Inlägg från: enyasmatte |Visa alla inlägg
  • enyasmatte

Islandshäst tråden!

har en islandshäst av mina tre pållar, ett sto vid namn Náttfaradis

*vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • enyasmatte

har ni hållit på med Islandshästar länge?
    jag började 1989 och gick instruktörskurs steg 1 och 2 under -90-91. då gick även typ Johanna Elgholm, Ia Lindholm, Haffi m fl. rätt kul
    Kursledare var då Erik Andersen, hans dåvarande pojkvän gick för övrigt också kursen men hans namn kommer jag inte ihåg.

numera jobbar jag inte med hästar direkt, bara indirekt samt har det som fritidssyssla = mycket roligare

har även en PRE och ett varmblod

• enyasmatte
    JonnaS skrev 2007-06-27 22:11:49 följande:
    Japp Norrköping! VM gick ju i Norrköping 05. Helt underbart! Får man chansen att åka på ett VM ska man ta den!
    *nickar* det var en härlig upplevelse
  • enyasmatte
    Libellula skrev 2007-06-27 22:02:54 följande:
    SM går i Norrköping eller? Jag tar mej inte heller iväg men det hade varit roligt!!! Gunilla som äger hästarna i mitt galleri ska iväg på VM i Holland!!! Jag får inte följa med för jag måste hålla ställningarna på gården då....
    Vad heter Gunilla i efternamn?
  • enyasmatte
    Libellula skrev 2007-06-27 22:31:46 följande:
    Gunilla heter Nilsson och har Solmansgårdens islandshästar.
    Aha! Oki
  • enyasmatte
    Libellula skrev 2007-06-27 22:35:04 följande:
    Nån du känner till eller?
    Känner igen namnet, hon har haft islandshäst ett tag va?
    tidigare var islandshästsverige så litet att man visste vilka alla var, typ
  • enyasmatte

sen jobbar jag som journalist med hästinriktning med specialområde islandshästar så jag söker alltid eventuella reportageuppslag

så kom med tips mina vänner!

• enyasmatte
    Libellula skrev 2007-06-27 22:54:06 följande:
    Ja,Gunilla har i alla fall hållt på i ca 10 år tror jag! Du får komma till Gunilla på hemma hos repotage!!!!! Bara jag och Lokka får vara med på bild!!!!! Annars har vi ju kurs för Hinni till helgen oxå!
    Fast till helgen hinner jag nog inte...bor i Ö-vik så jag måste planera mina resor långt i förväg. När kommer han nästa gång då?

Förresten, Gunilla var inte den jag tänkte på.
  • enyasmatte
    Libellula skrev 2007-06-27 23:46:23 följande:
    Det blir nog så att Gunilla bokar upp en ny tid med honom till helgen. Frågan är ju bara om det blir nån mer kurs iår. Han börjar väl träna nu till hösten igen. Under sommaren tävlar han och håller kurser,vintern tar han emot hästar för jobb.Har du liksom fritt att åka på sånt som du tycker verkar intressant? Om du fattar hur jag menar....
    jepp fritt
  • enyasmatte

Feykir är ett jättebra val
    Jag åker med mitt PRE-sto till hingsten på onsdag!

• enyasmatte
    Ulrisa skrev 2007-07-01 14:31:24 följande:
    enyasmatte, vilken söt son du har
    Tack! det tycker jag med Skrattande
  • enyasmatte
    Libellula skrev 2007-07-01 20:24:07 följande:
    Enyasmatte: Va har du för stam på dina?
    Náttfaradis far är Gustur frá Stykkisholmi och mamma Korpa från Stenstuge.
    Det är enda islänningen, annars har jag ett PRE-sto och en varmblodsvalack också
  • enyasmatte

I Sundsvallstrakten är det en tjej som ingår i ett Division II lag i dressyr (häst, inte ponny) med sin islänning, plus att hon tävlar nationellt på Islandsvis. Det är coolt!

• enyasmatte
    JonnaS skrev 2007-07-02 14:11:39 följande:
    Fram för fler sånna ekipage!! Någon mer än jag som hört att isisar absolut inte kan hoppa?
    Jag hoppade 1.10 med min första islandshäst, han var knappt ens 1.30 själv.

