Islandshäst tråden!
har en islandshäst av mina tre pållar, ett sto vid namn Náttfaradis
har en islandshäst av mina tre pållar, ett sto vid namn Náttfaradis
har ni hållit på med Islandshästar länge?
jag började 1989 och gick instruktörskurs steg 1 och 2 under -90-91. då gick även typ Johanna Elgholm, Ia Lindholm, Haffi m fl. rätt kul
Kursledare var då Erik Andersen, hans dåvarande pojkvän gick för övrigt också kursen men hans namn kommer jag inte ihåg.
numera jobbar jag inte med hästar direkt, bara indirekt
samt har det som fritidssyssla = mycket roligare
har även en PRE och ett varmblod
sen jobbar jag som journalist med hästinriktning med specialområde islandshästar så jag söker alltid eventuella reportageuppslag
så kom med tips mina vänner!
Feykir är ett jättebra val
Jag åker med mitt PRE-sto till hingsten på onsdag!
Libellula - fina bilder! Hon är lik mitt sto ![]()
I Sundsvallstrakten är det en tjej som ingår i ett Division II lag i dressyr (häst, inte ponny) med sin islänning, plus att hon tävlar nationellt på Islandsvis. Det är coolt!
Nej, klart de kan hoppa
Men sen är frågan hur folk menar med att de inte kan hoppa? menar de rent tekniskt eller bara att ta sig över?
jag menar, en "vildhäst" måste ju kunna ta sig över alla hinder som kommer i vägen och islandshästar är ju mera vildhäst än vad exvis halvblod är.
tänker på ett liknande fall när det gäller dressyr; en bekant var jättelycklig för att hon lärt sin islandshäst galoppombyten, hon var på ridskolan och tränade och skulle visa en av dressyrryttarna där och han sa då "det där är ju inget rent byte! han kanske slängde om galoppen från höger till vänster men det var inget galoppombyte." min kompis blev såklart ledsen eftersom hon var så stolt, men kille hade ju faktiskt rätt också. hästen bytte galopp men inte på rätt sätt.
funderar bara på om de som säger att islänningar inte kan hoppa menar på ett annat sätt än vi tänker?
jag har under många år hållit hoppträningar för islandshästar. har under alla år arbetat
med islandshästar och halvblod och travhästar samtidigt. så jag har haft förmånen att få se fördelar och nackdelar med det mesta ![]()