• hemlis

Ni som har problem med extraslag på hjärtat!!!!

Hej!

Shinna, jag vet PRECIS hur du har det!
    Jag har också haft lite extraslag på hjärtat då och då sen långt tillbaka och har väl inte haft sån oro för det.

Men sedan ca 5-6 veckor sedan satte det fart precis som du beskriver, jag har det HELA tiden, varje minut, dag ut och dag in.
    Är jätterädd och orolig, får ångest och tror det är ett allvarligt fel.
    Det började veckan före jag födde vår lilla son, sen blev det värre och bara fortsatt.
    Jag har sökt akut för det och har nu gjort både UL och arbets-EKG (igår), jag fick ju bara ett preliminärt svar innan det ska analyseras och skicka slutsvar till min husläakre.
    Men alla (3st nu) hjärtspeciallister som sett alla mina extraslag, flera på rken ibland, säger att det ser inte ut att vara någon fara och att det kan bero på hormoner och stress.
    Jag vill inget annat än att detta försvinner, det skapar mycket ångest och oro, så länge jag har det så är det nog svårt att det försvinner.

Jag vet också att många har extraslag då och då, men just det här ihållande dag ut och dag in i flera vevkor undrar man ju om det är normalt.
    Men det verkar så och ingen av alla läkare verkar speciellt upprörda fast dom ser alla extraslah jag har.
    Jag har också tagit sköldkörtelprover som var bra.

Men som sagt, det är skitjobbigt och man tänker inte på något annat.
    Om jag känner mig bättre någon dag, så känner jag ändå på pulsen hela tiden och den hoppar och slår ojämt hela tiden ändå och då känns det som jag faller till botten igen.

Nu vill jag också bara att detta ska sluta och bli normalt igen!

Hur är det med dig nu då?

• hemlis

Skriver här, det är ju bra om tråden hålls levande

Ingen av de hjärtläakre som jag pratat med tycker jag ska ta medicin, sen ammar jag ju nu också.

Min husläakre tyckte det var bra om jag försökte mortionera lite varje dag istället för medicin, han satt det brukar hjälpa och jag fick gärna återkomma om jag ville ha mer hjälp. han är så bra, en gammal farbror.

Helst vill jag klara mig utan medicin.

Maline, tror också det är bra att rör på sig och försöka ta det lugnt, lättare sagt än gjort!

Nu ska jag iallafall med mellansonen på fotbollsträning, ska passa på att at en promenad dit och hem!

Vi får fortsätta stötta varnadra!

Bra, att jag hittade denna tråd Känns alltid bra att få lite stöd när man har det så här, man känner sig lite bättre då.

• hemlis

Precis så är det, jag har oxå som du beskriver, lite bättre när jag rör på mig, men dom kommer tllbaka vad jag än gör.
    Jag kan inte heller släppa detta, fast läkarna säger att det är ofarligt, det ä mycket som sitter i huvet!!
    Nu har jag ju gjort två bra undersökningar, visar detta sig helt ofarligt som dom redan säger, så måste jag välja själv, skärpa mig och lära mig hantera detta och leva och vara glad, eller fortsätta gräva ner mig i detta, vilket jag inte alls vii, men gör ändå.

Hua, men nu ska ja verkligen försöka!

KRAM!

• hemlis

Shinna, enligt min läkare så kan man ta Inderal när man ammar, det ska inte vara någon fara.
    Vet att en del tar medicin under graviditeten också, men visst, det kanske är bäst om man kan låta bli.

Jag ska fösöka härda ut ett tag till, men skulle jag ta vid behov så blir det hela tiden!
    Har ju extraslagen jämt, jag känner inte av dom hela tiden, men eftersom jag är helt fixerad vid detta så känner jag efter på pulsen, och då känner jag ju att det "hoppar över" då och då.

Men jag känenr precis som du, det här stör hela min tillvaro, jag som bara ville njuta av att få en sladdis, så blir det så här.
    Men det är så typiskt.

Jag tycker det känns värst på morgonen, jag känner mig jättekonstigt och hjärtat hoppar hej och hå där inne.
    Sen tycker jag det lugnar sig lite.
    Hur är det för er?

• hemlis

Hej!

Idag är en jobbig dag, hjärat har hoppat vart och vartannat slag hel tiden
    Man blir så deppig och orolig.

Susseluring, jag har haft precis som du, men det har blivit MYCKET värre direkt efter förlossningen och sen har det fortsatt precis hela tiden varje dag, det är 5 veckor nu
    Jag hoppas varje dag att det ska bli bättre men det verkar inte bli det, kanske kommer vara så här så länge jag ammar eller ännu längre.....

