Inlägg från: mammacatta |Visa alla inlägg
  • mammacatta

Reductil

Jag tror inte att vemsomhelst får äta R, listan på vilka som inte får är ganska lång.
    R skrivs ut till folk med BMI på över 35 (ibland 32) till rabatterat pris, men det är från 27 och uppåt som får ta.

Det är från början ett antidepp-piller och har även biverkningar som de flesta andra: efteråt KAN man få en rejäl depp-period, men det är inte säkert.

Det R gör är att blockera LUSTEN att äta. Biverkningarna är tex pigg och glad, muntorr och hjärtklappning.
    Man övervakar ofta sitt blodtryck pga detta.

SÅ otäckt är det nu inte: övervikten är betydligt värre...

• mammacatta

Jag var som en duracellkanin i början. Det har lugnat ner sig nu, men jag är ändå piggare än jag var i vintras.

• mammacatta

Man går alltid ner mest i början, har hört att det är för att kroppen gör sig av med lite överflödigt vatten då.
    Hur sant det är vet jag inte, men sant är att man tappar säker 3 kg första veckan, sen är det 0,5 för tjejer och 1 för killar i SNITT - inte varje gång.
    Kroppen är ju inte lika varje dag; mens, väder, humör och vänner/släkt påverkar betydligt mer än man anar.
    Så ibland äter man mer, ibland mindre. Vi måste bara vara lite mer lyhörda på kroppens signaler och lite mindre på "matmissbrukarens" signaler.

R ska ju ta bort suget som eg bara är ett symptom för hur man mår. Kvar ska bara _verklig_ hunger vara.

Det är ju inte en slump att vi är feta, att låtsas som att det är nån annans fel är bara dumt. VI har öppnat glappet och stoppat in, VI har ätit för två-tre. Vi har helt struntat i de små signalerna och lyssnat på omgivningens jädra tjafs(i mitt fall) och sen trötätit.
    Mat som tröst, det hörs väl hur otroligt korkat det är?
    Jag är SÅ dålig på att lyssna, har en stor förhoppning om att R ska få mig att lysna bättre.

Det tog mig många år att gå upp, då kommer det ta många år att gå ner.

• mammacatta
    Vimmelkantig skrev 2007-07-18 09:44:30 följande:
    Och jag har först nu vid 43 års ålder insett att jag nog kommer att stanna på 171 centimeter...
    *fniss*
    Jag borde väl vara 270 eller så.
  • mammacatta

Helena 82 skrev 2007-07-20 09:31:47 följande:

Ok, kan man kombinera dom 2?
    Nej, det är nog omöjligt är jag glad för.
    Det är inte samma ätstörning.
    Ena är korvmojenätare, den andra är förmycketätare.
  • mammacatta
    Essi73 skrev 2007-07-21 21:06:57 följande:
    Hällo!Jag fick Reductil utskrivet förra veckan och har en fråga.. Är det någon av er som har gått från 15mg till 10mg? Har effekten uteblivit då eller har det funkat lika bra?Jag hade nämligen 15mg från början och fick ut 10mg nu. Har haft en lite creizy vecka och haft huvudvärk etc, tycker att effekten har minskat lite men kan lika gärna vara pga runt omkring.Undrar därför om ngn av er gått från 15 till 10 och hur ni upplevt det hela.
    *vinkar till snorungen*
  • mammacatta
    Rosarin skrev 2007-08-01 12:21:09 följande:
    Ah jag ar sa glad att jag antligen har lyckats fa min ammande vaninna att sluta ata R medans hon ammar!Visade henne och oversatte det som star pa Fass.se och da antligen lyssnade hon.Tack den som kom med forslaget att visa dem fass.se, minns inte vem det var. Det var nagon i den har traden i alla fall :)Hur ar det om man gor uppehall med R?Fungerar det lika bra nasta gang man borjar igen? ( lovade att fraga at min vaninna eftersom hon tanker borja med R igen nar hon har ammat klart.)tack pa forhand :)
    Jag gjorde det iallafall, men vi var flera tror jag.

Va bra att hon lyssnade!
  • mammacatta

Anonym (Anonym) skrev 2007-08-16 13:20:03 följande:

Hej jag började med Reducil i morse, har ett BMI på 30. Min läkare skrev ut dem till mig och jag ska på läkarkontoll varje vecka eller varannan vecka.Känner mig orolig nu när jag läst en del i denna tråd ang att det kan vara amfetaminliknande substans i tabletterna??? Eller missförtod jag.Jag väger 96 kg och ska ner minst 25kg till min längd. Hur lång tid kan detta ta? /L
    Ja du har läst rätt. Men det är ingen fara.
    R användes som antidepp förut, men fungerar bättre som antiät.

Seriöst: hur tror ni att man blockerar suget annars?
    Det är klart att det är droger av nån sort!
  • mammacatta
    CeeJay skrev 2007-08-18 19:24:54 följande:
    Nu i helgen är jag ensam hemma med barnen och igår kväll tänkte jag mig inte för utan blandade till lite dipp och la upp några chips - tog typ två och sen var det stopp.. Jag vet inte om det bara är kemiskt eller om det även sitter i huvudet nu att man faktiskt ser minskning på siffrorna på vågen varje morgon
    Det är kemiskt.
    Jag har glömt några gånger och då går jag som en zombie till köket...

*sorry*

Men jag tänkte att man kanske får in bra vanor under tiden och att man hellre är ute och joggar eller nåt sen när man är smal.

