Inlägg från: Belana |Visa alla inlägg
  • Belana

Vad ska vi plantera längs husväggen?

Håller med Peztis om att sätta klätterväxter vore fint. Bra att det är 30-40 cm dränageskydd, det skyddar både huset från fukt och växterna från torkdöden (det är den startar ett lössangrepp).

Rosor är vackert, men klematis har mindre rotsystem än rosor, så de pajar inte eventuell källare så som kraftigare rötter kan göra. Och de etablerar sig på 2-3 år. Och så lite lavendel som rotskydd framför klematisen. Det finns sorter som blommar på vår, sommar eller sensommar, så om du sätter några stycken bredvid varandra så kan du ha något på fasaden som blommar hela säsongen.

• Belana

Om du grunnar så, så såg jag något vackert idag.

De hade gjort en liten stengång längs med huset, och så en liten stengång längs med staketet 2 meter bort. Mellan dessa 2 stengångar hade de en upphöjd rabatt med perenner. Det var just nu löjtnantshjärtan, dagliljor, lavendel och lita andra vackra saker. Det blev verkligen vackert på en liten halvtrång yta som gärna blir bortglömd.

• Belana

Då tycker jag att du ska satsa på perenner som är ca 50-100 cm höga. Efter att det har etablerat sig så är de nästan helt underhållsfria, bara du planterar dem tätt (för att slippa rensa land) och har grävt ut ett land som är tillräckligt djupt. Och om lillkillen går på dem, så repar de sig ändå till nästa år.

Först måste du ta reda på hur soligt det är på den här platsen, och i vilken riktning det är (norr, söder, öster, väster) samt vilka färger du gillar. Så kan vi kanske spåna fram lite vackra underhållsfria friska växter.

Och om det är klematisen på framsidan man ser på bilderna, så skulle jag rekommendera dig att skaffa lite större krukor. Inte illa ment, men de behöver minst 30-40 literskrukor för att hålla vätska över sommaren, klara vintern och blir långlivade.

• Belana

Ja, det kan mycket väl vara perspektivet på bilden som förvränger.

Ha det så mysigt med perennboken!

Svar på tråden Vad ska vi plantera längs husväggen?