Få se vad min utredning visar, preliminärt sa hjärtläkarna som var där att det inte var någon fara, men slutsvaret kommer väl snart till min husläkare.
    Men jag blir så nervös på allt, enligt hon som gjorde UL på hjärtat så kom mina extraslag från nån av kamraram och kallas VES, jag har hört att det flesta ofarliga X slag kommer från förmaken och kallas SVES.
    Då tror jag att mina är farligare, ibland blir jag inte riktigt klok på mig själv!!!MAn ska inte läsa så mycket, jag började må dåligt så fort jag läste detta.

Shinna, jag hade också hört många som pratar om sina extraslag och då har jag bara sagt, "ja, det har jag med , det är inge farligt".
    Men så här trodde jag inte heller att det kunde bli och att man mår så dåligt av det.

Ni som har gjort utredningar, har ni fått veta vart slagen kommer ifrån eller har ni bara nöjt er med att höra att det är ofarlig?
    Man behöver nog inte spekulera i det själv som jag gör!!
    Men det är så jobbigt.

Ha en skön lördagkväll!

• hemlis

Shinna, då är jag inte ensam om att ha VES, tycker alla jag hör talas om har SVES.
    Men jag kan tänka mig att jag har mer än 4% VES ibland, men läkaren sa inget om det när jag gjorde undersökningarna, jag frågade om jag kunde träna på och det sa han att jag kunde.
    Jag hoppas få svar på mitt UL och arb-ekg i veckan.

Längtar igen; fick du aldrig göra en utredning med UL och arb-ekg före du var 35?

Jag har haft precis så här många gånger tidigare men aldrig störts så mycket av det eftersom det bara på gått några minuter innan det slutat.

Jag har inte hög puls, ca 60/min och blodtryck på 120/60, har inte hög puls nu när mina extraslag håller på hela tiden.
    Blir inte puls och blodtryck ännu lägre om jag tar medicin?
    Har hört att en del mår ännu sämre av medicin bara därför.

• hemlis

längtar igen, mina extraslag var riktigt på humör när jag var och gjorde UL och arb-ekg, jag hade massor, så det kanske var bra då att dom verkligen fick se vad jag har?!

Dom verkade inte speciellt upprörda och trodde det inte var något konstigt och att det inte var så mycket att göra åt.
    Men det ska ju analyseras och så kommer ett slutsvar.

Vad skönt för dig att du blev av med dina, jag hoppas så mycket att dte försvinner snart.
    Flera läkare jag träffat nu tror att det kan vara hormonellt eftersom jag precis fått barn och att jag kommit in i en ond cirkel och stressar upp mig och får ångest.

Det är iallafall jätteskönt att veta att man inte är ensam.

• hemlis

Hej!

Shinna, jag har mycket mer än 4% oftast, men det är som du säger, när jag tex är ute och går fort, vilket jag försökejag rr göra varje dag och då tror jag dom inskar en del.
    Mn sen när jag kommer hem igen och tar det lugnt, då hoppar de värre än nånsin och det tycker jag är läskigt.

Jag var iväg och gjorde UL och arb-ekg i onsdags ju och svaret kom till min vc i går, jag ringde dit och frågade men läkarna hade inte tid att diktera och svara på det förrän nästa vecka :-]!!!!
    Jag blir vansinnig på sånt, jag brukar i vanliga fall gå på en anna vc och ringde dit och berättade, dom tyckte det inte var riktigt klokt, men nu har jag ringt dit jag gjorde proverna och dom skulle skicka över svaren tills i morgon, så dom skulle ge mig svar fortare.
    Det verkar ju helt sjukt att jag ska sitta och vänta på svaret när det kommit.
    Drutten, jag har precis som du, mitt hjärta hoppar också över hela tiden om jag känner efter på pulsen, alltså gör hela tiden extraslag.
    Jag känner inte av dom hela tiden, men när jag känner efter så känner jag att det hoppar över vartannat till var 10 slag.
    Blir jätteglad om det slår en minut utan att hoppa.

Jag kan inte tro att någon annan har som jag, dag ut och dag in, nu i över 5 veckor, man blir galen.
    Har också kommit till det stadiet att kan känner mig förbannad och skiter i det, men ofta deppar jag ihop och tror att detta aldrig kommer bli bra
    Tänk att hela ens tillvaro blir så störd, jag som bara ville njuta nu när vi fått vår lilla sladdis.
    Det gör jag, men ständigt känner jag denna oro precis hela tiden, det första jag tänker på när jag vaknar och det sista innan jag somnar, även på nätterna när jag vaknar och ammar.

