• Tinzu

Spricka i revbenet?

Sambon var med om en olycka med cykeln på fredag förra veckan.
    Idag har han mer ont än dom andra dagarna, han fick hicka igår och höll på att avlida
    lät det som.. han slog jätte hårt i bröstkorgen..
    jag trodde att det bara var ett väldigt hårt slag och att musklerna tog lite stryk
    men nu när han har ondare och det ändå var fredag det hände så vet jag inte riktigt..
    kan han ha spricka någonstans på något revben?

han vill inte fara till vårdcentralen "bara" för att röntga..
    han säger att det är onödigt med pengar då han ändå kommer att skickas
    hem med orden "ta panodil".

någon som har lite erfarenhet om detta?

• Svar på tråden Spricka i revbenet?
  • Mymlann

Låter som en spricka i revbenet. Typiskt för just det är att smärtan blir värre efter några dagar. Jag har själv fått spricka i revbenet och efter 2 dagar var det som värst.

♥ Linus och Julle ♥
  • Flutterby

Men även om det är en spricka så finns det väl inget man kan göra åt det? Brukar väl få självläka? Hoppas han kryar på sig snart.

• smula86

Jag har haft en spricka i revbenet. Jag fick äta 8 panodil och 4 ipren varje dag. Kännde mig som en missbrukare hehe..:P
    Det gör ont i vissa lägen och när man kommer emot, skrattar gäspar, hickar, hostar och allt annat inre och yttre tryck.

Hoppas han blir bättre snart..:)

• The Arrow

När jag hade det och kom till akuten så behövde det inte röntgas, dom bara kände efter och så fick man rejält smärtstillande. Kan vara bra om någon får känna hur revbenet ligger.
    Lycka till!

• Tinzu

Mymlann: okej, gud vad jobbigt.

hur länge tog det för dig innan det blev bra igen? för hans semester börjar nu i helgen och det skulle nog vara kul för honom att inte vara sängliggandes..

• Tinzu

Flutterby: jo det självläker väl? hade en kompis som hade spricka i ett av revbenen och hon fick knarka lite panodil ett tag

• Tinzu

smula86: jäklar det låter som att man får inhandla lite mera sådant då..
    jo han bävar sig för att nysa, säger han.. och för att hicka, och så fick han ju hicka igår..
    jo det hoppas jag med!

• Tinzu

The Arrow: hm, okej.. kanske ska ringa och fråga ändå på vårdcentralen vad dom gör om man kommer in?
    eller det kanske inte behövs jag har ingen aning

• smula86

Jo, det var samtidigt som jag skulle 1: åka på studiebesök till Säve i göteborg i två dagar 2: Åka till London i fem dagar..:)
    Så inget vilande för min del..:)
    Kommer inte ihåg hur lång tid det tog att läka men kanske tre veckor eller nåt sånt. Beror på hur djup sprickan är kanske. Min var nog inte så djup, fick min av en långvarig svår hosta, Hostade bokstavligt talat sönder mig.

• The Arrow

Tinzu - Nej, i 99 fall av hundra så får det bara självläka ändå vad jag har förstått...

Svar på tråden Spricka i revbenet?