Inlägg från: JKMNA |Visa alla inlägg
  • JKMNA

Vad ska vi plantera längs husväggen?

Behöver lite tips på vad vi kan plantera längs ena husväggen. Vi har tänkt på ett gäng rosor men vill inte ha för mycket jobb med tanke på löss och så...
    Kanske en låg buske eller något annat kul?
    Någon som har en tanke? Det är nog 1 ½ meter upp till fönsterna så det finns lite plats och väggen är ca 7-8 meter lång/bred.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:52:59:
    Finns nu bilder i galleriet på trädgården

• Svar på tråden Vad ska vi plantera längs husväggen?
  • JKMNA

Tack för alla tips!
    Längs väggen är det stenar, runt hela huset faktiskt så det vi ska plantera kommer inte att ligga precis längs huset utan kanske 30-40 cm från huset.

Det blir inga bärbuskar dock, fast det låter mysigt för det har vi redan längs baksidan.

Jag har nu lagt in lite bilder i galleriet om ni vill titta! Har även lite andra ställen som vi är brydda över.

Trädgården var alltså helt TOM när vi köpte huset, förutom gräsmattan, för det lades in jordvärme innan vi flyttade in och innan dess var trädgården en skog (gammal gubbe som bodde här innan )

Vi har alltså fixat lite grann men det är en del kvar...

Har tänkt att ordna en uteplats längs den bakre väggen, alltså bort från huset där det finns en brun vägg.

Ja, tipsa gärna om allt ni kan komma på!

• JKMNA

Ja, förresten, det lilla svarta "staketet" ska bort. Istället ska det bli vitt staket på framsidan och längs den sidan jag grunnar på, sen blir det häck och grönt "nät" runt resten.

Vi bollar mellan olika tankar hela tiden. Ingenting längs husväggen och istället lite rabatt eller buskar innanför det kommande staketet. Eller inget längs staketet och något annat längs väggen...

Ja, det är inte lätt det här...också så svårt att föreställa sig hur det kommer att bli och vad som egentligen är bäst att göra...

• JKMNA

Fast klematis har vi redan på framsidan i krukor. Och vi vill helst inte ha något som klättrar för mycket längs den väggen då där också är två breda fönster...men visst, klematis är ju otroligt vackra och det finns så många härliga varianter....

Finns det något annat liknande rosbuskar? Sambon vill gärna ha rosor längs hela men jag är lite skeptisk...delvis pga av löss och mycket skötsel och sen det ni skriver om rotsystem och så...jag vet inte, finns så härliga rosor och de doftar ju underbart...men vad kan man annars ha då?
    Vill gärna inte dölja för mycket av husväggen, tror jag....
    Som ni märker vet jag varken ut eller in och ändrar mig stup i kvarten så det kanske inte är så lätt att tipsa

Men härligt att tänka lite och få experttips, vi är nya inom detta

• JKMNA

Åh, det lät också härligt! Fast osmidigt med vår lille tvååring tyvärr... Så det är också något vi måste väga in...
    Lagom mycket jobb och helst inte för mycket omtåligt så att man måste gå en meter bakom honom

• JKMNA

Ja, det får kanske bli lite perenner...? Ska kolla lite i växtboken här hemma och leta lite inspiration...

Ang krukorna, vet faktiskt inte hur mycket dr rymmer, men de är döstora, större hade sett knäppt ut...
    Kanske bilden gör att de ser mindre ut? Eller ska man verkligen ha ännu större för jag har nog knappt sett så många större haha...
    Ja, får väl se annars hur de klarar sig..!
    Tar absolut inte illa upp förresten, skriv allt du kommer på, bra som dåligt

• JKMNA

Tackar!

Har varit ute och mätt krukorna nu, vet dock inte hur många liter de rymmer...
    Men måtten är i alla fall: 40 cm i diameter högst upp på krukan och 40 cm hög. Sen är den ju lite mindre nertill.
    Kanske det är på gränsen? Jaja, gjort är gjort, ska bli spännande att se hur det blir. Än mår det bra i alla fall

• JKMNA

Petziz
    Vi ska ta bort det låga och sätta dit ett högre så han inte kan försvinna någonstans
    Längtar så till vi har ordentligt staket...så jobbigt nu...

Svar på tråden Vad ska vi plantera längs husväggen?