• snobben

Stopp i äggledarna

Har funderat lite vad mitt stopp kan bero på. Har läst att det kan orsakas av op i buken. Jag opererades med titthål i magen några månader efter att vi börjat våra försök att bli gravid. Hade gallsten som opererades. kan det vara orsaken attd et blivit stopp? vet att ni inte kan svara på det. Hade ingen tanke på att fråga läkaren det i går för då visste jag inte attd et kan vara en orsak.

//Snobbelito
  • snobben
    Annaloo skrev 2007-06-22 10:35:12 följande:
    Snobben: Man vill ju naturligtvis veta, men det är tydligen väldigt svårt att ta reda på vad det beror på Jag plussade i morse, och nu sitter jag och väntar på att en läkare ska ringa mig och tala om ifall operationen kan ha orsakat skador...Var ju helt övertygad om att det skulle bli minus då den lill* blev både gasad och spolad förra veckan... Tog testet bara för att jag skulle sluta noja.Aldrig får man vara riktigt glad *suck*
    Åh, vill säga grattis i allafall Hoppas allt blir bra. Vad menas med gasad?
    //Snobbelito
  • snobben
    Annaloo skrev 2007-06-22 10:54:40 följande:
    snobben: Tack! Vid en titthålsoperation fyller de buken med gas för att se bättre... 2 liter koldioxid enligt min journal
    aha, har ingen koll
    //Snobbelito
  • snobben
    Modette skrev 2007-06-23 21:44:04 följande:
    Hej SnobbenEfter flera års försök att bli gravid blev vi utredda av vår private gynekolog. Det visade sig att det var stopp i en av mina äggledare, ledsen förtvivlad körde jag hem och hade inte fattat någonting. Världens okänsligaste läkare sa bara "Denna ägglossningen är det kört, du har ägglossning på fel sida". Min man fick ringa upp kliniken och få mer inf, de påtalade NOGA att det inte är någon fara och att man visst kan bli gravid.Efter noga diskussioner med vår gynekolog bestämde vi ändå att inseminationer skulle öka våra chanser att bli gravida. Vi valde då privat alternativ pga de lååååånga väntetiderna på vårt landsting. Efter tredje inseminationen plussade vi och idag gick jag in i vecka 10 Tappa inte modet och lycka till....Kramar
    Först vill jag säga stort grattis!!

Jag har ju väääldigt dålig passag i min andra äggledare men måste ringa läkaren igen för att fråga lite frågor då jag inte var riktigt klar i huvudet då han förklarade. Visst kan vi blir gravida fast cansen inte är så stor utan hjälp. men som sagt måste ringa och prata med honom igen.

Vad är det för skillnad på insemination och IVF?
    //Snobbelito
  • snobben
    Stumpan skrev 2007-06-24 11:12:12 följande:
    Hallå Snobben här är en som har stopp i äggledarna & har gått igenom 4st IVF innan våran son kom & visst e chansen stor att man lyckas med IVF....Varför jag har stopp är troligtvis efter en "misstänkt" äggledarinflammation för många år sedan. Min läkare har sakt att visst kan vi lyckas på egen hand men chansen är rätt liten för våran del så jag är glad över att IVF finns kram & lycka till
    Grattis till sonen

Hur länge hade ni försökt? Hade du stopp i båda äggledarna? Visst kommer vi lyckas med IVF, frågan är bara när. Vi har ett gratis försök och sen är det ju att betala själv och det är så galet dyrt så man fattar det inte ens men vi ska på nåt sätt fixa det. Jag vägrar ge upp.
    //Snobbelito
  • snobben

Stumpan, det är i norrbotten och västerbotten det bara är ett färsök. Men då är det å andra sidan uingen kö alls här.

