englabella skrev 2007-06-26 12:22:12 följande:
Vad bra att ni till sist har fått veta vari "problemet" ligger iaf. Önskar massor lycka till med kommande IVF!Får man fråga, hur man kommer på att det är stopp i ledarna? Har man några symptom? Hur kollar läkaren det?Blev lite orolig när du skrev att man kan få stopp efter magoperation. Opererades i vintras och efter det har det inte gått även med fullt utslag på ÄL-stickor och annat...Kram!
Det görs en kontraströntgen/spolning av äggledarna. det förs in en liten tunn "slang" i livmodern och sen spolar dom in kontrastvätska in i livmodern och ser på ultraljud om allt ser bra ut och ser om vätskan rinne rigenom äggledarna. På min rann det inte alls in nån vätska i ena äggledaren, på den andra äggledaren rann det igenom ända till den så kallade tratten i andra änden där det var väldigt dålig passage.
Några symtom har jag inte alls haft, det har man oftast inte. Kan vara om man har en äggledar inflammation men jag har så vitt jag vet inte känt av det. Spolningen gjordes som den avslutande undersökningen i vår utredning. Alla landsting gör inte den.