• Russinkastrull

Hur få rman en varmluftspump att "försvinna"?

Ja, den är så ful där den hänger på väggen. Någon som har ett bra tips på hur man kan bygga in den eller få den att "försvinna" gm inredningsmagi ? Gärna bilder också förstås om det finns !

• Svar på tråden Hur få rman en varmluftspump att "försvinna"?
  • Russinkastrull

Oj, vad mycket svar! Vad kul . Jag menar inomhus som "värsta supermamman" visade bild på. Går ju inte att täcka in helt så klart eftersom luften måste komma ut. Håller med det låter lite ibland men den är sååå bra .

För delen som är utomhus som är ännu större och fulare finns typ trälådor att köpa med lärkträ(?)brädor med springor emellan har jag sett i tidningen "Vi i villa" tror jag att det var.

Visst borde ngt inredningsprogram ha gjort ngt på detta. Annars kanske jag ska tipsa dem?

• Russinkastrull
    Suck och suck skrev 2007-06-18 23:30:08 följande:
    De borde ju marknadsföra lite former av inhängnader för de där fula vidundren!
    Ja visst är det konstigt att de inte gör det??? Eller så finns det fast jag vet inte var...
  • Marcupilami
    Russinkastrull skrev 2007-06-18 23:52:49 följande:
    OjVisst borde ngt inredningsprogram ha gjort ngt på detta. Annars kanske jag ska tipsa dem?
    Ja tipsa dem! Undrar också om det verkligen går att bygga in dem inomhus. Isåfall borde de väl gjort det? Men om någon kan fixa det så är det väl Jonny och Matias eller Ernst?
  • Russinkastrull
    Marcupilami skrev 2007-06-18 23:22:51 följande:
    Sprutlackera den i samma färg som väggen den sitter på, alt. samma färg på väggen som på värmepumpen.
    Bra idé men risken att färgen skulle komma in i mekanismen är nog för hög för att jag skulle våga...
  • Marcupilami
    Russinkastrull skrev 2007-06-19 00:05:10 följande:
    Bra idé men risken att färgen skulle komma in i mekanismen är nog för hög för att jag skulle våga...
    Kan man inte skruva av chassit? Alltså locket eller vad man nu säger.
  • Russinkastrull

Ernst kan man alltid lita på .

Marcupilami skrev 2007-06-19 00:04:35 följande:
    Ja tipsa dem! Undrar också om det verkligen går att bygga in dem inomhus. Isåfall borde de väl gjort det? Men om någon kan fixa det så är det väl Jonny och Matias eller Ernst?
    Så nu har jag skickat iväg frågan till Ernst. Ska bli spännande och se om jag får något svar! Lägger förståss in det här då på en gång .
  • Russinkastrull
    Marcupilami skrev 2007-06-19 00:06:06 följande:
    Kan man inte skruva av chassit? Alltså locket eller vad man nu säger.
    Tror man kan ta av en del men inte hela. Ska kolla med sambon imorgon. Återkommer med svar om det. Undrar om han kommer gå med på att spraymåla den isf ...
  • Russinkastrull

Nu har jag fått svar från Ernst från Sommartorpet !!!

Min fråga:
    Hur kan varmluftspumpen försvinna?
    Varmluftspumpen är så ful där den hänger på väggen. Har sett annons för hur man kan "bygga in" den yttredelen men hur kan man göra med den delen som hänger på väggen inomhus? Den ser ut som en AC ungefär. Har du ett tips på hur man kan bygga in den eller få den att "försvinna" genom inredningsmagi?

Ernst svarar:
    Nej, någon inredningsmagi finns nog inte. Jag skulle försöka hitta ett elementskydd eller något liknande för att dölja varmluftspumpen.

Ska kanske kolla efter ett elementskydd som man kan bygga en låda av men då har man ju återigen problemet med "utblåset".
    ngn annan som har en idé?

• Suck och suck

Oj, inte ens Ernst fixade den! Då är det nog svårt.
    Men du kanske trots allt kan bygga en gran av den, på något sätt?
    Lite grenar som hänger ut och så blir det ett vinställ kanske.

(Nä skoja bara Kan inte släppa det där med julgranen som Ernst gjorde i sommartorpet känner jag! )

• Russinkastrull
    Suck och suck skrev 2007-06-29 12:26:45 följande:
    Oj, inte ens Ernst fixade den! Då är det nog svårt.Men du kanske trots allt kan bygga en gran av den, på något sätt? Lite grenar som hänger ut och så blir det ett vinställ kanske.(Nä skoja bara Kan inte släppa det där med julgranen som Ernst gjorde i sommartorpet känner jag! )
    Kan inte släppa tanken med ett elementskydd. Åh Ernst, kunde du inte gett mig en beskrivning på hur Du skulle gjort?
  • MrsQ

Tycker att som hemma hos Värsta supermamman så syns den inte ovanför bokhyllan. Väldigt smakfullt måste jag säga

Utomhus så kan man enkelt *med en julgran* bygga ett lite hus! Med tegelpannetak o liknade. Har sett flera fina inburningar.
    Min far har byggt som ett hus men utan dörr!

