• UrsusPrunusPadus

Var månlandningen 1969 en bluff?

Finns det ni som tror det? På allvar?

Hamnade i diskussion idag med en man som verkligen trodde det, "Imperialistiskt propagandatrick" sa han.

På min fråga om dom andra fem månlandingarna under Apolloprogrammet också var en bluff frågade han

"Gjorde dom flera månlandningar"!?!

Hög nivå där

• Svar på tråden Var månlandningen 1969 en bluff?
  • UrsusPrunusPadus

Ryssarna kanske låg före i början men Amerikanerna hämtade ju sig ganska snabbt. Mercuryprogrammet och Gemeniprogammet han ju avslutas under första delarna av 60-talet som lärde amerikanerna att flyga i rymden helt enkelt. Sen så handlade ju månfrderna om att ha en tillräckligt kraftfull raket för att komma bort ur jordens dragningskraft. Ryssarna har aldrig någonsin haft människor utom LEO (Low Earth Orbit, samma typ av omlopp som nu ex ISS ligger i)

Gsnka läckert, efter Apolloprogrammet så har vi ju gått tillbaka, Rymdfärjorna klarar ju inte en färd utom LEO och rysssarna flyger fortfaramde med sina Soyuz-kapslar.

Men visst, konspirationer och okunighet är en ganska vanlig kombination

• Joona

Jag tänkte inte på 9/11 skulle va bluff, jag tänkte på en månlandningsfilm som sa att den var bluff och den var väldigt övertygande!

Men jag har sett 9/11 bluff filmerna också och det är ju några saker de tar upp i filmen som är lite tvivelaktiga!

Men man måste nog se båda filmerna och läsa om hur det var på riktigt för att kunna förstå att det finns folk som tvivlar!

Jag hoppas ingen tvivlar på att 9/11 hänt men vem som gjorde vad tål nog att tänkas på!

• Myran H

Jonnaa, jag har sett den där månlandningsfilmen... och jag kan förstå att en del kan tro på eländet - när den filmen är all information de får. Den är ju liksom inte gjort för att vara en objektiv dokumentär som belyser alla sidor. Men tro mig - alla argument som tas upp i den filmen är papperstunna...

• Myran H

(eller, just mig behöver du inte tro, men det finns gott om information att få)

• RadixLecti

Det är en bra film, månlandningsfilmen, om man lyckas övertyga så många människor.

Strålningsrisker, gravitation, skuggor osv... men precis som vilken propagandafilm som helst visar man bara det som styrker ens påståenden.

• Joona

Myran H: Håller med!
    Fast visst är de collt när de jämför ett månberg med en klippa på Nya Zealand eller Gran Canion eller vart de var och de ser exakt likadana ut? Man får sig en funderare!

• Myran H

Jonnaa, mnja, jag tycker det känns lite grann som den där kanelbullen som såg "precis ut som Moder Teresa"...

• mallte

Har sett Buzz Aldrin (andra mannen på månen, han bakom armstrong)  föreläsa om månlandningen, och vad som slog mig var att han pratade i länge och väl om hur exakt det var med landningen och att inget fick gå fel och hej och hå, men han pratade inte ens en halv mening om hur de kom därifrån, de väckte mina tvivel. Om det var en såååå lång historia om hur exakt och på håret de kom TILL månen varför fanns det typ inget att berätta om hur de kom därifrån?

• RadixLecti
    mallte skrev 2007-06-18 12:28:46 följande:
    Har sett Buzz Aldrin (andra mannen på månen, han bakom armstrong)  föreläsa om månlandningen, och vad som slog mig var att han pratade i länge och väl om hur exakt det var med landningen och att inget fick gå fel och hej och hå, men han pratade inte ens en halv mening om hur de kom därifrån, de väckte mina tvivel. Om det var en såååå lång historia om hur exakt och på håret de kom TILL månen varför fanns det typ inget att berätta om hur de kom därifrån?
    En landning är något mer komplicerad än ett lyft. I första fallet måste man styra landaren stående på en raket, i andra fallet trycker man på en knapp och väntar. Sen hamnade de ju fel under landningen och fick nästan slut på brånsle, så jo, förstår att det var lite mer intressant att tala om.
  • Joona

Men den där moddlaren som du länka var ju totalt fejkad! Haha

Hur kan de tro att man ska gå på det nu! Klart det är gjort i nutid, är ju ett skämt och man hör ju matgästerna i bakgrunden!

Om USA fejkar en månlandning gör de det så bra att det ända som kan bevisa om det hänt eller inte är när tiden springer i fatt dem och vi kan se vad som fanns bakom filmkameran eller höra vad som sas när inget spelades in!  Japp så jag hoppas på att år 3027 få veta sanningen Hoppas de kan maila himlen då me

• Myran H

Om månlandningarna på 60-70-talen var en bluff, så vore det ett mycket större företag än att faktiskt åka till månen. Och med tanke på hur mycket som faktiskt finns dokumenterat - varenda aspekt av projektet finns ju tillgängligt och GÅR ATT FÖRSTÅ SIG PÅ, om inte av en själv så säkert av någon man känner - så är det märkligt (om det vore en bluff) att ingen hittat värre saker än de få, lätt motbevisbara grejerna som dyker upp i den där Fox-filmen.

• Myran H

RadixLecti,
    "Sen hamnade de ju fel under landningen och fick nästan slut på brånsle, så jo, förstår att det var lite mer intressant att tala om."

Just. För övrigt var det en hel jäkla massa som gick snett under månfärderna - lite onödigt mycket om det skulle vara en bluff (i alla fall om syftet var att propagandavisa hur himla bra man var).

Svar på tråden Var månlandningen 1969 en bluff?