Inlägg från: Elias Emil |Visa alla inlägg
  • Elias Emil

Reductil

Hej, jag hänger gärna på här med. Har ätit reductil i två veckor. Det har inte hänt jättemycket på vågen men jag har inte hållt mig till mina dagliga kalorier då vi nästan hela tiden varit på semester. Men om jag gämför andra semestrar har jag inte alls ätit lika mycket glass, godis och fika som det brukar bli. Nog första semestern då jag inte gått upp. Inte har jag tränat heller. Ska till vårdcentralen sen och väga mig. Får se hur det går.

Innan jag fick reductilen gick jag till en undersköterska och berättade att jag gått ner ett par kilo och att jag verkligen vill lyckas den här gången. Reductilen kanske kunde vara en hjälp på vägen. Då bokade hon tid med min läkare och jag fick medicinen utskriven.

Nån annan av er hade PCO och det har jag med, häng på på den här sidan så kan vi alla stötta varandra.

• Elias Emil

Det började med att jag gick till en undersköterska för att prata igenom hur jag skulle kunna få hjälp. Jag visste inte så mycket om reductil och vill prata med någon. Nu har jag varit hos henne tre gånger och några gånger till blir det för att följa upp ev biverkningar på reductilen. Då passar jag på att väga mig. Jag hade inte gått ner något dessa två veckor men jag ska ge det två veckor till då jag tänker mer på maten och motionera mer.

• Elias Emil

inte märkt av nån torrhet i händerna. min biverkning hittills är muntorrhet, men det börjar bli bättre.

• Elias Emil

Även om man inte gått ner mycket så tror jag att man utstrålar en ny självsäkerhet, vi har ju faktiskt börjat ett helt nytt liv. Även om jag inte gått ner så mycket än så känner jag mig piggare och gladare och det märks nog utåt.

• Elias Emil

Jag måste nog säga att jag är varmare än vanligt.

• Elias Emil

Det får du diskuttera med läkaren om, för det står nåt om det på bipacksedeln.

• Elias Emil

Jag blir tokig, behöver nog köpa en ny våg. I måndags vägde jag 82,4 och så vägde jag mig idag (brukar hålla mig till måndagar) och där står det 84.1. Jag har ju inte gjort nått annorlunda. Äter rin 1300 kalorier per dag och så har jag promenerat i rask takt flera fånger.

• Elias Emil

Så känner jag med. Piggheten gör att jag blir rastlös och då hjälper det att röra på sig. just nu känns det som att jag håller på att bli förkyld. Det är skit, har fått in så bra rutiner med raska promenader och träning på crosstrainern.

• Elias Emil

Jag har inte fått hjärtklappning av det, har nån annan det?

• Elias Emil

Jag har haft jättebra två veckor nu. R gör mig så pigg och jag tycker att det är underbart att röra på mig. Just nu har jag en sån otrolig motivation så jag hoppas verkligen att det håller i sig.

• Elias Emil

Anonym (knubbis) skrev 2007-07-17 13:47:10 följande:

hej alla....jag har en lite fråga till er som fått reductil utskrivet.har ni gått till vanliga vårdcentralen eller privatläkare? och vilka kriterier är det man behöver uppfylla? jag har ett bmi som är högt men vågar inte ta mig till vc för jag tror att de ska neka mig pillrena och bara skratta åt mig. Vad säger man när man ringer och bokar tid? "hej jag vill ha bantningspiller" eller beställer man bara tid för vanlig hälsokoll??? tacksam för svar
    Hej! jag ringde till vc och fick en tid för att prata med en undersköterska. Där berätade jag att jag vill ha hjälp att gå ner i vikt eftersom jag inte klarar det själv. jag sa att jag hade hört talas om reductil och att jag ville ha mer information och att jag ev ville börja med dom. Hon kollade mitt blodtryck och så fick jag väga mig. hon gav mig informationsbrocshyrer. Bokade en ny tid två veckor senare när jag hade mer info. Efter det mötet fick jag telefontid hos min husläkare och hon skrev ut ett recept. nu går jag på kontroller varannan vecka.

Kriterierna står på Fass.se.
  • Elias Emil

jag har gått ner 4 kilo på fyra veckor och har vägning nästa fredag.

• Elias Emil

Jag har lagt om mina vanor helt. Jag har aldrig ätit mycket men nu äter jag regelbundet och ser till att jag aldrig blir vrålhungrig. Det är då som det gärna slinker ner onyttig mat. Har slutat helt med coca cola(var min stora last förut) och är inte sugen på choklad hela tiden. Däremot går jag snabbt ca 1 time varja dag (ska lägga till stavar nu) eller tränar crosstrainer. Har också börjat med sittupps. Motion fanns inte i min vardag tidigare.

• Elias Emil

Anonym (kanske?) skrev 2007-07-31 18:31:26 följande:

Imorgon är det dags för mig att träffa en läkare. Jag är sååååååå nervös. Jag har fått reda på att det är en äldre manlig läkare och jag kan inte hjälpa att undra om han är en sån som kommer vifta bort min övervikt (30 kg) med ett sluta ät.Jag vill så gärna testa Reductil.
  • Elias Emil

Skulle ju skriva också

Berättar du bara ärligt hur du känner det och att du verkligen vill lyckas att gå ner i vikt den här gången så får vi hoppas att han lyssnar. 30 kilos övervikt är ju trots allt ganska mycket.

• Elias Emil

Det känns som jag taooat motivationen lite... men jag får ta nya tag.
    Tur (kix01) att det finns bra läkare som ser att man behöver hjälp men orättvist är det för dom som verkligen, verkligen behöver hjälp men inte hittar nån läkare som vil skriva ut.

Svar på tråden Reductil