Men jag säger som Shinna, det känns som om jag kan göra vad som helst, sluta drick kaffe, cola, ute och rör på mig, försöker verkligen inte tänka på det, men det blir inte bättre.

Jag hde lite mer extraslag än jag brukar under grav, men sedan förlossningen har det hållt på som det gör nu.
    Undra om hormonerna verkligen kan påverka så mycket.

• hemlis

Shinna, tack för ditt stöd hela tiden!
    Men visst är det konstigt, man kan inte fatta att kroppen hittar på en sån här sak och att det inte är någon fara.
    Det är en sak att man går och inbillar sig saker och tror man är dödssjuk, men det här kan ju vilken idiot som helst känna att man verkligen har.
    Hua, vad det är jobbigt iallafall, skönt att det finns någon som vet hur det är.

Min "braiga" läkare på den vc jag brukar gå till sa iallafall att man såg på ekg att det var ventikulära extrslag som jag absolut inte behöver vara orolig över, att det har mycket med hormoner att göra, binjurar och hypofysen, stress och allt vad han sa.
    Även om jag hade mycket så skulle ja inte vara orolig.

Känns somm alla läkare kan säga att det är helt ofarligt, jag kommer ändå vara orolig.
    Fast självklart så kommer det kännas mycket bättre om detta svar visar sig helt ofarligt.
    Men jag är orolig av mig, det är det som är det värsta.

Lovar höra av mig när jag får svar, KRAMAR!

• hemlis

svampbob: jag har ockå funderat över det, då jag ofta känner mig lite uppkörd i magen samtidigt.
    Ibland känns det som att jag skulle vilja rapa så lättar det lite.
    Nu har jag även vaknat ett par nätter med halsbränna, så nog har magen lite med detta att göra, om inte annat för att jag är så oroad och nervös av dessa extraslag.

Måste bara fråga en annan sak, Shinna, du som verkar ha koll på det mesta , om man inte gör UL så kan man väl inte se om det är SVES eller VES.
    Många gånger verkar det ju som läkarna bara kollar ett EKG och konstaterar extraslag och att det är ingen fara.
    Som sagt, det är väl så vanligt, sen har man väl olika mycket.
    När man har jättemycket som vi, så undrar man ju verkligen om det är normalt.

• hemlis

Ja, alla är säkert inte så intresserade av vart extraslagen kommer ifrån heller som jag
    Men säkert är det ovesentligt för det mesta, är det ofarligt så är det, spela roll..........åh tänk om man hade den inställningen

2000 per dygn tycker jag låter lite för min del, när jag sökte för mitt fösta gången för 4 veckor sedan hade jag 20 i minuten!.
    Det blir ju en del per dygn.
    Med mig har dom inte pratat med om 24-timmars ekg, men det kasnke är ointressant för dom att veta nu när jag gjort UL och arb-ekg, det är bara jag som skulle vilja veta om jag har lika mycket när jag sover och motionerar, fast det aksnke blir ännu mer av att veta.

Ska man leva med detta (vilket jag verkligen inte hoppas!!)så måste jag nog ändra inställningen om jag intet ska sabba halva livet i onödan.
    Vill inte ens tänka på att man ska ha det så här jämt,kan det vara möjligt undrar jag:-O

Vad skönt det är att prata med folk som vet hur man känner, kram på er!

• hemlis

oj oj oj, om jag har i genomsnitt 10 slag extra per minut, vilket jag haft dessa 6 veckor snart, vet i och för sig inte vad jag har på natten när jag sover och när jag är ute och promenerar.
    Då har jag över 14000 extraslag på dygn, låter inte så bra.
    Men det borde ju läkarna snabbt kunna räkna ut när dom gjort dessa tester, jag har sagt att jag har haft det precis så här i flera veckor nu och dom såg ju alla extraslag när jag gjorde undersökningarna.

Man blir ju stressad av att bara veta att man har så många

Tror att det har varit lite färre någon dag då och då, kanske lite i rätt riktning iallafall.
    Direkt efter förlossningen var det riktigt fruktansvärt, då kände jag av varenda slag också, nu känner jag inte av alls så många, men jag känner på pulsen och då känner jag ju att det hoppar över.
    Usch, vad man spekulerar och känner efter på olika sätt, lite sjukligt har det blivit!!!

