• Tinzu

Spricka i revbenet?

Sambon var med om en olycka med cykeln på fredag förra veckan.
    Idag har han mer ont än dom andra dagarna, han fick hicka igår och höll på att avlida
    lät det som.. han slog jätte hårt i bröstkorgen..
    jag trodde att det bara var ett väldigt hårt slag och att musklerna tog lite stryk
    men nu när han har ondare och det ändå var fredag det hände så vet jag inte riktigt..
    kan han ha spricka någonstans på något revben?

han vill inte fara till vårdcentralen "bara" för att röntga..
    han säger att det är onödigt med pengar då han ändå kommer att skickas
    hem med orden "ta panodil".

någon som har lite erfarenhet om detta?

• Svar på tråden Spricka i revbenet?
  • Tinzu

smula86: haha jäklar vad dålig timing för sprickan att komma för dig
    ah okej.. nåja vi får väl vänta och se..
    usch då.. så mycket hostande? shit..
    jag menar, jag har också hostat tills det knäckt till i revbenen men inte har jag fått en spricka
    du måste ha hostat jäkligt mycket då

• Tinzu

The Arrow: okie dokie.. ska säga det åt honom när han kommer hem från jobbet att det kan vara en spricka han har

• Flutterby

Min mamma hostade sönder ett revben en gång, det blev smärtstillande i massor tror jag.

• Tinzu

Flutterby: käkade hon vanlig smärtstillande? som typ panodil, ipren, alvedon och sådant?
    för sambon tog 2 panodil och det hjälpte inte honom, han blev bara trött sade han

• Flutterby

Tinzu: Jag vet inte, det var länge sedan o jag var liten då. Ring sjukvårdsupplysningen för tips. lycka till!

• Tinzu

Flutterby: okie dokie ska testa göra det och se vad dom säger

• Tinzu

nu har sambon kommit hem så jag attackerade honom med telefonen så nu får han förklara själv

• Magglo

Hej! Jag jobbar som medicinare och tyvärr är det så att det inte finns något att göra vid revbensfrakturer mer än att ta det lugnt och ta smärtstillande. Det är viktigt att våga djupandas och vara uppe och gå, därför är det bra att få utskrivet lite starkare värktabletter om receptfria inte har någon effekt. Åtminstone 4 veckor får man räkna med innan en fraktur är läkt.

• Tinzu

Magglo: tack för ditt svar! sambon blev inte glad över beskedet 4 veckor stackaren! hans semester börjar nu på lördag.
    nåja han fick tipset att ta 2st panodil och 1 ipren på morgonen innan jobbet för att se om det hjälper

• Euphorbia

Panodil kombinerat med ipren är bra, det tog jag när jag hade hostat sönder mitt revben (en spricka).

• Tinzu

jaså? men det låter ju lovande då hoppas det är effektivt åt sambon då

• Tinzu

kan meddela er att 1 ipren och 2st panodil hjälpte honom

Svar på tråden Spricka i revbenet?