• Lejån

Långvarig hosta

Tänkte höra om det är några fler som varit med om samma sak...
    Vår dotter som blir 2 år i aug har hostat sedan i februari, hon hostar på nätterna tills hon kräks. I början var det ofantliga mängder slem som kom upp. (äckelvarning)
    Nu hostar hon tills hon nästan blir blå, tappar andan och verkar ha jätteont för hon gråter hjärtskärande och skriker "aj aj aj".

Detta händer framförallt nattetid, och direkt på morgonen. Vissa gånger under dagen men inte så svåra "anfall" som på natten.

Vi har varit till läkare ett antal gånger nu men bara fått höra "det går över". Hon har fått airomir och nu senast även pulmicort men det dämpar inte hostan.

Börjar bli orolig att det är något fel eftersom hon hostat så länge...

Någon som varit med om liknande??

• Svar på tråden Långvarig hosta
  • Lejån

Lilla Prussiluskan skrev 2007-06-23 08:30:29 följande:

Mitt tips om streptokocker har du inte kommenterat så jag forutsätter att du inte har kollat upp det?
    De tar ju inga prover på henne tyvärr. Hur upptäcktes de bakterierna hos er?
  • m3ssy

Tyst lunginflammation? Mycoplasma? Om dom inte gjort nån lungröntgen tycker jag att du ska begära att dom gör det, låter inte bra att hon hostar så mycket och så pass länge.

• Lejån
    m3ssy skrev 2007-06-23 09:04:11 följande:
    Tyst lunginflammation? Mycoplasma? Om dom inte gjort nån lungröntgen tycker jag att du ska begära att dom gör det, låter inte bra att hon hostar så mycket och så pass länge.
    Mycoplasma har hon haft tidigare, det var lite annorlunda. Vi försökte få till en lungröntgen när vi åkte in igår men läkaren bara idiotförklarade oss. Hon sa att det inte spelar någon roll, man kan se på röntgen på alla "hostbarn" men de kan inte göra något åt det iallafall. Hon sa vidare att i vissa fall gör de röntgen men då ska barnen ha en väldigt hög sänka, hög feber och nåt mer som jag inte kom ihåg.
    Hon hade rätt låg sänka, så det är ju skönt det iaf.
  • aug baby

det låter absolut som astma, min dotter hade sån hosta på nätterna, jag tröttnade och åkte in akut till barnmottagningen och det var astma

• världens bästa mamma

du får åka till sjukuset barnakuren där e de mer observanta, min son har krupp i snart 2 år och hostar när det blir kallt att ligga högt m huvudet ha svalt inne och ett glas vatten att dricka under natten gör susen

• verrron

Hur mår hon i övrigt då? Går hon upp i vikt som hon ska, äter som vanligt och är, förutom hostan, pigg osv?

Har en som på 3 år som hostat konstant sen han var 18 mån, de har gett han mängder med pencellin, han har fått prova astmamedeciner, allergimedeciner, tagit allergiprover (som inget visade) kollat om han har en lungsjukdom (det hade han inte men var anlagsbärare vilket skulle kunna vara orsaken till hans hosta) Han inhalerar just nu koksalt med ventoline + pulmicort i ailos 2 ggr/dag i ailos + andingsgympa efteråt + att han ibland dessutom äter ventolie (flytande) bisolvondroppar 3 ggr/dag + acetylsystein brustabl 2ggr/dag.

Han hostar inte på natten direkt utan det första han gör på morgon o ibland kommer det upp slem också, med nåt skumt i, ser ut som en hårboll...blä.. men i övrigt mår han bra, eller något sånär iaf..

Lycka till och hoppas dottern slipper hsotan snart!

• Lejån

världens bästa mamma skrev 2007-06-25 22:37:57 följande:

du får åka till sjukuset barnakuren där e de mer observanta, min son har krupp i snart 2 år och hostar när det blir kallt att ligga högt m huvudet ha svalt inne och ett glas vatten att dricka under natten gör susen
    Vi åkte in på barnakuten på midsommar, men det hjälpte ju inte mkt som sagt.

