• Hoppet­ussan
    Äldre 19 Jun 11:39
    9762 visningar
    14 svar
    14
    9762

    Tamråtta-hjälp!

    Hej

    Vi får hem vår lilla tamråtta idag, en hona och jag är så himla rädd. Tänk om hon bits??
    Ni som är vana vid råttor. Hur ska jag göra för att sätta henne i buren? Kan man ta försiktigt i henne eller är risken att jag blir biten? Vet att tamråttor kan bli underbara men innan de är tama?
    Hjälp mig någon

  • Svar på tråden Tamråtta-hjälp!
  • Äldre 19 Jun 11:47
    #1

    Jaga lät mina råttor var ett dygn innan jag började klappa dem lite och prata med dem. Mina råttor stressade upp sig lätt så det var bäst så. Men efter nån vecka så sprang de runt själv och jagade mina fötter som nån annan hund hehe

  • Hoppet­ussan
    Äldre 19 Jun 11:59
    #2

    men du tror inte att hon bits? Jag har ALDRIG haft en råtta förut!

  • Äldre 19 Jun 12:00
    #3

    hon kan nog bitas men oftast brukar de lukta på fingret och sen springa och gömma sig. sen ska en råtta aldrig bo själv

  • Äldre 19 Jun 12:09
    #4

    www.geocities.com/original_beaver/infoblad-zoocert.doc här kan du kolla lite om du vill.

  • Hoppet­ussan
    Äldre 19 Jun 12:14
    #5

    Jag blir såååå arg. Vi frågade i djuraffären om råttan kan bo själv. OJA sa dem de trivs utmärkt ensamma vilket jag nu ser när man läser överallt att de SKA VARA MINST TVÅ!
    Vi kommer snarast att köpa en råtta till (hona till henne)men varför säger de sååå? Det är faktiskt inte klokt;-(

  • Äldre 19 Jun 12:16
    #6

    kontsigt vi var tvungna och köpa två just för att de inte ska vara ensamma. Du får väll skälla lite på dem i djuraffären.

  • Hoppet­ussan
    Äldre 19 Jun 12:19
    #7

    Jag kommer ringa dom under dagen och fråga hur de kan säga något sådant! Hamstrar vet jag trivs ensamma. Marsvin ska VARA MINST TVÅ likaså kaniner egentligen tror jag men de sa till mig att tamråttor är att jämföra med hamstrarna;-(

  • Äldre 19 Jun 12:21
    #8

    Ja ring och SKÄLL på dom ordentligt


    Hoppetussan skrev 2007-06-19 12:19:47 följande:
    Jag kommer ringa dom under dagen och fråga hur de kan säga något sådant! Hamstrar vet jag trivs ensamma. Marsvin ska VARA MINST TVÅ likaså kaniner egentligen tror jag men de sa till mig att tamråttor är att jämföra med hamstrarna;-(
  • Hoppet­ussan
    Äldre 19 Jun 12:22
    #9

    jag lovar!!!

  • Upptag­en
    Äldre 19 Jun 12:23
    #10

    Är det en råttbebis du köpt? Oftast är rådisarna väldigt snälla redan från början, jämfört med hamstrar som jag har mindre bra erfarenheter av.

    Om råttan verkar rädd så låt henne vara, sen kan du bekanta dig genom att ge henne godbitar m.m så hon vågar sig fram. Om hon redan är nyfiken och intresserad av dig så kan du prova att klappa på henne.

    Råttor är väldigt trevliga husdjur och kan både bli rumsrena och lära sig saker.

  • Hoppet­ussan
    Äldre 19 Jun 13:41
    #11

    Hej

    Nu har hon kommit hem och sitter i sin bur! Hon kommer få en kompis till helgen har vi sagt. Har gett djuraffären vad de tåler!!!!!!!!! Blir arg på sånt.
    Nu måste ni hjälpa mig! Jag är sååå rädd för henne! Hon är så himla söt! Jag trodde att jag skulle tycka svansen var lite så där MEN INGENTING ALLS!! Den är ju inte alls hemsk! Har klappat henne lite men jag tänker oj nu hoppar hon snart fram och hugger mig!! Hon nosar mycket på mig och verkar nyfiken. Hon kommer fram till gallret men jag vågar ej ta fram handen om hon ska bita??? Jag har haft marsvin coh kanin men detta är så okänt för mig! Vet bara att de kan bli helt underbara och jag tycker de är så himla söta.
    Brukar de bitas tror ni??? Kan man hålla henne någon gång i framtiden och gosa?

  • Samark­and
    Äldre 19 Jun 14:55
    #12

    Man kan ju aldrig garantera att man inte blir biten av råttan, men detta sker ju oftast om djuret känner sig trängt, hotat, har ont etc som med alla andra djur. Råttan är både ett klokt och vackert djur som har fått oförtjänt dåligt rykte. Jag hade många råttor under gymnasiet och jag blev aldrig biten en endast gång av dem inte ens på slutet när de var sjuka och hade ont. DET ENDA VIKTIGA är att du ALDRIG ska sticka fram fingret till gallret får tror den att det är mat och kan bita. När du låter den hälsa på dig håll fram hela handen så att den kan nosa på dig, för håller du bara fram ett finger kan den lätt tro att det är mat. Det är lika som hästar, man håller ju inte fram fingret till dem utan hela öppna handflatan, för att undvika att bli biten. Du kan snart nog gosa med den. Råttor brukar för övrigt älska att sitta på axeln på matte/husse och sitter även gärna innanför tröjan och myser.
    Jätteviktigt med sällskap till dem, tyvärr kan de i djuraffär oftast inte detta. Rekommenderar alla att köpa råtta från uppfödare istället, då får man korrekta råd och hjälp om man skulle får problem med råttan längre fram.
    Lycka till med ditt nya mysiga djur! Trots att jag har 3 gosiga katter idag kan jag helt klart sakna råttorna ibland.

  • Hoppet­ussan
    Äldre 19 Jun 17:31
    #13

    JAG HAR HÅLLT RÅTTAN!!! hon är urmysig. Sitter under hakan och myser. Kan klappa henne hur som. Hon går ju runt på mig och så lite vild är hon men hon verkar inte vilja bita mig!! bara nosar och gosa! men hon luktar väldigt konstig!! luktar nästan som stearin. Ska de lukta så?

  • Tue 7 Dec 2021 20:01
    #14

    Hejsan! Mina råttor är ungefär 6 månader gamla, men fom första dagarna var mina Sååå snälla. Än å länge har dom inte bitit någon i min familj en enda gång. S det går säkert bra. Apropå det, har du en till råtta, för råttpr lever inte ensamma.

Svar på tråden Tamråtta-hjälp!