Amexblue skrev 2007-06-27 15:18:03 följande:
Jag ringde dell nu, hon köpte datorn igår....., Home basic ingår och då finns inte aerofunktionen. Så?Jag ska pressa ur den kära dellanställda nu oxå om det snälla integrerade grafikortet (som för övrigt snor 256 Mb ifrån det totala adresseringsområdet på 2 Gb med vista basic) överhuvudtaget.Och nu fick jag svar!! Grafikkortet är inte kompatibelt med HPS 2.0! Och det går inte att byta ut. SÅ Aero går inte att få igång någonsin på den datorn om man inte byter moderkort, och de kunde de inte i dagsläget.
Jo, köper man en Ins 1501 kan man välja mellan att få XP eller Vista på maskinen. Man kan även välja att köpa den med Vista Home Basic eller med Vista Home Premium. Men jag har aldrig nämnt att Aero skulle vara något av problemen med denna dator så varför drar Du upp det hela tiden?
Grafikkortet i Ins 1501 är ett integrerat HyperMemory kort. Detta betyder att om man har under 1Gb i internminne så sitter det 192MB minne på grafikkortet och vid behov så tar grafikkortet 92Mb av arbetsminnet för att komma upp i 256Mb som det står på specifikationen att grafikminnet ska vara. Har man mer än 1Gb i arbetsminne så har grafikkortet enbart 128Mb fysikt på sig och så tar grafiken resterande 128Mb arbetsminne vid behov för att återigen komma upp i 256Mb grafikminne.
Grafikkortet som finns i Ins 1501 "ATI:s Radeon® Xpress 1150" går alldeles utmärkt att köra Aero på om man har en Vista-utgåva som innehåller detta grafiska gränssnitt. // Peter