Många har det nog så här utan att veta.
    Min pappa har en precis lika oregelbunden puls som mig, hoppar hela tiden.
    Han säger bara "det har jag haft i 10 år", alla läkare kmmenterar det när han går till dom.
    Han är världens friskaste, dyker, motionerar och är alltid i farten.
    Man får väl ha honom som förebild

Kram!!

• hemlis

Shinna, innan jag blev gravid så kunde jag ha lite mer i perioder, kanske ett par minuter på morgonen, ett par gånger under dagen, vet att jag haft under en hel eftermiddag någon gång och tyckte det var jätteläskigt
    Men då var jag lite modigare än nu, jag tog på mig joggingskorna och joggade spåret, så gick det över.
    Jag har inte sökt för detta tidigare, förrän nu.

Jag har inte fått något svar på mina udersökningar i dag heller, jag kommer inte få det förrän nästa vecka.
    Men hon jag pratade med sa att det är något som skulle behöva åtgärdas så skulle dom hört av sig per telefon redan.
    Försöker hålla mig lugn med det.

Jag försöker hitta anledningar till mina massvis med extraslag, har kommit fram till att anledningen till det lutar mycket år att det är psykiskt, oron, stessen man bygger upp för att man är orolig och känner efter hela tiden, dessutom känns det som om jag har en släng av magkatarr också och det har jag läst kan vara en enledning till extraslag.
    Jag är också en sån som säkert kan råka ut för panikångest vilket också kan vara en anledning.

Idag har jag varit hemma hela dagen och extraslagen har hållt i sig hela dagen, igår var jag ute i farten hela eftermiddagen och hemma hos en jobbarkompis på kvällen och åt, då kändes allt mycket mindre och jag glömde bort det lite och jag tror fakriskt att slagen minskade också.
    Men idag har det varit bökigt där inne.

Till saken hör också att min man kommer vara bortrest större delen av nästa vecka och då stressar jag upp mig för att jag kommer bli ensam med barnen, då är jag rädd för att det ska hända nåt osv.....
    När jag använder mitt sunda förnuft så förstår jag ju att jag ahr panikångest också, annars skulle jag nog tänka att har det gått bra hittil så lär det säkert göra det då med, men sån är jag tyvärr inte, fast jag försöker.

• hemlis

Shinna, jag lider med dig!
    Jag känner ju inte alla mina extraslag fast jag vet att dom är där.
    Varje gång jag känner mig bättre så måste jag kolla pulsen och hoppas den slår normalt och då känner jag att det hoppar över där inne och blir deppig på en gång
    Ibland när jag tror att det är jättemycket extraslag för att det bultar i hela bröstet, då slår pulsen bra, så ibland kan man luras.
    Nu låter det som om jag inte har så mycket extraslag kanske, men det har jag, flera varje minut nästan jämt.
    Jag är glad om det kan slå jämt en minut.

När jag är ute och promenerar blir det nog färre och jag känner ingenting, men så fort jag stannar och pulsen går ner lite så kan det slå extraslag vartannat slag.

Kram på dig!!!

• hemlis

Shinna, jag känner precis som du, det är precis som om jag själv skulle ha beskrivit det.

Idag har mitt hjärta slagit extraslag vartannat slag jättelänge och mycket, usch vad jag känner mig oroad.
    Känner också efter precis HELA TIDEN, jag är helt fixerat vid hur hjärtat slår.
    Men det är ju inte så konstigt, det är ju inget man inbillar sig precis.
    Jag är som dig, har också alltid oroat mig för allt möjligt, hela mitt liv och trodde aldrig jga skulle drabbas av det här, hjärtat, usch ja, det är sååå ångestframkallade!!
    Men ibland försöker jag tänka att det finns så många som verkligen har farliga sjukdomar som säkert skulle önska mitt problem istället, men det är svårt, det är ju alltid jobbigt ändå.

Kram på dig!

• hemlis

shinna, ibland känns det precis som du beskriver, det fladdrar och känns stökigt där inne.
    Ibland kan jag också känna på pulsen hur det slår 3 snabba svaga och sen hårt efteråt.
    Då aä det säkert så att mitt hjärta ändå hinner pumpa ut lite blod eftersom inte det blir som ett upehåll som det brukar.

Men vad jag håller på!
    Folk som hör mig prata om det här tror nog verkligen att jag har problem med nadra saker än hjärtat
    Men du förstår nog

Hjärtnojja, hypokondriker, panik, allt detta har/är jag!

Svar på tråden Ni som har problem med extraslag på hjärtat!!!!