• Anonym

Vad har ni i lön???

Anonym 06.45
    Jag tycker inte att man ska jämföra sjukgymnaster och sjuksköterskor överhuvudtaget! Sjukgymnasterna har inte samma ansvar som ssk har! Och de har heller inte samma usla arbetstider som ssk har! Alltså två helt skilda yrken. Och vill man jobba som ssk på sjukhus, finns tyvärr inte så stor möjlighet att få bättre lön, även om man flyttar, för det finns inga pengar i landstingen.

• Anonym

som undersköterska tjänar jag 17.200 och sambon som jobbar på ett privat företag tjänar 30.000
    Bådas inkomster är innan skatt

• Anonym

Är universitetsadjunkt (forskning och undervisning) och tjänar 28 000:- i månaden plus 2000:- i tillägg för personalansvar. Är teknologie licentiat (dvs har grundutbildning plus forskarutbildning). Är mycket nöjd med lönen och trivs med jobbet.

• Anonym

Anonym 15:30. Du bedömer att grupperna sjukgymnaster och sjuksköterskor inte är jämförbara p g a sjuksköterskornas "större ansvar och sämre arbetstider", och jag uppfattar det som att du tycker det är naturligt att sjukgymnasterna har lägre löner (även om du inte uttryckligen tycker att det är OK med sjukgymnaster med 15-16' i ingångslön). Jag ser ingen anledning att ha åsikter att just en av dessa grupper "förtjänar" bäst lön. Däremot anser jag att de är i hög grad jämförbara, väl så mycket som t ex jämförelsen sjuksköterskor/medicintekniker som sjuksköterskefacket ofta tar upp för att visa att man ligger efter lönemässigt.

Sjukgymnaster och sjuksköterskor är två yrken inom sjukvården som efter sjuksköterskeyrkets akademisering har jämförbar utbildningstid på grundutbildningen. Båda är legitimationsyrken. Självklart skiljer sig arbetsuppgifterna men det innebär inte per automatik att den enskilda sjuksköterskan har mer ansvar än den enskilda sjukgymnasten. Obekväm arbetstid där den förekommer medför OB-tillägg för båda yrkesgrupperna.

Jag vet ju inte hur det ser ut där du bor och det kan förstås vara så att där inte finns någon konkurrenssituation. Här finns flera olika sjukhus och jag har flera bekanta sjuksköterskor som bytt tjänst mellan och inom dem för att få upp sina löner. Även sådana som helst velat jobba på sjukhus men valt andra arbetsgivare för att få upp lönen.

Helt oavsett hur "ansvarsfullt" yrket är ser jag ett problem i att arbetsgivaren inte är beredd att betala för den kompetens man kräver av sina anställda, och en risk att lämpade personer väljer bort att studera till "olönsamma" yrken. Senast i dag nämnde nyheterna en SACO(?)-rapport som ges ut i morgon och som påvisar att grupper som t ex just sjukgymnaster och bibliotekarier *förlorar* netto i livslön genom att utbilda sig efter gymnasiet. Som student i biblioteks- och informationsvetenskap hade jag den bilden klar för mig innan men det är deprimerande ändå. Än mer när jag hör om bekantas 19-åriga söner som får mer för vaktmästarjobb på sommaren än vad jag och mina kolleger kan räkna med att få efter minst fyra års högskola.

Kanske vore en lösning att fler fäste större vikt vid lönen och helt enkelt inte utbildade sig i "kvinnoyrkena" men det innebär ju också en uppoffring att inte göra det man känner är rätt för en själv.

Mette, roligt att folk blir upprörda Men tyvärr är det inte bara i Sverige det är så. Situationen beror både på vilken utbildning man har och vilket land det gäller. Jag har pratat med blivande kolleger (bibliotek) i t ex Storbritannien som har samma situation som här, med blivande kolleger i Sydeuropa som får gå på eviga lågbetalda "praktik"tjänster avsedda för studenter som bor hemma hos föräldrarna men som myndigheterna missbrukar i stället för att inrätta tjänster och med studenter från baltländerna som beskrivit löner som inte går att betala en hyra med, trots att man gärna vill ha filosofie magistrar på tjänsterna...

• Anonym

SSS, ingen tröst för den som inte vill jobba OB kanske men Handels har JÄKLIGT bra OB-avtal jämfört med t ex sjukvården där bara läkarna kommer i närheten av sådana pålägg när de jobbar OB (och i deras fall beror det på systemet att man inte schemalägger deras OB trots att alla vet att det behövs läkare även på helger och nätter, utan att de får/måste gå den som övertid till sin "vanliga" kontorsarbetstid.) Som sekreterare i sjukvården har man OB som närmar sig Handels vanliga enbart på storhelger som påsk och jul. Min mamma som är kurator fick 14(!) kronor i timmen för att hålla sig hemma och vara beredd att bli inringd på nyårsafton vid millenieskiftet.

• Anonym

Jag har precis sett i den nya SACO-rapporten att jag statistiskt sett får jobba till 76 år för att få ihop lika mycket lön som om jag valt att sluta plugga efter gymnasiet. Yrkena som förlorar netto på att studera efter gymnasiet är:
    arbetsterapeuter
    bibliotekarier
    dietister
    gymnasielärare
    biologer
    geovetare
    sjukgymnaster
    socionomer

www.saco.se/saco_default.asp

• Anonym

Jag jobbar med miljö och tjänar 21 650 kr i månaden. Min sambo är civilingenjör och hans lön är 29 500 kr. Vi är 27 och 29 år.

• Anonym

Jag jobbar inom IT branchen i USA och har en mkt bra inkomst. Mycket av inkomsten inom vart foretag ar bonusbaserat, och under forra aret drog jag in lite over 100 000/manaden innan skatt. Aven om det anses vara en bra inkomst aven har (ca. $150,000/aret) sa ar ocksa omkostnaderna stora; huskostander, billan, forsakrningar och sa forsoker vi spara mycket for de aren som inte blir lika bra ekonomiskt i framtiden. Min man tjaner mindre an vad jag tjanar, ca 60 000 kr/manaden. Vi vet att vi har det mycket bra, men vi bada jobbar stenhart (pust..) och jag vill dra ned pga graviditeten. Vi flyger varje vecka och far nastan schemalagga vara veckodagar for att fa ut sa mycket tid tillsammans som vi bara kan Jag har stor respekt for alla inom sjukvarden och lararyrket da jag anser dessa yrkesmanniskor paverkar och star for de stora skillnaderna for vara barns framtid.

• Anonym

Jag är barnskötare och tjänar 17 900 :- / mån. Min sambo är ingenjör och tjänar 31 000 :-/mån.

• Anonym

Jag är miljöingenjör med 24500:- (4 år universitet, 4 års yrkeserfarenhet)
    Mannen systemutvecklare med 28 000:- (ingen högskoleutbildning, 12 års yrkeserfarenhet)

Svar på tråden Vad har ni i lön???