• Salem

Goldendoodle

Hej!

Är väldigt sugen på en goldendoodle, dvs en blandning mellan Golden Retriver och pudel.
    Någon som har erfarenhet av rasen eller känner till någon uppfödare?

• Svar på tråden Goldendoodle
  • Salem

Det har du rätt i! Har letat på blocket men bara hittat en annons. Tänkte om det var någon som kände till någon uppfödare som hade regelbundna kullar då det inte är aktuellt just nu.

• Sweden

Jag har en doodle, fast jag bor i och for sig i USA dar uppfodare av den sk erkanda blandrasen Goldendoodle finns overallt. En bekant i Sverige var ocksa intresserad av en sen hon traffat min sa om du hittar nagon som avlar sa hojta garna till!

• presens konjunktiv

Testa www.blandis.se/

De har valpförmedling, och eventuellt uppfödarlista också.

Do something scary; the payoff is awesome!
  • Snufserufs

Vi har en golden/pudel-blandis i vårt kvarter.
    Tror den är köpt i Skåne.

• emmies

Ts: jag har inte erfarenher av just golden och pudel men med flatcoated och pudelFlört
    Vi hade en tik som blev 11 år ( finns bilder på henne i mitt galleri) hon var den snällaste hunden jag någonsin träffat, lite gaggig på äldre dagar bara (men vem blir inte det)

Sweeden: vår tik såg ut som er hund när hon var valp fast hon var svart.

Jag har planer på att skaffa en cockerpoo om några år.. dom är jättevackraKyss

better late than never....
  • Sweden
    emmies skrev 2007-06-21 13:10:00 följande:
    Ts: jag har inte erfarenher av just golden och pudel men med flatcoated och pudelVi hade en tik som blev 11 år ( finns bilder på henne i mitt galleri) hon var den snällaste hunden jag någonsin träffat, lite gaggig på äldre dagar bara (men vem blir inte det)Sweeden: vår tik såg ut som er hund när hon var valp fast hon var svart.Jag har planer på att skaffa en cockerpoo om några år.. dom är jättevackra
    Er hund var jattefin, paminner om var helt klart! Jag har ocksa bara bra erfarenheter av golden/pudelblandisar, kanner flera stycken som har doodles; det gar 4 stycken bara pa vart hunddagis och alla ar de hur goa som helst. Nagra cockerpoos har jag ocksa traffat pa, mysiga hundar! Visst finns det raser man inte ska blanda men just de har blandningarna ar riktiga fulltraffar!
  • presens konjunktiv

Vi är lite inne på en cockapoo eller pudel/golden nästa gång, om vi kan hitta en. Nu har vi en underbar pudel/cavalier.

• Snufserufs

Varför inte en renrasig hund?

• emmies
    Snufserufs skrev 2007-06-22 08:14:39 följande:
    för min del så skall jag inte ställa ut osv.. vill träna agility och så ( men iofs så är det om 5-10 årHemlis) Jag har fastnat för pudelblandningen och cockerpoon är så fin..
    Jag är lika intresserad av cockerspanieln så jag kommer nog att stå i valet och kvalet den dagen vi bestämmer ossGenerad
    Generellt så verkar det som blandraser håller sig friska längre än vad renraser gör tyvärr.. vår tik som vi hade hade öroninfektion nån gång, och på senare år fick operera bort livmodern. men hon var alltid frisk, pigg och glad medans vår kusins airdaleterrier fick åka fram och tillbaka till vetrenären i alla år.
    // emmie
  • Snufserufs

emmies
    Tråkigt att du fastnat för det största missförståndet som finns när det gäller blandisar och renrasiga hundar.
    Dvs att dom skulle vara friskare.
    Önskar dig ändå lycka till och hoppas att du hittar en bra och trevlig hund!

• presens konjunktiv
    Jag var i valet och kvalet mellan en pudel och en cavalier när jag ramlade över den här kullen. Han är vig och orädd som en pudel, vänlig och tillgiven som en cavalier. Han fäller inte. Hans mamma är ögonlyst, hans pappa, farmor och farfar är hjärtkollade. Självklart försvinner inte cavalierens hjärtproblemsgener och pudels PRA-gener bara för att man blandar, men han har i alla fall inte fått samma defekt från två håll.

Jag är väldigt förtjust i den här hunden, och i andra hundar av samma blandras, och därför är det troligt att nästa hund blir en likadan, om jag kan få tag i en.
  • mogreta

Jag tror att schnoodel blir en jättebra ras.
    Ingen päls fäller de heller.

• emmies
    Snufserufs skrev 2007-06-22 09:34:56 följande:
    emmiesTråkigt att du fastnat för det största missförståndet som finns när det gäller blandisar och renrasiga hundar.Dvs att dom skulle vara friskare.Önskar dig ändå lycka till och hoppas att du hittar en bra och trevlig hund!
    Givetvis finns det bra rensaga hundar med.. men hur ofta ser man inte dåliga höfter på tex rottis och vi skall inte tala om shäfern?! dåliga psyken osv.. golden blir sämre och sämre, jämför en golden i dag och hur dem var förr där ser man skillnad.
    Det beror ju också på vad man blandar för raser, dober och rottis skall ju helst inte blandas med en annan skarp ras får det kan bli katastrof men om man blandar rasen med snarlika egenskapen kan det nästan enbart bli ett bra resultat.
    Jag är inte enbart inne på blandis utan även renras Vi Hade en rensasig rottis och han var kärnfrisk till skillnad från kompisens rottis som nu har fått epilepsi

Så nej jag har inte fastnat i något missförstånd
  • Snufserufs

Det röntgas ju betydligt fler renrasiga än blandraser så att antalet höftledsfel är större är ju inte så konstigt.
    Jag föredrar renrasiga hundar men smaken är ju som bekant som baken - delad!

• Sweden
    Vi tittade pa massor av raser innan vi bestamde oss for en goldendoodle. Jag ar valdigt fortjust i golden retreiver men ar lite allergisk och gillar inte har overallt Vi borjade da kika pa pudel vilket min man vagrade skaffa; antar att det inte ar sa manligt att ga runt med en stor pudel i parken Vi ville aven ha en mellanstor/stor hund och vi hittade inga "allergivanliga" renrasiga sadana som vi foll for. Vi har kompisar som har goldendoodles och det verkade bara ratt for oss, de hade alla kvaliteter vi sokte. Vi valde uppfodare noggrant; var valps foraldrar ar friska och mentaltestade och nagra valpar fran varje kull tranas till att bli ledhundar for blinda som ar allergiska, och de har ocksa visat sig vara utmarkta terapihundar pa sjukhus. Vi fick allt med var valp fran uppfodaren; veterinarbesiktning, mentaltest, dolda fel garanti, etc., ja allt forutom stamtavla forstas men det kan jag klara mig utan!
Svar på tråden Goldendoodle