Var ett tag sedan jag var inne och läste din första tråd Makenzi och fick massor av stöd från dig. Har inte orkat höra av mig och tacka men nu kände jag att det var på sin plats. Jag var VÄLDIGT förlossningsrädd och gick i Matildasamtal flera gånger inför förlossningen. De samtalen, Annas Profylax och massa stöd från dig och andra mammor här på FL gjorde att jag över huvud taget vågade ge mig in i en vaginal förlossning.
Vattnet gick på självaste BF dagen och värkarna var hanterbara hela tiden här hemma. Jag hade bland annat varit väldigt rädd för hur jag skulle reagera när värkarna började men jag höll mig lugn, övertygad om att min kropp visste vad den skulle göra. Tyvärr fortsatte det inte riktigt lika bra för de följande 36 timmarna öppnade jag mig bara 5 cm trots otaliga värkstimulerande dropp. På natten dagen efter BF föddes vår gosse med akut kejsarsnitt. Allt jag varit rädd för hände med andra ord och visst var jag otroligt besviken och kände mig rentav lurad. Nu så här snart 4 månader senare så känns det annorlunda. Jag övervann min rädsla och gick stark ur upplevelsen trots att den var både jobbig och ledsam. Vår pojke mådde jättebra, jag fick prova på en vaginal förlossning med värkar å allt och framförallt, jag vågade!! Jag känner mig otroligt stolt över mig själv att jag tog tag i min rädsla, gav allt ett ärligt försök och fick en otroligt vacker liten pojke i belöning! Jag klarade det och allt jag varit så rädd för känns så här i efterhand nästan lite häftigt..
Till er andra som är rädda inför era förlossningar.. Att våga ta tag i sin rädsla och möta den är en bedrift i sig och hur det än blir sen, vaginal förlossning eller snitt så kommer ni gå stärkta ur situationen.
Nu känns det som om jag klarar vad som helst! Men om det skulle bli fler barn så skulle jag nog välja snitt igen..
Tack än en gång Makenzi, du är verkligen en av de mest beundransvärda människorna här på FL! Att ge sitt stöd till så många, det tycker jag är fantastiskt!!