• snobben

Stopp i äggledarna

Har idag varit och fått mina äggledare spolade...det visade sig att ena var det ingen passage alls i och den andra var det passage men stopp i andr aänden. Inte helt stopp trodde han. Jag är så ledsen och förtvivlad nu. Vi har försökt i snart 4 år och nu är det alltså detta som är felet för oss. Är chockad, hade inte en tanke på att det kunde gå så här. Vi ska nu få remiss till IVF till hösten, men har bara ett betalt försök. Känns som attd et är hopplöst på nåt vis...fast jag vet att jag inte ska tänka så. Jag har annars bra ÄL, mannen bra spermier, hade fin livmoder så chanserna för oss i ett IVF är väl goda men det är så tungt just nu.

Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter gällande detta?

//Snobbelito
  • Svar på tråden Stopp i äggledarna
  • Bliglin

Jag är jätteledsen för din skull . Vilken chock!

Det behövs kanske lite tid för er att smälta detta... och jag vill INTE låta klämkäck, för alla vill vi väl helst kunna bli gravida på egen hand. Men när det nu inte verkar gå (inte för oss heller och vi har försökt lika länge som ni ) så finns det ju en par positiva saker att ta fasta på:

* De par där orsaken är stopp i äggledarna har oftast MYCKET goda prognoser för att lyckas på första IVF-försöket

* Det är oerhört skönt att veta orsaken till bedrövelsen, det spar en många grubbeltimmar!

Stor kram från en som delvis vet hur det känns/B

• snobben

Tack snälla Biglin...jag vill bara höra klämkäcka saker just nu det ger mig hopp och lättare att smälta detta.

vad har ni för problem?

//Snobbelito
  • Bliglin

Sambon har teratozoospermi, på gränsen till grav sådan = endast 5 procent av spermierna har normalt utseende. Jag har dessutom delad livmoder (typ dubbel) vilket läkarna påstår INTE försvårar tillblivelse av graviditet... men dock innebär en förhöjd risk för sena missfall/prematur förlossning.

Så man kan väl säga som så att älsklingen kan inet göra mig gravid på egen hand... och om vi lyckas med insemination eller IVF så hoppar min livmoder in som Svarte Petter i leken

Men vem har sagt att det ska vara enkelt här i livet

• Annaloo

Snobben: Jag har precis opererat bort en äggledare och fick samtidigt veta att den andra har passage Hur som helst så finns det en tråd som heter "Ivf vid blockerade äggledare" www.familjeliv.se/Forum-7-134/m20189824.html som är väldigt trevlig och där det finns många i olika stadie av IVF processen som du kan fråga om råd.
    Lycka till!

*Vinkar till Bliglin*

Åter i startgroparna
  • snobben
    Bliglin skrev 2007-06-21 18:36:41 följande:
    Sambon har teratozoospermi, på gränsen till grav sådan = endast 5 procent av spermierna har normalt utseende. Jag har dessutom delad livmoder (typ dubbel) vilket läkarna påstår INTE försvårar tillblivelse av graviditet... men dock innebär en förhöjd risk för sena missfall/prematur förlossning.Så man kan väl säga som så att älsklingen kan inet göra mig gravid på egen hand... och om vi lyckas med insemination eller IVF så hoppar min livmoder in som Svarte Petter i leken Men vem har sagt att det ska vara enkelt här i livet
    ok, ja det finns ju så otroligt många olika problem som man inte har en aning om. Läkaren sa ju att jag inte är steril men attd et kan vara rätt svårt att bli gravid på egen hand. Vi har ju bra förutsättningar..bara dåligt med pengar om det skulle behövas fler försök.

Kunde i allafall skoja tilld et idag och sa till sambon attd et är ju bäst om det blir tvillingar på en gång så har man det gjort liksom

Hur stor är chanserna för flerbörd vid IVF?

Önskar er all lycka och att allt kommer gå bra för er. När ska ni börja med iVF?
    //Snobbelito
  • PD77

Haha Annoloo!
    Du hann precis före mig. Tänkte också bjuda in snobben till oss. Men det är jättebra, nu känner hon sig nog ännu mer välkommen.
    Ja, Snobben. Du är hjärtligt välkommen in till oss.

• snobben

Tack tack...ska kika in hos er

//Snobbelito
  • PD77
    snobben skrev 2007-06-21 18:39:53 följande:
    Hur stor är chanserna för flerbörd vid IVF?Önskar er all lycka och att allt kommer gå bra för er. När ska ni börja med iVF?
    Jag tror bara de sätter tillbaka ett ägg eftersom tvillingfödslar är mer riskabla. Och nu för tiden är de så duktiga på IVF.
  • snobben
    PD77 skrev 2007-06-21 18:43:32 följande:
    Jag tror bara de sätter tillbaka ett ägg eftersom tvillingfödslar är mer riskabla. Och nu för tiden är de så duktiga på IVF.
    ok
    //Snobbelito
  • Annaloo

Hej PD! *vinkar*

Insåg att mitt inlägg kanske såg lite okänsligt ut Generad TS har precis berättat om världens chock och jag vräker glatt ur mig att jag har fått goda nyheter...
    Min trasiga äggledare upptäcktes vid en blindtarmsoperation för fyra månader sen, och under de fyra månaderna har min fertläkare påpekat för mig gång på gång att risken för att den andra också är dålig är VÄLDIGT hög, så jag vet precis vad du går igenom just nu.
    Se det som positivt att jag "glömt" hur hemska de första dagarna efter beskedet var Fundersam
    I fredags fick jag ÄNTLIGEN min operation, och ÄNTLIGEN ett glatt besked!

När den värsta chocken lagt sig så kommer det att kännas bättre, och du kommer att fokusera på orden "inte helt stopp". Du kommer att gå vidare och planera för IVF, men ändå vänta med spänning varje månad för att se om ni haft tur
    Just nu är världen ett helvete, men det kommer att kännas bättre snart!

Åter i startgroparna
Svar på tråden Stopp i äggledarna