• JKMNA

Vad ska vi plantera längs husväggen?

Behöver lite tips på vad vi kan plantera längs ena husväggen. Vi har tänkt på ett gäng rosor men vill inte ha för mycket jobb med tanke på löss och så...
    Kanske en låg buske eller något annat kul?
    Någon som har en tanke? Det är nog 1 ½ meter upp till fönsterna så det finns lite plats och väggen är ca 7-8 meter lång/bred.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:52:59:
    Finns nu bilder i galleriet på trädgården

• Svar på tråden Vad ska vi plantera längs husväggen?
  • enilorac

Det första jag tänkte på när jag läste meningen var "björnbär"...
    Är det en solig vägg ?

Kram C och C

• Tjej 83

man ska helst inte ha rabatt o vattna längst med ett hus.
    ville med ha blommor runt huset men fått gräva bort allt. o lägga stenar där istället.
    'rädd om huset'
    men om du skiter i det så bär är bra omd e är soligt, o tomater men du kanske vill ha blommor?

absolut inte Pioneer, de drar åt sej myror!!!
    lupiner är fint. Liljor är fina.
    kolla på www.bakker.se så får du se fina blommor..

• Annika1975

Efter att ha grävt upp avloppet som var helt täppt pga rötter vill jag starkt varna för buskar! Blommor med korta rötter eller plattor/singel runt hela huset och sedan växter i stora krukor...

Mvh Annika

• Tjej 83

du kan ha nån enstaka liten blomma bland alal stenar eller så en platta mellan stenarna o ha en kruka på..

• strojes

bara man leder bort vattnet från huset och grunden så kan man ha växter vid väggen (eller nåja ett par tre decimeter från men det är ju nästan mot väggen).

• Peztis

Säger som de ovan, om du inte promt måste så sätt ingen rabatt utmed husväggen! Där är det alltid torrt så man måste alltid vattna och det gillar ju sällan hus...

Hur stor rabatt har du tänkt dig? Alltså hur långt ut ska den gå?
    T ex säger man att klätterväxter ska planteras en bit ut och jag antar att det är för vattenbristen precis intill.

Utmed vår västliga husvägg har vi full med höstastrar, några rosor, en kaprifol och en boysenbär.
    Håller med om björnbär som ett bra val om det är i soligt läge, det finns utan taggar.

Men växter som gillar torka och har inte så extrema rötter är väl i så fall bästa tipsen.

• JKMNA

Tack för alla tips!
    Längs väggen är det stenar, runt hela huset faktiskt så det vi ska plantera kommer inte att ligga precis längs huset utan kanske 30-40 cm från huset.

Det blir inga bärbuskar dock, fast det låter mysigt för det har vi redan längs baksidan.

Jag har nu lagt in lite bilder i galleriet om ni vill titta! Har även lite andra ställen som vi är brydda över.

Trädgården var alltså helt TOM när vi köpte huset, förutom gräsmattan, för det lades in jordvärme innan vi flyttade in och innan dess var trädgården en skog (gammal gubbe som bodde här innan )

Vi har alltså fixat lite grann men det är en del kvar...

Har tänkt att ordna en uteplats längs den bakre väggen, alltså bort från huset där det finns en brun vägg.

Ja, tipsa gärna om allt ni kan komma på!

• Peztis

Är det inte bättre att sätta något utmed det lilla staketet istället? Och låta husväggen vara? Fast det skulle vara snyggt med en stor spaljé med någon krafig klängros eller annan klättervägt mitt på...

• JKMNA

Ja, förresten, det lilla svarta "staketet" ska bort. Istället ska det bli vitt staket på framsidan och längs den sidan jag grunnar på, sen blir det häck och grönt "nät" runt resten.

Vi bollar mellan olika tankar hela tiden. Ingenting längs husväggen och istället lite rabatt eller buskar innanför det kommande staketet. Eller inget längs staketet och något annat längs väggen...

Ja, det är inte lätt det här...också så svårt att föreställa sig hur det kommer att bli och vad som egentligen är bäst att göra...

• Belana

Håller med Peztis om att sätta klätterväxter vore fint. Bra att det är 30-40 cm dränageskydd, det skyddar både huset från fukt och växterna från torkdöden (det är den startar ett lössangrepp).

Rosor är vackert, men klematis har mindre rotsystem än rosor, så de pajar inte eventuell källare så som kraftigare rötter kan göra. Och de etablerar sig på 2-3 år. Och så lite lavendel som rotskydd framför klematisen. Det finns sorter som blommar på vår, sommar eller sensommar, så om du sätter några stycken bredvid varandra så kan du ha något på fasaden som blommar hela säsongen.

Svar på tråden Vad ska vi plantera längs husväggen?