Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Inana83

sover dåligt:-(

Sedan jag blev gravid så har börjat sova dåligt, det handlar inte om att jag måste gå upp och kissa mitt i natten utan jag vaknar för minsta lilla ljud eller rörelse (vilket jag aldrig gjort förut). Kan inte komma ihåg att det varit så här när jag vart gravid förut...

Är detta vanligt?

Jag har ett jobb där jag vissa dagar börjar 6.45 och jag har en bit att åka på morgonen, och det är ju skitjobbigt när man inte fått sova ut ordentligt Känns som om jag inte kan sköta mitt arbete pga detta och jag jobbar på en arbetsplats med människor där man BÖR vara ganska alert...

Någon som har några tips på vad man kan göra...

• Svar på tråden sover dåligt:-(
  • esse

Jag har oxå svårt att sova.. Vaknade 4 inatt och kunde inte somna om.. Är i v. 6. Känner mig orolig för att den dåliga sömnen ska påverka fostret? Är det någon som vet??
    Har en mp3 spelare vid min säng där jag har avslappningsövningar och lugn musik. Hjälper lite så det är väl mitt ända tips...

• S woman

Jag har också sömnproblem, vaknar flera gånger per natt och framförallt vaknar jag tidigt på morgonen och kan inte somna om.... Helt värdelöst!! Jag trodde man skulle bli trött av graviditeten och sova som en klubbad säl... Nu blir man såklart trött men det beror ju på sömnbristen.

v 7 (6+3)
  • Inana83

Jag har även oturen att ha en man som jobbar natt, vilket betyder att han kryper ner i sängen vid 3 tiden och då är det 1 timme kvar tills jag ska gå upp, och trots hans tappra försök att lägga sig så tyst som möjligt så vaknar jag banne mig ändå...

Ja avslappningsövningar kanske e nåt att testa Tack för tipset

• Strumpan 78

Har samma problem, är i vecka 9. Inte vaknar jag för att jag måste upp och kissa inte. Sover aldeles för lätt känns det som! Vaknar av ingenting, jag som vanligtvis sover hur djupt och skönt som helst. Jag bryr mig inte så mycket om att jag vaknar, för jag somnar snart om igen, men jag saknar att sova så där djupt och skönt!! Vaknar också ofta tidigt på morgonen och kan inte somna om. Det är irreterande!

Men jag tror inte det är skadligt, och jag tror att det är helt normalt och vanligt. Så det är nog bara att stå ut!

• Inana83

Jag tror inte heller att det är skadligt för barnet, absolut inte, för vanligtvis får jag en liten vila mitt dagen när natten varit jobbig, men det är svårt att vara pigg och alert på sitt jobb när man blir avbruten i sin sömn 3-4 ggr per natt .

Kanske dags att prata med chef och kollegor om att byta arbetstider så jag inte har så många morgonturer ett tag och se om det funkar bättre

• krååkan

JAg känner igen det, sover lätt och kan inte somna om när jag väl har vaknat. Ibland går jag upp en sväng och äter, för att bli av med illamående och tankar om att jag måste somna om. Jag har desvärre även stort behov av att springa och kissa.

Märkte att det blev bättre efter ultraljud, låg tidigare och oroade mig för att det kanske inte var bra i magen.

Att få humana arbetstider låter som en bra lösning!

Anna

• Savannah07

har också svårt att sova, pratade med sambon om det igår och vi kom fram till att beror nog på att så mycket händer i kroppen. har försökt med mjölk på kvällen, försöka slappna av i hela kroppen och tänka på något mysigt och avkopplande som semester, och att må så bra som det bara går. det är ju stört omöjligt att sova när man stressar upp sig över hur lite man sovit. och det är inte lätt att vara på alerten på jobbet när man knappt sovit. man får försöka gilla läget och acceptera att man kommer vara väldigt trött under denna perioden.

• Inana83

Tack för era svar trevligt att höra att man inte e ensam om knäckta nätter...

Ja det är väl bara att inse att det kanske dröjer innan man får obrutna nätter igen men det är ju av en bra orsak iallafall

• Mojnse6

Ett tips är att köpa gula skumgummi öronproppar (engångs) storlek SMALL på Apoteket! Jag vaknar lätt oavsett om jag är gravid eller inte så jag kan verkligen rekommendara dem!

Svar på tråden sover dåligt:-(