• Ebbsan

Reductil

Nu ansluter jag mig också :) Åt R i 2 månader innan min andra och sista graviditet, tappade 5 kilon utan att egenligen göra nåt.

Ringde VC i förra veckan (har precis slutat amma helt) och fick utskrivet recept elektoniskt, utan besök hos läkare eller nåt(?). Kan erkänna att jag tjuvstartade på en karta jag hade liggande för 9 dagar sedan.

Men jag känner ingen skillnad? Är inte mindre hungrig... äter mindre gör jag medvetet för att jag VILl gå ner, och inte på grund av att R gör mig mindre hungrig....

Men jag är så osäker på vad det är jag ska känna! Mindre hunger, mindre sug och mindre aptit?

• Ebbsan
    Ylwis skrev 2007-07-04 18:39:38 följande:
    otroligt att du fick det nu! läkarna säger att man inte ska börja gå ned i vikt förrens minst 1 år efter förlossning för att det inte är bra då alla hormoner inte har lagt sig till rätta. sen kan man ju diskutera vilken läkare som skriver ut sånt bara sådär utan  att träffa personen i fråga? o) det blir jag jäkligt förvånad över faktiskt. En del verkar skriva ut hur lätt som helst och  en del skriver knappt ut det fast  en del har BMI över 35 och är då berätigad att få det enligt FASS.
    hoppas det går bra för dig men ta det försiktigt nu när du precis slutat amma.
    Det har nu gått ett år sen förlossningen, har ammat min lilla länge :)

Eftersom att jag har haft R innan och bara gjort ett "uppehåll" under grav/amning så tyckte de väl att jag kunde börja med en gång. Har dessutom varit med i vikt-grupp på VC där jag kämpade i ett år innan jag bad om R, så läkaren "känner" mig. Läkarbesök och kontroller blir efter första månaden antar jag när hon är tillbaka från semestern...

Men ja, det är lite underligt att jag fick det genom ett kort telefonsamtal... det har trots allt gått 2 år sedan jag åt det senast...
  • Ebbsan
    Ylwis skrev 2007-07-05 08:25:42 följande:
    okej men jag blir så orolig ändå för din "hälsa" även faast jag inte känner dig just att du har kvar hormoner i kroppen  för att du har nyligen slutat amma.
    går du på kontroll ofta? eller gick du ofta? jag går var 14:e dag i tre månader just för att blodtrycket kan  ändrats så mkt så rekomenderar de att man ska göra det. är inne på min 9:e vecka nu.
    Förra gången gick jag varannan vecka hos distriktssköterskan som kollade läget och tog blodtryck. Där vägde jag mig en gång i månaden för att se att jag gick ner. Hur det blir nu vet jag faktiskt inte... ska nog kolla upp det...
Svar på tråden Reductil