Kanske ska ta kort på alla fina sätt att gömma den försiktigt.
    Håller man på för mycket med den så kanske den framhävs mer än nödvändigt.

Men jag följer denna tråd o hoppas nån har fler lösningar.

• Russinkastrull
    MrsQ skrev 2007-06-29 22:36:17 följande:
    Tycker att som hemma hos Värsta supermamman så syns den inte ovanför bokhyllan. Väldigt smakfullt måste jag säga Utomhus så kan man enkelt *med en julgran* bygga ett lite hus! Med tegelpannetak o liknade. Har sett flera fina inburningar. Min far har byggt som ett hus men utan dörr!Kanske ska ta kort på alla fina sätt att gömma den försiktigt.Håller man på för mycket med den så kanske den framhävs mer än nödvändigt.Men jag följer denna tråd o hoppas nån har fler lösningar.
    Tycker också den var bra placerad hemma hos Värsta supermamman men hos oss sitter den ovanför soffan uppe vid taket. Vi har inte så högt i tak och den syns verkligen... . Satt redan där när vi köpte huset för själv hade vi naturligtvis placerat den lite smartare=snyggare.

Skulle du kanske ha möjlighet att fota din pappas "lilla hus"? Låter så fint och jag behöver verkligen inspiration .
  • Beatrize74

Man kan inte täcka för den, för då förlorar den sitt syfte.

Däremot har en av värmepumpsleverantörerna (vet inte vilken just nu) drive. Om man köper en värmepump av den så bjuder de på en låda som "döljer" den utomhus. Inomhus däremot så går det inte att göra så mycket åt den.

Nu har de börjat lansera en koboltsblå för att få den lite "fräsigare". Hemlis

Själv vill jag att den ska synas så lite som möjligt.

• Russinkastrull
    Beatrize74 skrev 2007-06-29 22:49:46 följande:
    Man kan inte täcka för den, för då förlorar den sitt syfte. Däremot har en av värmepumpsleverantörerna (vet inte vilken just nu) drive. Om man köper en värmepump av den så bjuder de på en låda som "döljer" den utomhus. Inomhus däremot så går det inte att göra så mycket åt den. Nu har de börjat lansera en koboltsblå för att få den lite "fräsigare". Själv vill jag att den ska synas så lite som möjligt.
    Tänkte att man kanske kunde bygga in den övre delen med elementskydd och behålla den undre där luften kommer ut öppen... Ska tänka vidare. Måste bara lösa detta. Den är så ful

Om du kommer på vilken tillverkare som har små hus för utomhusdelen så hojta gärna till please
  • MrsQ

Russinkastrull : Ja hemma hos mig sitter den hemskt dåligt till också. Min ohängde man har inte ens fixat till sladdarna o rören Vi har också lågt i tak.

Ska kolla med pappa om han kan ta en bild, det är i huset i skåne. Jag vet ej om de är nere nu.

Men annars ska jag ta en promenad i området o fota alla fina jag ser.
    Den min pappa har gjort täcker inte helt, det är taktegel uppå och faluröda väggar (passar till huset)

Men apparaten blir inte så iögonfallande!

• Russinkastrull
    MrsQ skrev 2007-06-29 22:56:22 följande:
    Russinkastrull : Ja hemma hos mig sitter den hemskt dåligt till också. Min ohängde man har inte ens fixat till sladdarna o rören Vi har också lågt i tak.Ska kolla med pappa om han kan ta en bild, det är i huset i skåne. Jag vet ej om de är nere nu.Men annars ska jag ta en promenad i området o fota alla fina jag ser.Den min pappa har gjort täcker inte helt, det är taktegel uppå och faluröda väggar (passar till huset) Men apparaten blir inte så iögonfallande!
    Åh, vad bra! Din pappas låter riktigt fin !
  • Beatrize74
    Russinkastrull skrev 2007-06-29 22:55:08 följande:
    Tänkte att man kanske kunde bygga in den övre delen med elementskydd och behålla den undre där luften kommer ut öppen... Ska tänka vidare. Måste bara lösa detta. Den är så fulOm du kommer på vilken tillverkare som har små hus för utomhusdelen så hojta gärna till please
    De flesta har de enligt maken och han säger även att de finns för drygt 2000 kronor på Bauhaus och liknande ställen.
  • Russinkastrull
    Beatrize74 skrev 2007-06-29 23:00:37 följande:
    De flesta har de enligt maken och han säger även att de finns för drygt 2000 kronor på Bauhaus och liknande ställen.
    Toppen! Tar en sväng förbi Bauhaus imorgon då
  • sagvil

Fråga: Hur får man en varmluftspump att försvinna?
    Svar: Man ger den till mig!

(Nu har jag skämtat klart för idag. )
    Ute är det ju lättare att bygga ett litet hus till den men inne vet jag inte. Bästa är väl att göra någon sorts låda i samma färg som väggen men om det försämrar effekten kan jag inte svara på. Kanske inte ens är tillåtet att bygga in den? Kolla det med tillverkaren först! Lycka till hursomhelst.

♥ Två prinsessor ♥
  • chaj

Du kanske ska pimpa den istället? Lite blingbling och fransar som fladdrar samt belysning? ;)

Svar på tråden Hur få rman en varmluftspump att "försvinna"?