MEN - om jag ser till mina upplevelser och iaktaggelser efter att ha arbetat proffesionellt med islandshästar så är de fenomenala på att avgöra vilka hinder som går att riva och inte.
    Vid terränghinder i skogen slår de aldrig ens i men är hindret för vekt och de vet att det går att riva så anstränger de sig inte lika mycket. de river lätt.
    Kanske är detta rätt logiskt eftersom många av dem gått i flock och har fått lära sig att hela tiden värdera underlag och hinder av olika slag? jag vet inte?
    OBS! detta gäller hästar jag träffat på, men det har såklart funnits en del hoppstjärnor också. som min första Ylur *RIP*

En annan sak som kan göra det svårt med hoppning är om hästen är lite och ryttaren stor, det är svårt att få harmoni och balans i språnget.
    Men, aldrig en regel utan undantag
  • enyasmatte

Nej, klart de kan hoppa

Men sen är frågan hur folk menar med att de inte kan hoppa? menar de rent tekniskt eller bara att ta sig över?
    jag menar, en "vildhäst" måste ju kunna ta sig över alla hinder som kommer i vägen och islandshästar är ju mera vildhäst än vad exvis halvblod är.

tänker på ett liknande fall när det gäller dressyr; en bekant var jättelycklig för att hon lärt sin islandshäst galoppombyten, hon var på ridskolan och tränade och skulle visa en av dressyrryttarna där och han sa då "det där är ju inget rent byte! han kanske slängde om galoppen från höger till vänster men det var inget galoppombyte." min kompis blev såklart ledsen eftersom hon var så stolt, men kille hade ju faktiskt rätt också. hästen bytte galopp men inte på rätt sätt.
    funderar bara på om de som säger att islänningar inte kan hoppa menar på ett annat sätt än vi tänker?

jag har under många år hållit hoppträningar för islandshästar. har under alla år arbetat

med islandshästar och halvblod och travhästar samtidigt. så jag har haft förmånen att få se fördelar och nackdelar med det mesta

• enyasmatte
    JonnaS skrev 2007-07-02 18:58:58 följande:
    Rent tekniskt tror jag. Många har ju däremot fått svälja sina fördomar när dom sett motsatsen. Det är väl precis med islandshästar som med alla andra hästar, bara för att det är en viss ras betyder det ju inte att alla är rent tekniskt duktiga på att hoppa!
    Islandshästar kan hoppa men halvblod "kan" inte tölta
    JonnaS skrev 2007-07-02 18:58:58 följande:
    Men så är det ju många som tror att man inte kan göra annat än strutta runt i skogen på islandshästar, men tack och lov börjar ju islandssporten bli mer känd och folk börjar inse att det är en inrikntning lika god som alla andra!
    Jag har kämpat i så många år mot fördomarna, nu har jag nog helt enkelt accepterat att de flesta som är mot islänningar inte ens vill förstå så jag har slutat bry mig och tycker bara att det är deras förlustCool
  • enyasmatte
    JonnaS skrev 2007-07-02 19:45:32 följande:
    Så sant som det var sagt! Man får ta det med ro!
    Cool
  • enyasmatte
    Ulrisa skrev 2007-07-03 15:30:20 följande:
    Absolut! det är som ett beroende!  Funderar på att köpa ett Isis föl sen när Lusse gjort sitt, är det svårt att rida in Islandshästar? någon som gjort det? OM vi får vår efterlängtade gård! så blir det nog ett föl.. förhoppningsvis, det är min dröm!
    Svårt...tja, det beror på vad man kan...Men ja, nog kan det kategoriseras som svårt. Men roligtSkrattande
    Jag har fått mitt sto precis exakt som jag vill ha en häst, lyhörd, känslig, klok, framåt och allt annat. Och när sedan andra ryttare just märker dessa egenskeper hos henne så känns det riktigt braCool
    Dock är jag rädd för att låna ut henne eftersom inte alla förstår att hon aldrig är tjurig, hon är bara oerhört lyhörd och gör exakt vad ryttaren säger! halleluja! min lilla älskling!
Svar på tråden Islandshäst tråden!