-
Låter som de två konytakterna som går från skärmen har lossnat bara, öppna den och kläm fast dem.Ankissen skrev 2007-06-21 22:12:53 följande:Så där. Nu har jag mailat Packard Bell för att fråga dem vad det kan vara, vad det kan kosta att åtgärda och om det finns nån manual för att meka med den själv! Får välan se om jag får något svar...
-
Nej utan om den har åkt ur lite sitter den ju bara i ordentligt i vissa lägenAnkissen skrev 2007-06-22 00:23:40 följande:Men om en sladd till skärmen lossnat borde inte skärmen vara svart hela tiden då? Nu fungerar den ju om jag sitter stilla...
Jobbar med dom små bärbara rackarna -
ööööh dog datorn helt? ja då var det ju inte glapp i skärmen iallafall...Ankissen skrev 2007-06-23 02:31:39 följande:Nu är det kört för min stackars lilla dator. Idag, nu på kvällen, så vägrade den helt enkelt att starta. Den var helt död. Supertrist, verkligen. Nu måste jag budgetera för att köpa en ny lapptop. Shit, det hade jag inte räknat med...
jag kan ta den om du tänker slänga den
-
GRATTIS!Ankissen skrev 2007-06-26 22:22:53 följande:Sådärjag! Nu är min sprillans nya Dell beställd! Kommer om 7-10 dagar... Ska bli så roligt så!
-
Vista Home Basic följer med till DELL datorerna om jag inte minns fel.Lejra skrev 2007-06-27 14:30:39 följande:Ankissen: Angående den Dell dator du köpt. Den har vi väldigt mycket problem med. Detta för att de flesta köpt denna dator med Vista och enbart 512MB i arbetsminne (RAM). Om ni har köpt denna dator med mer minne än 512, alltså minst 1GB, så kan den nog vara bra. Om ni inte har gjort det så kan jag tyvärr bara säga att ni kommer troligtvis få problem med den. Har ni problem med den och ni ringer den tekniska supporten kan jag redan nu säga att de ber er stänga av alla funktioner i Vista, som gör Vista till det det är, eller köpa mer minne. // Inlägget skrivet av Peter, Supporttekniker på Dell.
Aero ingår inte ens i Home Basic så det behöver man ju inte stänga av och där är det som kräver resurser. Home basic har inte heller stöd för media center och saknar väldigt många funktioner. Kan lista dom för den som är intresserad.
512Mb RAM räcker gott och väl, vi kör Business med många applikationer, Aero i full gång och har inget prestandafall alls. Därför vågar jag med gott samvete påstå att det kommer räcka fint.
Jag har en gammal, GAMMAL Compaq som jag satte i 512MB RAM i, den kör jag vista på, dock komemr jag ju aldrig få igång aero eftersom mitt grafikkort inte har hardware pixel shader 2.0. Datorn går bra och har gjort ett bra tag nu.
Det Dell är så snälla att inte berätta är att du kan använda ett USB minne som extra RAM minne. Sätt i ett nytt tillräckligt snabbt USB minne i datorn, så kommer du få en fråga om du vill använda det som extra minne. Kan det bli enklare, eller billigare? -
Jag ringde dell nu, hon köpte datorn igår....., Home basic ingår och då finns inte aerofunktionen. Så?Lejra skrev 2007-06-27 14:55:47 följande:Amexblue: Det är ju tur att du vet vad Dell erbjuder. Men jag råkar veta att Ins 1501 gick att köpa före Vista fanns tillgängligt i handeln och då borde ju det innebära att det finns de som köpt en Ins 1501 utan Vista, men de kan ju fortfarande ha problem med sina datorer men de som ringer nu brukar ha Vista. Eftersom jag jobbar med Dell dagligen och med laptop så borde jag ju känna till problemen med de olika modellerna eller??Det de flesta har problem med när det gäller denna modell är ljudet i musik och film. Det man måste göra då är att stänga av enhancements i ljudkontrollen, sedan fungerar det bra. Men hur kul är det att köpa en dator med det nyaste operativet och det inte funkar? Visst man kan säkert köpa ett USB-minne och använda det som extra minne, men hur kul är det att ha ett sådant utstickandes från datorn och att man måste komma ihåg det varje gång man ska iväg och ha datorn med sig? Då hade jag hellre köpt mer internminne... // Peter
Jag ska pressa ur den kära dellanställda nu oxå om det snälla integrerade grafikortet (som för övrigt snor 256 Mb ifrån det totala adresseringsområdet på 2 Gb med vista basic) överhuvudtaget.
Och nu fick jag svar!! Grafikkortet är inte kompatibelt med HPS 2.0! Och det går inte att byta ut. SÅ Aero går inte att få igång någonsin på den datorn om man inte byter moderkort, och de kunde de inte i dagsläget. -
""Grafikkortet som finns i Ins 1501 "ATI:s Radeon® Xpress 1150" går alldeles utmärkt att köra Aero på om man har en Vista-utgåva som innehåller detta grafiska gränssnitt. // Peter ""
Det är ju helt fel, nu har jag tillochmed pratat med dells tekniska support och de säger att grafikkortet inte stödjer HPS 2.0. DÅ är det en teknisk omöjlighet. Bara så det inte är oklart...
-
ANdreas har jag för mig han hette.Lejra skrev 2007-06-27 16:02:17 följande:Vad hette den som du pratade med på supporten? // Peter
-
Piddersfru:
Jag tar upp aerofrågan hela tiden eftersom du pratade om prestandaproblem helt enkelt.