Verron:
    Jo, jag tror då att hon går upp som hon ska. Äter lite mindre än vanligt när hon är som hostigast men det gör säkerligen ont i halsen att svälja!

Nu har vi börjat med flytande ventoline så vi får se om det funkar.
  • honyponken

låter som lunginflammation. åk in med henne så måste dom ju göra ngt och ta dt på allvar!!
    vi fick åka in med elina flera ggr innan dom tog d på allvar å d visade sig vara lunginflammation, sedan även astma..

• Lejån
    honyponken skrev 2007-06-26 16:07:29 följande:
    låter som lunginflammation. åk in med henne så måste dom ju göra ngt och ta dt på allvar!!vi fick åka in med elina flera ggr innan dom tog d på allvar å d visade sig vara lunginflammation, sedan även astma..
    Nej, det är inte lunginflammation då hon inte har feber och hög sänka. Sa de iaf på akuten.
  • Lilla Prussiluskan

De tar ett enkelt näsprov som skickas iväg för odling, tar ca tre dagar att få svar. Lilleman har fått penicillin och är helt bra nu.

• Lejån

Lilla Prussiluskan skrev 2007-06-28 11:38:48 följande:

De tar ett enkelt näsprov som skickas iväg för odling, tar ca tre dagar att få svar. Lilleman har fått penicillin och är helt bra nu.
    Bad om ett näsprov förrförra gången vi var till läkaren men hon tyckte det var onödigt då det var så tydligt att det var en blandning mellan virus/bakterier som hon hade. Vi har som sagt ett vilande recept att hämta ut men läkarna råder oss till att avvakta.

Nu har det *kors i taket* blivit liiite lugnare. Hon snorar inte lika mkt och har inte kräkts på hela veckan. Så skönt! Så ventoline + airomir vid behov verkar vara en ganska bra kombination. Sen blir det nog bra att vara ledig från dagis också några veckor.
  • ElsaO

hejsan! Be läkaren ta prover på kikhosta! Ja, jag vet att ditt barn säkert är vaccinerat och det kommer läkaren säkert också säga och titta dumt på dig om du ber om det! Men saken är den att vi har haft en rajd med kikhosta i våras. Våran 2 månaders baby hade det, hans äldre bror, som är vaccinerad hade det, jag som haft när jag var liten hade det och läkarna säger att skyddet är nästan 100 % när man är vaccinerad eller har haft... Skumt, jag vet!

• Lejån

Är kikhosta slemmigt? Måste nog läsa på lite.

ElsaO skrev 2007-06-28 11:49:04 följande:
    hejsan! Be läkaren ta prover på kikhosta! Ja, jag vet att ditt barn säkert är vaccinerat och det kommer läkaren säkert också säga och titta dumt på dig om du ber om det! Men saken är den att vi har haft en rajd med kikhosta i våras. Våran 2 månaders baby hade det, hans äldre bror, som är vaccinerad hade det, jag som haft när jag var liten hade det och läkarna säger att skyddet är nästan 100 % när man är vaccinerad eller har haft... Skumt, jag vet!
  • Lejån

Uppdaterar med att allt är mycket mycket bättre!! *ta i trä*

Tog henne till vårdcentralen och tjatade till oss penicillin, så nu går vi på kur hela familjen och hon har haft två HELT hostfria nätter och har slutat snora helt. Är en helt annan tjej som sover gott både hemma och på dagis och som är pigg och glad.
    Så skönt!! Sedan att jag och pappan åkt på hostan är ju en annan sak, men vi äter ju också penicillin nu så vi ska väl också bli bra förhoppningsvis.

• Lilla Prussiluskan

Vad var det jag sa

• Lejån

Lilla Prussiluskan skrev 2007-07-06 11:54:09 följande:

Vad var det jag sa
    Ja, tjat lönar sig. Fast de tog inte ens några prover på henne utan kollade bara på färgen på snoret. *haha*
Svar på tråden Långvarig hosta