• JKMNA

Vad ska vi plantera längs husväggen?

Behöver lite tips på vad vi kan plantera längs ena husväggen. Vi har tänkt på ett gäng rosor men vill inte ha för mycket jobb med tanke på löss och så...
    Kanske en låg buske eller något annat kul?
    Någon som har en tanke? Det är nog 1 ½ meter upp till fönsterna så det finns lite plats och väggen är ca 7-8 meter lång/bred.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:52:59:
    Finns nu bilder i galleriet på trädgården

• Svar på tråden Vad ska vi plantera längs husväggen?
  • Belana

Om du grunnar så, så såg jag något vackert idag.

De hade gjort en liten stengång längs med huset, och så en liten stengång längs med staketet 2 meter bort. Mellan dessa 2 stengångar hade de en upphöjd rabatt med perenner. Det var just nu löjtnantshjärtan, dagliljor, lavendel och lita andra vackra saker. Det blev verkligen vackert på en liten halvtrång yta som gärna blir bortglömd.

• JKMNA

Fast klematis har vi redan på framsidan i krukor. Och vi vill helst inte ha något som klättrar för mycket längs den väggen då där också är två breda fönster...men visst, klematis är ju otroligt vackra och det finns så många härliga varianter....

Finns det något annat liknande rosbuskar? Sambon vill gärna ha rosor längs hela men jag är lite skeptisk...delvis pga av löss och mycket skötsel och sen det ni skriver om rotsystem och så...jag vet inte, finns så härliga rosor och de doftar ju underbart...men vad kan man annars ha då?
    Vill gärna inte dölja för mycket av husväggen, tror jag....
    Som ni märker vet jag varken ut eller in och ändrar mig stup i kvarten så det kanske inte är så lätt att tipsa

Men härligt att tänka lite och få experttips, vi är nya inom detta

• JKMNA

Åh, det lät också härligt! Fast osmidigt med vår lille tvååring tyvärr... Så det är också något vi måste väga in...
    Lagom mycket jobb och helst inte för mycket omtåligt så att man måste gå en meter bakom honom

• Belana

Då tycker jag att du ska satsa på perenner som är ca 50-100 cm höga. Efter att det har etablerat sig så är de nästan helt underhållsfria, bara du planterar dem tätt (för att slippa rensa land) och har grävt ut ett land som är tillräckligt djupt. Och om lillkillen går på dem, så repar de sig ändå till nästa år.

Först måste du ta reda på hur soligt det är på den här platsen, och i vilken riktning det är (norr, söder, öster, väster) samt vilka färger du gillar. Så kan vi kanske spåna fram lite vackra underhållsfria friska växter.

Och om det är klematisen på framsidan man ser på bilderna, så skulle jag rekommendera dig att skaffa lite större krukor. Inte illa ment, men de behöver minst 30-40 literskrukor för att hålla vätska över sommaren, klara vintern och blir långlivade.

• m1nn13

Ingenting. Om huset är väldränerat som det ju ska vara så växer det ändå dåligt!

• Thisisthestoryofmylife

tomater! :-d

• JKMNA

Ja, det får kanske bli lite perenner...? Ska kolla lite i växtboken här hemma och leta lite inspiration...

Ang krukorna, vet faktiskt inte hur mycket dr rymmer, men de är döstora, större hade sett knäppt ut...
    Kanske bilden gör att de ser mindre ut? Eller ska man verkligen ha ännu större för jag har nog knappt sett så många större haha...
    Ja, får väl se annars hur de klarar sig..!
    Tar absolut inte illa upp förresten, skriv allt du kommer på, bra som dåligt

• Belana

Ja, det kan mycket väl vara perspektivet på bilden som förvränger.

Ha det så mysigt med perennboken!

• JKMNA

Tackar!

Har varit ute och mätt krukorna nu, vet dock inte hur många liter de rymmer...
    Men måtten är i alla fall: 40 cm i diameter högst upp på krukan och 40 cm hög. Sen är den ju lite mindre nertill.
    Kanske det är på gränsen? Jaja, gjort är gjort, ska bli spännande att se hur det blir. Än mår det bra i alla fall

• Peztis

Om du har en tvååring så skulle jag inte ta bort staket. Skönt att slippa ha barnet i snöre vilket jag ibland är nära att sätta på min vilding!
    Vi bor vid en landsväg där folk tyvärr gillar att köra fort så vi måste ta och sätta upp grindar.

Det finns ju även barrväxter som inte har så stort rotsystem och det är ju jättesnyggt mot den grå väggen.

• JKMNA

Petziz
    Vi ska ta bort det låga och sätta dit ett högre så han inte kan försvinna någonstans
    Längtar så till vi har ordentligt staket...så jobbigt nu...

Svar på tråden Vad ska vi plantera längs husväggen?