Kan ringa igen och fråga mig framLejra skrev 2007-06-27 16:02:17 följande:Vad hette den som du pratade med på supporten? // Peter -
Där skriver du det. Att de skulle be henne stänga av alla funktioner och det direkt efter att du skrivit att 512Mb RAM skulle vara för lite.Lejra skrev 2007-06-27 14:30:39 följande:Ankissen: Angående den Dell dator du köpt. Den har vi väldigt mycket problem med. Detta för att de flesta köpt denna dator med Vista och enbart 512MB i arbetsminne (RAM). Om ni har köpt denna dator med mer minne än 512, alltså minst 1GB, så kan den nog vara bra. Om ni inte har gjort det så kan jag tyvärr bara säga att ni kommer troligtvis få problem med den. Har ni problem med den och ni ringer den tekniska supporten kan jag redan nu säga att de ber er stänga av alla funktioner i Vista, som gör Vista till det det är, eller köpa mer minne. // Inlägget skrivet av Peter, Supporttekniker på Dell.
Jag kan ju ha helt fel men det är otroligt lätt att tolka det som att du hävdade att det krävdes mer RAM minne. Eller hur?Jag å andra sidan har Microsoft i ryggen, RAM minnet har helt ärligt talat inget med Aero att göra primärt. DELL vet inte vad som krävs helt uppenbart. Vill du kan jag skicka en kravlista för att Aero ska kunna köras överhuvudtaget.Lejra skrev 2007-06-27 16:28:55 följande:Amexblue: Nu har jag precis avslutat en mailkonversation med en av de tekniska cheferna på Dells tekniska support angående Aero och Ins 1501. Svaret han angav kommer nedan:" Borde inte vara några problem att köra så länge man fläskar i ordentligt med minne. " // Peter
Dessutom tycker jag att svaret: Borde
är väldigt vagt. Det saknas saker, för att kunna köra Aero, tyvärr. Han får gärna ta en diskussion med vemsomhelst på MS.
Jag klandrar inte dig för det verkar ju som om ingen verkar ha koll på kraven. -
Ankissen skrev 2007-06-27 21:08:55 följande:Sticker bara in och säger att jag ska inte ha Vista på min dator utan Xp.Gah jag tyckte verklogen att det stod Vista någonstans, var kan jag ha fått det ifrån?Ankissen skrev 2007-06-27 21:11:17 följande:1024 MB ska jag ha i RAM dessutom...
Då är den ju superbra! den klarar du dig långt med -
ah jag blandade ihop inlägg 34 med dig... men i vilket fall jag tror du blir supernöjd med den! Bra pris med
-
Då är mitt tips, köp ett USB minne (om ni inte redan har ett) se till att det står att det klarar ready boost. Testa annars bara att sätta i ett ni har hemma och se om ni får upp en fråga:lia76 skrev 2007-06-27 21:25:21 följande:såg just att det var stavfel i övertexten... " Glapp skräm i bärbar dator!"SJälv har vi vista och en dator med 1gb minne...Men vi spelar Silent Hunter IV och för att det ska funka bra så krävs 2gb minne.För vista slukar största delen...Lite jobbigt Men så är det väl ofta... OS kräver mer å mer av en dator nu för tiden...Har man igång fler än 4 program samtidigt så kraschar allt pga för lite arbetsminne
utforska
eller använd det för att snabba upp ditt system. Jag lovar, det märks om man tjackar i ett 1 GB usb minne -
Ungeför så ja, googla på ready boost och superfetchlia76 skrev 2007-06-27 21:51:49 följande:hmmm kan man använda USB minne som ett virtuellt minne så man får 2gb istället för 1gb?
-
Det finns 8 GB usb minnen för 1100:- ! om du har en tillräckligt snabb usb disk går den att använda oxå, fast man ställer ju in hur mkt man vill ska utnyttjas. Testa att sätta i ett usb minne som du har och se om det fungerar!lia76 skrev 2007-06-27 22:11:36 följande:åhå ja kanske billigare än att köpa till extraminnen på 1gbska googla lite och utforska
-
Där! har du ett fack i datorn som det passa i? För det går ofta att använda med!lia76 skrev 2007-06-27 22:38:02 följande:har inget USB minne har lyckats klarat mej utan det i flera år (konstigt nog)har en Ipod Shuffle loloch 512 minne i min mobil som jag brukar använda som överföring avfiler ibland hihi
-
då kommer det inte funka så bra troligenlia76 skrev 2007-06-27 23:11:20 följande:har inga fack kopplar in med USB kabel
aldrig testat så jag ska inte säga inte
-
På tal om att man kanske inte vill ha en pinne utstickande från sin bärbara dator:
Innodisk har nu lanserat ett något annorlunda usb-minne som istället för att monteras utanpå datorn monteras innuti, direkt på moderkortet.
-
Fast de minnena är sånna du bara kan sätta på moderkortetlia76 skrev 2007-06-28 10:36:56 följande:Ah häftigt Men då är det nog lika bra att köpa vanliga minnen och stoppa in i datorn.USB minnet kanske man vill ta med sej nångång, och jobbigt och montera loss och sen i en annan dator som kanske inte stödjer det
ett vanligt minne ligger på flera tusen, så deras tanke var nog att göra det svinbilligt helt enkelt.
har jag skickat någon länk till dig med ready boost info?