Jag vet inte, men på NÅT sätt hoppas jag att effekten är permanent.
  • mammacatta

Anonym (Anonym) skrev 2007-08-19 19:07:37 följande:

Jo jag tänkte försöka bli gravid igen efter att jag bantat lite. Hur länge ska man låta det gå efter avslutad medicinering tills man vågar försöka bli gravid en eller flera mensperioder?/L
    3 dagar tror jag innan det gått ur kroppen.
    Men jag rekommenderar www.fass.se
  • mammacatta
    jeannette skrev 2007-08-20 10:23:03 följande:
    mina frågor igen är:de som har gott ner i vikt o sluttat med R, blir det så att man känner igen sug o behov av någon av dina gamla last?Om man äter reducil o så får du vanligt ont o huvet någon gång kan man ta alvedon fast man äter R?kan någon svara till det?
    Jag käkar alvedon som andra byter underkläder.
    Har inte läst nånstans att man inte får ta sånt.
    Läs bipacksedeln.

Slutat med R: det finns en som hänger här i trådarna som är inne på andra omgången, du får läsa lite så hittar du henne säkert. Kolla de trådarna som har en vikttabell inne i tråden. (medlemsgrupper)
  • mammacatta

Anonym (Jag vill) skrev 2007-08-21 11:08:52 följande:

Började med Acomplia idag, har hållt på förut men det händer alltid något som gör att jag inte kan fortsätta. Men nu har jag bestämt mig för att ge det 8 veckor med bra kost och motion vill så gärna  gå ner från 92 till 72..  Så tänkte ta hjälpen av acomplian första tiden.. Va tror ni får man hänga med??
    Absolut! Häng på R-trådarna, det finns fler som tar A där!
  • mammacatta

Anonym (Barbamamma) skrev 2007-08-21 11:09:37 följande:

Jag har försökt gå ner i vikt men funkar inte.Visste inte att det fanns nått som Reductil som kunde hjälpa till.Hur går man tillväga för att få det utskrivet.Ringer man vc eller?
    Japp.

Du måste ha en plan för viktminskning innan, R tar bara bort suget. Den gör inte själva jobbet åt dig!
    Ring vc och boka tid hos läkaren.
  • mammacatta

Anonym (Barbamamma) skrev 2007-08-21 11:14:01 följande:

Vad menar du med plan?Jag har redan börjat äta nyttigare och röra mera på mig.Fick barn för 6 månader sen, men har alltid varit mullig
    Mna får inte R om man inte har en plan först.
    Tex att man ska gå med i WW eller så.
    Tallriksmodellen, bort med fettet och sockret, motionera osv osv.

En plan för hur det ska gå till.
  • mammacatta

Anonym (Barbamamma) skrev 2007-08-21 11:14:17 följande:

Vad kostar Reductil?
    Det går på högkostnadskortet för BMI över 35. Från 32 om man har problem.
    Under 30 får inte alls om man inte har tex diabetes.
  • mammacatta

Anonym (Jag vill) skrev 2007-08-21 11:39:28 följande:

Tackar!! Gud är så törstig dricker hela tiden.. vilket är bra eftersom jag aldrig dricker vatten knappt annrs..
    Jag har inte använt tabletterna som finns för att bli o-torr i munnen - jag använder det som påminnelse till att dricka mer vatten!
  • mammacatta
    Kix01 skrev 2007-08-21 21:22:39 följande:
    Jag har fått reductil utan plan och på högkostnadsskydd trots bmi 28. Ska skicka blomma till läkaren!!!!!!!!!!!!!
    BINGO!
  • mammacatta
    Anonym skrev 2007-08-22 07:33:01 följande:
    Får jag fråga en sak.. Någon som har fått huvudvärk av R? Tog första tabletten igår.. Tacksam för svar..
    Som spinoff-effekt ja.
    Drick mer vatten!
    Vattenbrist står för säkert 95% av all huvudvärk.
    ex: Bakis och törstig: huvudvärk eftersom alkohol är vätskedrivande.

R gör att man blir otroligt torr i munnen, antingen pratar du med vc om tuggtabletter mot det eller så dricker du några liter vatten.
    Vatten behövs för att gå ner så jag rekommenderar dricka vatten och se om det räcker först innan man ringer vc.
  • mammacatta
    Missix skrev 2007-08-22 11:44:58 följande:
    Var hos läkaren idag. Fick höjt dosen till 15 mg. Nytt recept för 3 uttag med förmån Jag har fortfarande en eller två ggr kvar påmitt gamla recept på 10 mg. Det kan ju vara bra att avsluta med sen.Vi räknade ut att jag gått ner 2,1 kg i månaden sedan jag började med R. 0,5 kg i veckan. Det är precis lagom.Vikt idag 81,4. Minus 16,2 kg

Hejja hejja!
    Imorgon ska jag prata med min läkare. Då lär jag få höjd dos.
    Jag har snittat...9kg på nästan 15 veckor? 0,6/vecka va?
  • mammacatta

Anonym (Saga) skrev 2007-08-22 11:55:46 följande:

tack så jätte mycket!!! känner fortafrande väldig hunger.. men det kanske blir bättre...
    Hungern är bra, den säger att du behöver äta. Det är skillnad på hunger och sug!

DET är min favorit med R, att jag känner verklig hunger nuförtiden, inte bara ett ständigt sug efter oral tillfredställelse
Svar på tråden Reductil