• Ankissen

Glapp skräm i bärbar dator!

Min skäm till min bärbara dator har ballat ur och blivit glapp! Någon som vet om detta går att rätta till och hur mycket det kommer att kosta? Jag måste givetvis lämna in den och har ingen garnati kvar. Skärmen fungerar fortfarande - om man sitter stilla. Men om man rör den för mycket blir den bara svart. Vad är det då för vits med att den är bärbar liksom?!
    Nån datorkunnig som vet ungefärligt svar?

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Svar på tråden Glapp skräm i bärbar dator!
  • Ankissen

lia76: Problemet är att alla datorkunniga jag känner är kunniga på stationära datorer. Vet inte om man kan jämföra det med bärbara?

• Ankissen
    lia76 skrev 2007-06-21 21:39:46 följande:
    Aha... ja hade du bott i Köping hade jag kunnat hjälpa dej Jag pillar med både stationära och bärbara
    Hihi, ja det hade ju varit bra! Min man är en fena på stationära - jag ska nog be honom öppna upp datorn och kika åtminstone. Om inte annat så kan han kanske lära sig något. Och blir den inte bättre av det så måste jag ju ändå lämna in den liksom...
  • Ankissen
    Sin skrev 2007-06-21 21:43:41 följande:
    Har haft samma problem nu hadde jag ju garanti kvar men jag undrar om inte detta är ett fabrikationsfel å då måste de fixa det utan kostnad. Jag menar som du säger den är ju bärbar å ska hålla för att öppna å stänga. Kontakta återförsäljaren å hör med dom. Lycka till.
    Tyvärr har jag ingen garanti kvar. Den är lite för gammal för det, men inte lastgammal på något sätt.
    lia76 skrev 2007-06-21 21:43:42 följande:
    Vad är det för märke.Om det är DELL så har de manual på deras hemsida hur man öppnar dem och pillar
    Tyvärr så är det en Packard Bell. Verkar vara lite ovanligt, men jag kan så himla lite om datorer, så vad vet jag...
  • Ankissen

Så där. Nu har jag mailat Packard Bell för att fråga dem vad det kan vara, vad det kan kosta att åtgärda och om det finns nån manual för att meka med den själv!
    Får välan se om jag får något svar...

• Ankissen

Men om en sladd till skärmen lossnat borde inte skärmen vara svart hela tiden då? Nu fungerar den ju om jag sitter stilla...

• Ankissen
    Amexblue skrev 2007-06-22 09:55:13 följande:
    Nej utan om den har åkt ur lite sitter den ju bara i ordentligt i vissa lägen Jobbar med dom små bärbara rackarna
    Vad skönt!
    Då ska jag försöka få mannen att öppna den och peta lite på sladdarna så får vi se vad som händer...
  • Ankissen
    Lejra skrev 2007-06-22 11:21:01 följande:
    Min gubbe som jobbar som supporttekniker på Dells laptop avdelning säger att det är mest troligt att det är ett glapp i kabeln som går mellan skärmen och datorn, Men ser här att fler verkar skrivit samma sak... Hoppas det fixar sig!
    Jätteskönt när fler säger det dock! Då verkar det ju ännu mer troligt liksom...
  • Ankissen

Om jag, när skärmen blir svart, stänger igen skärmen och låter datorn gå i sparläge, så funkar den igen när jag öppnar skärmen... Skumt detta ju!

• Ankissen
    Lejra skrev 2007-06-22 11:32:55 följande:
    nu säger min gubbe här att han vill veta en ska... När skärmen blir svart, kan du då se något av din dators skrivbord svagt svagt eller blir det totalt svart?Han säger att ser du något litet svagt av det du höll på med på skärmen så är det inte glapp, utan att det är nått som heter Backlight eller så är det glapp i readswitchen... Readswitchen är den som släcker skärmen när man stänger locket och denna del stänger även av backlighten....
    Ja! Precis så är det! När skärmen blir svart så ser jag vad jag håller på med väldigt svagt bakom det svarta!
    Ska jag byta Backlighten eller Readswitchen då?
  • Ankissen

Nu är det kört för min stackars lilla dator. Idag, nu på kvällen, så vägrade den helt enkelt att starta. Den var helt död. Supertrist, verkligen. Nu måste jag budgetera för att köpa en ny lapptop. Shit, det hade jag inte räknat med...

• Ankissen

Ja, min datorkunniga kompis som var här i går trodde att det börjat som ett fel på mekanismen som känner av när skärmen stängs, men att problemet är att chassit i billiga datorer är för vekt så det blir för mycket spänningar i moderkort och liknande över tid. Men jag hade ju räknat med att min dator skulle bli äldre än 2 år. Låg vaken hela natten och tänke på allt jag har på den, så som Elliot kort och sånt. Men kompisen skruvade bort hårddisken och ska usb:a ut innehållet och bränna på dvd:er åt mig.

Men en ny dator är ett måste. Denna gång blir det nog en Dell. Min man och jag kan inte dela på en lapptop!

Amexblue: Vet inte vad vi gör med resten av datorn, men min man kommer nog kolla om vi inte kan uppdatera hans med hjälp av min. Funkar inte det får du den gärna!

• Ankissen
    Lejra skrev 2007-06-24 19:43:32 följande:
    Ankissen: Okej... synd att den gått sönder helt nu... Som sagt, jag kan rekommendera dell, men jag har ju åxå en egen Dell supporttekniker här hemma... *haha*
    Det kommer bli en Dell min nästa dator. En väldigt datorkunnig kompis har oxå rekommenderat dem, så det känns ganska självklart. Ska även försöka ta bättre hand om den än jag kanske gjorde med den gamla - ha den mer på vårt ganska svala kontor.
    Tyvärr kan jag nog inte få ut pengar för den gamla. Vet helt enkelt inte var kvittot är, eftersom garantin gått ut. Dessutom köpte vi den på Coop Power - och det finns inte mer. Expert har köpt upp dem...
  • Ankissen

Sådärjag! Nu är min sprillans nya Dell beställd! Kommer om 7-10 dagar...
    Ska bli så roligt så!

• Ankissen
    Lejra skrev 2007-06-27 09:02:58 följande:
    Ankissen: Har en gubbe som är jättenyfiken på vilken modell det blev!
    Det blev en Inspiron 1501! Fick punga ut med ungefär 8500 för den med lite tillägg, så det kändes rimligt.
    arianne03 skrev 2007-06-26 22:28:40 följande:
    Glöm inta att bränna backuper på kort och liknande viktigt så inte allt försvinner ifall hårddisken pajar
    Min väldigt datorkunniga kompis har tagit hem den gamla hårddisken till sig och kollat på den - allt finns kvar. Han har nu lagt in den i en slags låda så den kan användas som ett gigantiskt USB-minne, så jag kommer ha möjlighet att plocka allt jag behöver från den, t.ex. Elliotbilderna. Han ska dessutom göra iordning en permanent "sparlåda" åt oss med två stora hårddiskar som speglar varandra. Blir säkert jättebra.
  • Ankissen

Sticker bara in och säger att jag ska inte ha Vista på min dator utan Xp.

Svar på tråden Glapp skräm i bärbar dator!