någonstans om inte den andra föräldern är ledig med barnen. Hoppas på att det inte stämmer för då har jag ju försatt mig i en omöjlig situation. Någon mer? Varför står detta ingenstans?
Jag har gjort det men hittar inte den informationen. Var står det någonstans?
Så då måste jag tvinga pappan hem i så fall?
Någon mer? Letar och letar på fk men hittar inget alls tyvärr..
För den informationen ang att man inte får lämna på förskolan när en eller båda föräldrarna har semester får du leta på kommunens sida - det är olika regler i varje kommun. Här där jag bor får inte en förälder ha semester själv och att den andra föräldern lämnar på förskolan. Tufft, ja visst men om det är någonting "akut" så kan man alltid prata med personlen om de kan göra ett undantag.
Det finns fall där den hemmavarande föräldern har kunnat vabba om barnet är sjukt.
Det fungerar sambon tog ut TFP medan jag var bortrest. Sonen skulle ha varit på dagis under den tiden medan pappa jobbade men blev istället sjuk. Under frågan om vad den andra föräldern har gjort under tiden så skriver man bara att h*n varit bortrest och därför inte kunnat vårda barnet.