Ms Nobaby skrev 2007-06-24 19:28:24 följande:
    Måste bara fråga en säkert dum fråga men om man inte har någon passage i äggledaren vart tar äggen vägen då? Om de inte kommer ner i livmodern?? Jag är säkert otroligt korkad men måste fråga iaf. =) Jag har ägglossning (vad jag känner iaf) och en rätt punktlig mens men jag kan ju sitta här helt ovetande om jag har dålig passage i mina äggledare.... Det är ju det jag är orolig för.
    hehe, jag vet inte riktigt. tas kanske upp av kroppen Vet inte så noga.
    //Snobbelito
  • snobben
    PiJo skrev 2007-06-26 09:15:15 följande:
    Hej Snobben!Jag har inte läst alla inläggen!Men vill berätta att jag också hade stopp i min bägge äggledare. Vi fick göra IVF och ägget stannade vid första försöket! Är nu i vecka 15. Så misströsta inte det kan mycket väl fungera första gången!Lycka till!!
    Åhh grattis!!! Jag jag hoppas så mycket att det ska funka på första, annars få bra ägg i frysen
    //Snobbelito
  • snobben
    Ms Nobaby skrev 2007-06-26 09:09:47 följande:
    Mysak: Tack för svaret. De va väl de jag misstänkte. Nu vet jag ju inte om det är det som är felet men man är ju nojjig som fasiken efterssom de inte kan se något annat fel. Vi har inte försökt så länge så vi kan få en spolning och kolla men så fort det gått ett år så ska jag kräva det! Det måste man väl få? Det är ju synd att de inte kan göra en spolning på en vanlig undersökning, det skulle ju underlätta för då kan man ju utesluta ett hinder iaf om det skulle vara fri passage, då vet man ju lixom det. Nu går man ju hela hela tiden och funderar på om det är det som är felet. Suck. Kram till er alla.
    Har ni försökt i mindre än ett år?

Alla landsting har inte spolning som ingår i en utredning. Du får ta och höra hur det ligger till hos er.
    //Snobbelito
  • snobben
    englabella skrev 2007-06-26 12:22:12 följande:
    Vad bra att ni till sist har fått veta vari "problemet" ligger iaf. Önskar massor lycka till med kommande IVF!Får man fråga, hur man kommer på att det är stopp i ledarna? Har man några symptom? Hur kollar läkaren det?Blev lite orolig när du skrev att man kan få stopp efter magoperation. Opererades i vintras och efter det har det inte gått även med fullt utslag på ÄL-stickor och annat...Kram!
    Det görs en kontraströntgen/spolning av äggledarna. det förs in en liten tunn "slang" i livmodern och sen spolar dom in kontrastvätska in i livmodern och ser på ultraljud om allt ser bra ut och ser om vätskan rinne rigenom äggledarna. På min rann det inte alls in nån vätska i ena äggledaren, på den andra äggledaren rann det igenom ända till den så kallade tratten i andra änden där det var väldigt dålig passage.

Några symtom har jag inte alls haft, det har man oftast inte. Kan vara om man har en äggledar inflammation men jag har så vitt jag vet inte känt av det. Spolningen gjordes som den avslutande undersökningen i vår utredning. Alla landsting gör inte den.
    //Snobbelito
  • snobben
    englabella skrev 2007-06-26 12:37:12 följande:
    Tack snobben! Ska prata med mina läkare om det. Känns ju på nåt sätt så onödigt att behöva kämpa i flera år och sedan få veta att det kanske hela tiden varit lönlöst...
    Ja, hör med din läkare. För mig kom det som en chock då jag inte alls var beredd på det. Vi har försökt i 4 år och nu tänker jag som så att vi är närmare ett barn nu än vi varit på 4 år.
    //Snobbelito
  • snobben

Provar att puffa upp den här en gång.

//Snobbelito
  • snobben
    nuedetdax skrev 2007-07-11 11:43:53 följande:
    Jag ska kanske göra en kontraströntgen om denna månads mens kommer Men kanske lika bra det kanske är där felet ligger..
    Det är ju alltid skönt att veta vad felet är, fast det är jobbigt. Hoppas det går bra.
    //Snobbelito
  • snobben
    nuedetdax skrev 2007-07-11 12:00:53 följande:
    snobben,Tack om det inte är där felet ligger då har vi iaf påbörjat utredningen. Äter pergo nu och har ännu inte fått äl är på dag 15 nu.
    Har det konstaterats att du inte har ÄL?
    //Snobbelito
  • snobben
    nuedetdax skrev 2007-07-11 12:11:20 följande:
    Nej, jag har regelbunden äl och mens.Men har inte lyckats i ett år nu så..de skrev ut pergo.
    Men varför äter du pergo om du har ÄL? det var inte tal om det för mig då jag har regelbunden ÄL.
    //Snobbelito
  • snobben

ok, ja de vet väl vad de gör antar jag Hoppas i allafall at det ordnar sig till det bästa för er. det är skönt när utredningen är över och vi kan gå vidare med nästa steg.

//Snobbelito
  • snobben
    nuedetdax skrev 2007-07-11 12:21:45 följande:
    Ja jag hoppas d. Men det känns som det kommer bli ivf för vår del oxå just nu. Varje månad har jag fått älflytning, känningar i magen och stegring på stickan och ändå inget + än så länge
    Har de kollat din killes simmare? Tänkte så det inte är det det beror på.
    //Snobbelito
Svar på tråden Stopp i äggledarna